Hani efsaneler, efsunlu kelimeler paylaþýlýr da, sonradan ‘tevil ve tefsir’ edilmeye filan çalýþýlýr. Benim de aklýma, kadim zamanlarda ‘Belial ile Bir’in oðullarý arasýnda yaþanan, Atlantis’in sonunu hazýrlayan savaþ geldi. Belial’in oðullarý yerleþik düzene saldýrýyorlar ve tarihin ‘en kara ve fantastik’ savaþý cereyan ediyor. Sonuç, kadim medeniyet Atlantis sulara gömülür. Hani þu Agartha ve Þambala efsanesi. Mesele, Belial’in yeni ve kara bir dünya düzeni kurmak istemesi ve bunun için her türlü kara (majik) uygulamalara tevessül etmesi, devleti ele geçirip yýkmaya çalýþmasý. Þimdi, bu denli fantastik olmasa da böyle bir savaþ yaþanýyor. Yýkamazsan da, düzeni bozmak, bir ‘sosyal jammer’ kurup, iletiþimi kopartmak, akim býrakmak. Ýnsanýn aklýna neler geliyor.
Baktýðýnýzda, devlet demek düzen demek. Dünya gözüyle bakacak olursak, devletin varsa, güçlüyse sen de güçlüsün, devletin güçsüzse sen de güçsüzsün. Acizse sen de aciz. Yoksa sen de var olamazsýn. Bunu bilen bazýlarý da devleti zayýflatmaya çalýþtýklarý kara bir iletiþim içine girdiler. Dedim ya hep iletiþim perspektifinden bakýyorum olaya, iþte, güçlü devletin yolu da saðlýklý iletiþimden geçiyor. Ýletiþim yoksa devletin nerede olduðunu bilemezsin. Sosyal ve teknik yeniliklere ve ilgiye ayak uyduramazsan geriye gidersin. Bakýn, son yýllarda iletiþim aletlerinde ve yöntemlerindeki yenilikler çok kuþatýcý ve günlük yaþamý etkileyici. Dolayýsýyla devlet halk veya dýþ iliþkileri bu anlamda etkileyici. Artýk bunun görülmesi lazým. Seyirci kalýnamaz, sahaya inmek lazým.
Devletin halk ile iletiþiminin bir düzene girmesi lazým. Bu karar ve uygulamalara katýlým demektir. Devleti bir þirket olarak ele aldýðýnýzda, yadsýnamayacak þu gerçek geliyor, dünyanýn en büyük firmalarýnýn CEO’larýnýn yanýnda hep iyi bir iletiþimci bulunduðu gerçeði. Peki ülkemizde, iyi bir iletiþimci bulmak kolay mý? Ýletiþime, medya ve bunlarýn ana argümanlarýndan biri olan ‘Halkla Ýliþkiler’e bakýþ açýmýz ne ve bu noktada neredeyiz, nereye gitmemiz gerekiyor, oraya gidiyor muyuz, gidebilecek durumda mýyýz? Doðru ve yerinde bir soru. Olanlarý ne kadar deðerlendirebiliyoruz? Ýþte, bu soruya geçenlerde TUHÝD sordu ve bir rapor hazýrladý. Hazýrladýklarý ‘Medya ve Ýletiþim Sektörü Raporu’nda, mesleðe olan ilginin arttýðý, dijital yaþamýn yeni bir saha açtýðý, kurumsal iletiþimin öneminin yükseldiði ele alýndý. Dünya uygulamalarý ile paralel bir gidiþ söz konusu. Diðer taraftan, kamu sektöründe PR’a gereken önem verilmediði, mesleðin algýlanýþýnda olumsuzluklar olduðu, etik konularda çýkan sorunlarý çözmede etik mekanizmalarýn uygulamada çalýþmadýðý, iletiþim fakültelerindeki fazlalýktan ötürü istihdam kapasitesi dýþýnda genç bir nüfusun atýl durumda olduðu ve meslek kodlarý, etik kodlarýnýn var olmasýna raðmen içselleþtirilemediði, baðlam içinde uygulamada yorum farklýlýklar olduðu, yetiþmiþ insan kaynaðýndaki yetersizikler olduðu da söylenmekte. Herkesin reklamcý, herkesin PR’cý olduðu bu ülkede bunlar söyleniyor. Rapor çarpýcý ve dikkate deðer.
Kamunun, devletin buna önem vermesi giderek hayatileþiyor. Türkiye’nin iyi yetiþmiþ iletiþim ve halkla iliþkilercilerine ihtiyacý olduðu, iletiþim sosyolojisine önem verecek bir yapýnýn kurulmasýnýn elzem olduðu aþikar. Ben bunu bir adým öne çýkarýyor ve artýk bir ‘Ýletiþim Bakanlýðý’nýn devrede olmasý gerektiðini düþünüyorum. Türkiye’de bu saatten sonra Ulaþtýrma, Denizcilik ve Haberleþme Bakanlýðý bunun adresi deðil. Dijital iletiþime yön veren, yeni nesli, zamanýn gençliðini anlayacak ve ülkenin sosyo iletiþim problemlemlerine, bu anlamda deðerlerine, varlýklarýna yön verecek bir Ýletiþim Bakanlýðý kurulmasý zorunludur. Zamaný çoktan geldi ve geçiyor. Karayolu, demiryolu, havayolu inþaat ve bunlarýn taþýmacýlýðý ayrý ve büyük bir deðer, ama iletiþimi ayný yerde görmek bu anlamda ölümcül bir hata. ‘Transportation’ ile ‘Communication’ arasýndaki semantik iliþkiyi ararken ikisi arasýndaki okunuþ benzerliðe takýlmamak lazým. Takýlmýyoruz deðil mi? Ýletiþimi burada aramak, çavdar tarlasýnda uranyum aramaya benzer ki, bu da bizi ekonomist yapmaz.
Ýletiþim Bakanlýðý’nýn, vatandaþlarla saðlýklý iletiþime olan katkýsýný bir düþünün. Uygulamacý bakanlýklar, kurumlar, iþler, güçler vesaire ile halk arasýnda bir iletiþim koridoru kurmak ve bu bakanlýðýn koordinasyonu ile iþlerin nereye varabileceðini görmek büyük bir keyif olur. Bu açýdan baktýðýnýzda, iletiþime doðru kodlarla önem veren ekonomi, saðlýk ya da teknoloji bakanlýðýnýn veyahut Diyanet Ýþleri Baþkanlýðý’nýn sahadaki baþarýsýný düþünün. Çünkü, günümüzde yapýlan iþ deðil, iletiþim çok daha önemli. Belial’in oðullarý bunu çok iyi biliyor. Bizim de bilmemiz lazým.