Yemek, fotoðrafla iyi anlatýlýr. Bu anlamda hýzlý bir etki saðlayan Instagram ise yemeði fotoðraf tutkusuyla birleþtirenler için olaðanüstü bir mecra. Gönderileri beðenenlerin sayýsý arttýkça kiþiye fýrsat kapýlarý açýlabiliyor. Peki ama o beðenilerin kaçý gerçek? Nicelik bu kadar önemli mi?
Sosyal medyaya dahil olduktan sonra yokluðu insanda büyük bir boþluk yaratabilir. Neredeyse herkes bir sosyal medya kullanýcýsý... Katýlým ne kadar çok olursa o mecra da o kadar büyüyor ve etkili hale geliyor. Mýknatýs gibi! Ahlaklýsýna da ahlaksýzýna da açýk bir mecra. Otomatik bir bilgiölçeri yok. Taçlandýrmayý ise takipçi sayýlarý yapýyor. Hatta bazýlarý için ciddi bir gelir kapýsý. Çünkü markalar için takipçi sayýsý yüksek olan kullanýcýlar dikkate deðer. Peki bu takipçiler gerçek mi? Konuþtuðum tüm sosyal medya analizcilerine göre maalesef durum þaibeli. Çözüm belki de sahte takipçileri göremeyen ve bu kiþilerin sanal ortamda egolarýný hýzla yükselten markalarýn nicelikten çok niteliðe yönelmesinden geçiyor. Öyleyse son dönemin rakipsiz fotoðraf paylaþým alaný Instagram’a bakarak aklýmýzdaki ortak sorulara cevap aramaya baþlayalým çünkü haftaya en iyi blogger listesiyle karþýnýzda olacaðým!
KALÝTELÝ ÝÇERÝK ÜRETÝLMELÝ
SOSYAL medya uzmaný Münür Coþkun, Instagram’ýn belirli aralýklarda sahte profilleri toplu olarak sildiðini duyursa da ‘sahtecilik’ sorununa kesin çözümü hala bulamadýðýný söylüyor: “Sahte profiller artmaya devam ediyor. Bu durum diðer sosyal aðlar için de geçerli. Sosyal medyada nicelik satýn alýnabiliyor. Belirli ücretler karþýlýðýnda istenilen sayýda takipçi, anýnda profilinize tanýmlanabiliyor. Sosyal medyada güvenilir bir hesaba sahip olmak için nicelikten önce niteliðe dikkat edilmesi gerekiyor. Kaliteli içerikler üretildikçe gerçek kullanýcýlar sayfaya ilgi gösterecek, etkileþim sayýlarý kendiliðinden yükselecektir. Markalar da birlikte çalýþacaðý profillerde nicelikle birlikte içeriðin niteliðine odaklanýrsa iki taraf için de daha saðlýklý bir iþbirliði olacaktýr.”
ÇABA GÖSTEREN SONUÇ ALIR
700 bin takipçisiyle Instagram Ofisi tarafýndan resmi olarak onaylanmýþ bir kullanýcý olan fotoðrafçý, müzik direktörü Çiler Geçici’ye (kulanýcý ismi @audiosoup) göre takipçi sayýlarý, beðenme ve etkileþim oranlarý çok da birbirini tutmuyor. Bu önemli bir kriter ancak diðer taraftan herkes her an aktif olmuyor. Instagram’ýn çýkýþ amacý fotoðraf çekmeyi sevenlerin birbirine kolayca ulaþmasý. Takipçi sayýsýnýn artmasý daha çok kiþiye ulaþmak açýsýndan harika, iyi eserler ortaya koymak için motive ediyor. Çok yüksek takipçili insanlar için ise farklý kapýlarýn açýlmasý demek. Geçici, sahtekarlýðýn hem kendini hem de baþkalarýný kandýrmak olduðunu söylüyor: “Benim de en hoþuma gitmeyen konulardan biri bu. Markalar kullanýcýnýn sahte veya gerçek olup olmadýðýna bakmaksýzýn takipçi sayýsýna göre onlarla çalýþtýðý sürece insanlar sahtekarlýk yapacaktýr. Fotoðraf ve Instagram hayatýmýn önemli bir parçasý oldu. Sevdiðin bir konu üzerinde emek verdiðinde herkesin sonuç alacaðýna eminim.”
BEÐENÝ BÝLMECESÝNDE ÜÇ ÖNEMLÝ SORU
BÝR ÝNSAN HER YEDÝÐÝNÝ NEDEN YAYINLAR?
Sabah, akþam hatta çay aralarýnda bile yediði her þeyi gözümüze sokanlar var aramýzda. Deðiþiktir veya hakikaten onlarca yýldýr ayný kalitede çok iyi bir yemektir, paylaþmak istersin, eyvallah. Peki neden her gün, her dakika ne yediðini berbat fotoðraflarla ilan edersin? Bu hesaplarý kim ve neden takip ediyor, bu takipçiler gerçek mi?
MEKANCIBAÞI SEN DE KÝMSÝN?
Neredeyse her gün mekan önerisi veren yeni bir hesap açýlýyor. Yaptýklarý iþ mekanlarda ne yenir, ne içilir bilgi vermek. Hesaplarýnda genellikle rumuz kullanýyorlar. Benzer açýklamalar þu: “Yerim, gezerim, paylaþmayý severim.” Bilgiler de ne bilgi ama! Burada hamburger yiyin, þurada bunu için... Hatta bazýlarý koca bir dönerin yanýnda veya ustasýyla kol kola poz veriyor, tebessümlü yüzlerini de göstermeyi ihmal etmiyor. Ýyi ama neden? Sen de kimsin?
EMEK HIRSIZLIÐI OLMADAN OLMUYOR MU?
Üç tip emek hýrsýzý var sosyal medyada.
Taklitçiler: Emin olun dünya döndüðünden bu yana gezegendeler ve onlardan her yerde bolca var. Taklit ise iyi veya kötü demeden önce tartýþýlmasý gereken derin bir mevzu.
Baþkasýnýn fotoðraflarýný yayýnlayarak büyüyenler: Aslýnda tam olarak hýrsýzlýk yapmýyorlar. Siz yapýyorsunuz onlarý hashtag yazýyorsunuz, yayýnlýyorlar. Peki ama neden? Elbette kendi takipçilerini artýrmak, gýda sektöründe isim yapmak için. Sonuçta o hashtagler de zorla koydurulmuyor.
Gerçek hýrsýzlar: Fotoðraflarý izinsiz alýp kendisine aitmiþ gibi kullanan veya tarifini çalýp isim vermeden kendi emeði gibi sunanlar...