Sosyal Medyaya “Dijital Hizmet Vergisi”

Bir süredir bizimde yazýlarýmýzda yer verdiðimiz Dijital Hizmet Vergisine iliþkin 7194 sayýlý Torba Kanun geçtiðimiz hafta sonu Resmi Gazete’de yayýnlanarak yürürlüðe girmiþtir. Özellikle yurtdýþýnda dahi büyük tartýþmalara yol açan Dijital Hizmet Vergisi bu Torba Kanun ile birlikte mevzuata girmiþ oldu. Dijital Hizmet Vergisi dijital ortamda sunulan her türlü reklam hizmetlerinden elde edilen gelirler, dijital hizmet saðlayýcýsý tarafýndan sunulan reklam kontrol ve performans ölçüm hizmetleri ile kullanýcýlarla ilgili veri iletimi ve yönetimi gibi hizmetler ve reklamýn sunulmasýna iliþkin teknik hizmetlerden elde edilen gelirler, söz konusu Dijital Hizmet Vergisinin kapsamýný oluþturmaktadýr. 

Türkiye’de sunulan aþaðýdaki hizmetlerden elde edilen hasýlat, dijital hizmet vergisine tabidir: 

i) Dijital ortamda sunulan her türlü reklam hizmetleri (reklam kontrol ve performans ölçüm hizmetleri, kullanýcýlarla ilgili veri iletimi ve yönetimi gibi hizmetler ile reklamýn sunulmasýna iliþkin teknik hizmetler dâhil) “Google, Facebook, Twitter, Instagram, Yandex, Linkedin”

ii) Sesli, görsel veya dijital herhangi bir içeriðin (bilgisayar programlarý, uygulamalar, müzik, video, oyunlar, oyun içi uygulamalar ve benzerleri dâhil) dijital ortamda satýþý ile bu içeriklerin dijital ortamda dinlenmesine, izlenmesine, oynanmasýna veya elektronik cihazlara kaydedilmesine veya bu cihazlarda kullanýlmasýna yönelik dijital ortamda sunulan hizmetler, “Google Play, App Store, Spotify, Play Satation, Apple Music, YouTube Music, Steam, PS Store, MS Store, Xbox Store”

iii) Kullanýcýlarýn birbirleriyle etkileþime geçebilecekleri dijital ortamlarýn saðlanmasý ve iþletilmesi hizmetleri (kullanýcýlar arasýnda bir mal veya hizmetin satýlmasýna veya satýlmasýnýn kolaylaþtýrýlmasýna yönelik sunulan hizmetler dâhil) “Sosyal aðlar, anlýk mesajlaþma uygulamalarý, Airbnb, Letgo, Sahibinden.com”

 Yukarýda sayýlan hizmetlere yönelik dijital ortamda dijital hizmet saðlayýcýlarý tarafýndan verilen aracýlýk hizmetlerinden elde edilen hasýlat da dijital hizmet vergisine tabidir. 

Dijital hizmet vergisinin mükellefi, dijital hizmet saðlayýcýlarýdýr. Bunlarýn, 31/12/1960 tarihli ve 193 sayýlý Gelir Vergisi Kanunu ile 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayýlý Kurumlar Vergisi Kanunu bakýmýndan tam mükellef olup olmamasý, dar mükellefiyette söz konusu faaliyetleri Türkiye’de bulunan iþ yeri veya daimi temsilcileri vasýtasýyla gerçekleþtirip gerçekleþtirmemesi dijital hizmet vergisi mükellefiyetine tesir etmez. 

Mükellefin Türkiye içinde ikametgâhýnýn, iþ yerinin, kanuni ve iþ merkezlerinin bulunmamasý hâlleri ile gerekli görülen diðer hâllerde Hazine ve Maliye Bakanlýðý, vergi alacaðýnýn emniyet altýna alýnmasý amacýyla vergiye tabi iþlemlere taraf olanlar ile iþleme ve ödemeye aracýlýk edenleri verginin ödenmesinden sorumlu tutabilir. 

Ýlgili hesap döneminden önceki hesap döneminde, 1 inci maddede sayýlan hizmetlere iliþkin, Türkiye’de elde edilen hasýlatý 20 milyon Türk lirasýndan veya dünya genelinde elde edilen hasýlatý 750 milyon avrodan veya muadili yabancý para karþýlýðý Türk lirasýndan az olanlar dijital hizmet vergisinden muaftýr. Mükellefin, finansal muhasebe açýsýndan konsolide bir grubun üyesi olmasý hâlinde, bu hadlerin uygulanmasýnda grubun verginin konusuna giren hizmetlere iliþkin elde ettiði toplam hasýlat dikkate alýnýr. 

Ýlgili hesap dönemi içerisinde birinci fýkrada yer alan hadlerin her ikisinin de aþýlmasý hâlinde muafiyet sona erer ve haddin aþýldýðý vergilendirme dönemini takip eden dördüncü vergilendirme döneminden itibaren dijital hizmet vergisi mükellefiyeti baþlar. Söz konusu hadlerin aþýlýp aþýlmadýðýnýn tespitinde, hesap döneminin üçer aylýk dönemlerinin sonu itibarýyla ilgili hesap dönemi içinde elde edilen kümülatif hasýlat dikkate alýnýr. 

Mükellefin Türkiye içinde ikametgahýnýn, iþ yerinin, kanuni ve iþ merkezlerinin bulunmamasý halleri ile gerekli görülen diðer hallerde Hazine ve Maliye Bakanlýðý, vergi alacaðýnýn emniyet altýna alýnmasý amacýyla vergiye tabi iþlemlere taraf olanlar ile iþleme ve ödemeye aracýlýk edenleri verginin ödenmesinden sorumlu tutabilecektir. 

Söz konusu Dijital Hizmet Vergisi oraný yüzde 7,5 olarak tanýmlanmýþ olmakla birlikte, Türkiye'den elde edilen gelirleri 20 milyon Türk lirasýndan veya dünya genelinde elde edilen hasýlatý 750 milyon avrodan veya muadili yabancý para karþýlýðý Türk lirasýndan az olanlar Dijital Hizmet Vergisi'nden muaf olacaklardýr.