Sosyal medya düzenlemesine neden karþýlar?

Hakaretin, küfrün, iftiranýn ve ahlaksýzlýðýn her türlüsünü gördük. Ama daha dünyaya gözlerini açalý bir iki saat olan Hamza Salih'e böylesine iðrenç ifadelerin kullanýldýðýna, lohusa annesinin iffetine dil uzatýldýðýna þahit olmak sosyal medya denilen gayya kuyusunun bir dibinin olmadýðýný gösterdi.

Öyle bir bataklýk ki burasý, ahlaksýzlýðýn sýnýrý yok.

Gerçek hayatta çok aðýr yaptýrýmlarý olan sözler burada vakayý adiyeden.

Yüzünüze edilse sonu karakolda bitecek hakaret ve küfürler burada edenin yanýna kâr kalýyor.

Gerçek hayatta yumruk yumruða girmenize yol açacak ve insanlarýn ayýrmak için yanýnýza koþacaðý durumlar burada binlerce beðeni alabiliyor.

Gerçek hayatta üç-dört kiþi sizi bir yerde sýkýþtýrsa ve sosyal medyada iþittiðiniz laflarýn onda birini etse suç çetesi olarak deðerlendirilebilecekken burada bir iki saat içinde on binlerce kiþinin saldýrýsýna uðrayabiliyor, linç ediliyorsunuz ve eliniz kolunuz baðlý sineye çekiyorsunuz.

Sosyal medyada olan orada da kalmýyor pek tabii. Orada ne olduysa ertesi gün iþ yerinizde, akrabalarýnýz, arkadaþlarýnýz arasýnda, sosyal çevrenizde duyuluyor. Bir iftiraya uðramýþ olabilirsiniz, bir yakýþtýrma ile dalga konusu edilebilirsiniz da en aðýr hakaretlere maruz kalabilirsiniz...

Anne-babanýzýn, eþinizin, çocuklarýnýzýn bu durumdan nasýl etkilendiði kimsenin umurunda deðil. Çocuklarýnýzýn okul arkadaþlarý, eþinizin iþ arkadaþlarý bu olayý nasýl algýlamýþ? Ýnanmýþ mý duyduklarýna, yoksa durumunuza acýmýþ mý? Çocuklarýnýza ya da eþinize nasýl yansýmýþ bu durum?

Sosyal medyayý gerçek hayattan ayýran bir þey var evet, o da gerçek hayatta uðradýðýnýz saldýrýlarýn, size atýlan iftiralarýn, iþittiðiniz hakaretlerin hukuki sonuçlar doðurmasý ve üstelik daha sýnýrlý bir çevrede kalabiliyor olmasý.

Yani sosyal medyanýn tahribat gücü çok daha fazla. Fakat buna raðmen henüz bir regülasyon söz konusu deðil.

Kamuoyun önünde bir insansanýz, siyasetçi ya da medya mensubu falansanýz kendinizi savunma imkanýna daha fazla sahip olduðunuz sanýlmasýn. Çok kolay bir þekilde "kamuya malolmuþ insanlarýn provakatif tarzda eleþtirilebileceðine" dair bir 'hukuk' yorumunun kurbaný olabilirsiniz.

Esra ve Berat Albayrak çiftinin yeni doðan bebekleri üzerinden uðradýklarý saldýrý sosyal medyada hukuki düzenlemenin elzem olduðunu bir kez daha gösterdi. 4. kuvvet dediðimiz medyadan daha da kuvvetli bir platform sosyal medya. Çünkü sýnýr tanýmýyor, küresel ve dünyanýn en kalabalýk ülkelerinden bile kalabalýk bir trafik var bu mecralarda.

Hukuki düzenlemenin iki boyutu olmalý. Biri egemenlikle ilgili. Yavaþ yavaþ tüm ülkeler bu konuyla ilgili hukuki bir çerçeve belirlemeye çalýþýyor. Türkiye de söz konusu platformlarýn ofis açmasýný, vergi mükellefi olmasýný ve Türkiye'nin iç hukukundaki düzenlemeleri kabul etmesini ve iþbirliði yapmasýný istiyor.

Yoksa sosyal medya platformlarýný karartmak deðil kimsenin niyeti. Zira böyle bir imkan da yok zaten. Birini kapatsan diðeri var, çözüm deðil yani.

Bu þirketler küresel ölçekte ekonomik büyüklük olarak ilk 10'a girmiþ durumda ama vergi vermiyorlar, devletlerle iþbirliði yapmýyorlar.

Ýkinci husus toplumsal ve siyasal hayatý etkileme gücü ile doðrudan iliþkili.

Türkiye Gezi Kalkýþmasýndan bu yana dünyada sosyal medya üzerinden en çok operasyona maruz kalan ülke. Ayrýca çok sayýda vatandaþý sosyal medya üzerinden itibar suikastýna, iftira ve hakarete uðradýðý halde bu mecralardan olumlu dönüþ alabilmiþ deðil. Vatandaþýnýn hukukunu koruyamýyor yani.

Gezi'den bu yana sosyal medya Erdoðan karþýtlýðýnýn giderek nefret söylemine dönüþtüðü bir operasyon üssü oldu. Muhalefet de buradan beslendi.

Bu yüzden de bir saat önce "Esra Albayrak'ýn uðradýðý saldýrýyý kýnýyorum" diye mesaj atan muhalefet liderleri bu mecralarla ilgili yasal düzenlemeden söz edilince daha içeriði ne bilmeden "sosyalmedyamadokunma" diye kampanya yürütmeye baþladý.