Bu hafta vizyona giren ‘Gerçeðin Ýki Yüzü-The Last Face’, Batý medeniyetinin bütün iki yüzlülüðünün sergilendiði bir film. ABD’li eski köleler tarafýndan kurulan Liberya’da yaþanan kýyýmýn ortasýnda iki Avrupalý doktorun aþkýný seyredeceðiz.
Bazen öyle filmler çýkýyor ki, bütün dünyanýn çirkinliðine raðmen kendimi sakladýðým sanal dünyamý yýkýp geçiyor. Sinemayla uyuþturduðum iç dünyamý acý gerçeklere çekip, elimdekinin çirkinliðini bana hatýrlatýyor. Ýþte bu hafta vizyona giren ‘Gerçeðin Ýki Yüzü’ o yapýmlardan. Film uluslararasý bir yardým organizasyonunun direktörü olan Dr. Wren Petersen ve gönüllü doktor Dr. Miguel Michaeluel arasýndaki aþký anlatýyor. Savaþ yýkýntýlarý arasýndaki Liberya’da, onlarý çevreleyen çatýþmanýn en iyi nasýl çözülebileceði üzerine ortak bir tutkuyla savaþan Miguel ve Wren, iliþkilerini zor koþullarda canlý tutmanýn bir yolunu bulmalýdýr. Sanki onlarýn bu macerasý bütün dramý oluþturan Batý medeniyetinin günahlarýný affettirecek. Benim asýl canýmý sýkan Batý dünyasýnýn muhalif isimlerinin bu ayýba ortak olmasý. Nasýl Sean Penn veya bir kaç muhalif ismin üretimlerinin arkasýna saklanýp vicdanlarýný rahatlatýyorlarsa biz de farklý durumda deðiliz. Batý medeniyetinin kendinden olmayanlara hatta kendinden olup zayýf düþenlere yaptýðý eziyetlerden, katliamlardan býktým. Artýk geçmiþi irdelemeyip gelecek için umut beslemek kendimize yapacaðýmýz en büyük hainlik. Geçmiþ ancak hesaplaþýlýrsa geride kalýr, üstüne bir örtü örtüp hiçbir þey olmamýþ gibi yola devam ederseniz, yeni sömürülerin, katliamlarýn yolunu açarsýnýz. Bu haftanýn filmi ‘Gerçeðin Ýki Yüzü’ kesinlikle bizler için yazýlmasý ve düþünülmesi gereken bir coðrafyada geçiyor. Batý Afrika ülkesi Liberya her zaman katliamlarla vahþetle anýlan bir ülke. Afrika’nýn neredeyse bütünü ayný halde ama Liberya’nýn bir özelliði var. Bu ülke Amerikan emperyalizminin kreatiflikte kendi sýnýrlarýný aþýp eski kölelerini geri gönderdiði ve kurdurduðu bir cumhuriyet. ABD’de ekonomi tarýmdan sanayiye geçince tarlalarda çalýþan milyonlarca siyahi köleyi Afrika’da kuracaklarý bir ülkeye göndermeye karar verirler. Hýristiyan kilisesi de bunu destekler çünkü o güne kadar Batý Afrika’daki Hýristiyan propagandasý istenilen etkiyi göstermemiþtir. Böylece dönüþtürülmüþ kölelerin çocuklarý sayesinde orada Hýristiyanlýk saðlam bir kale bulacaktýr. Bu ülkenin adýna da Liberya derler yani özgürlük. Baþkentine dönemin ABD baþkaný olan Monroe’ya ithafen, Monrovia derler. Buraya gönderilen siyahi Amerikalýlar yerlileri kendilerinden daha aþaðý bir ýrk olarak kabul eder, bu ülkenin vatandaþý bile saymazlar. Hatta ABD’li Liberyalýlar yerlileri iþçi olarak baþka ülkelere kiralarlar. Yani dedeleri köle olanlar renkleri siyah olsa da ruhlarý beyazlaþmýþ ve emperyalizmin en önde gelenleri olmuþtur. Daha sonra kauçuk, kahve ve petrol gibi madenlerin önem kazanmasý Liberya ve komþularý Gine ve Sierra Leone’nin Batýlý ülkeler tarafýndan tekrar karýþtýrýlmasýna sebep olur. Günümüze kadar süren bir iç savaþýn her üç ülkeyi de mahvettiðini görüyoruz. Liberya, çocuk askerleri, toplu tecavüzleri, farklý kabilelerin yamyamlýðýyla bugüne kadar gelir. Þimdi bütün bu gerçekler ortadayken ben nasýl Charlize Theron ile Javier Bardem’in aþkýndan etkileneyim? Sean Penn’in muhalif kiþiliði ne kadar daha gözlerimi kapatmamý saðlayabilir? Filmin adý ‘Gerçeðin Ýki Yüzü’ ama bu medeniyetin yüzsüzlüðü karþýsýnda ne yazar bin yüz olsa?
ABD, ekonomisi tarýmdan sanayiye geçince elindeki köleleri Afrika’da kurduðu yeni ülkeye gönderir. Böylece o topraklarda Hýristiyanlýk da saðlam kale bulacaktýr. Ülkenin adýna ‘özgürlük’ anlamýna gelen Liberya adý konulur.
VÝZYONDAKÝLER
Derinliklere Yolculuk
Kaptan Cousteau’nun Akdeniz’den Antarktika’ya uzanan hikâyesi. Cousteau, karýsý ve iki oðluyla Akdeniz kýyýsýnda cennet gibi bir koyda yaþamaktadýr. Cousteau, su altýnda nefes alabilmeyi saðlayan icadý sayesinde bambaþka bir dünyayla tanýþmýþtýr. Her ne pahasýna olursa olsun bu harika dünyayý keþfetmeye kararlýdýr.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Filmin orijinal adý: The Odyssey
Yönetmen: Jerome Salle
Senarist: Jean-Michel Cousteau
Oynayanlar: Lambert Wilson, Audrey Tautou,
Pierre Niney, Laurent Lucas
Yapým: 2016, Fransa, 122 Dk.
Saplantý
Tessa, bitmiþ evliliðini aþamamýþtýr. Eski eþi David, Julia ile niþanlanýp onu geçmiþte yaþadýklarý eve getirmiþtir. Tessa, David’in kýzlarý Lilly ile yeni ve mutlu bir hayat kurmasýný problem eder. Üvey anne rolüne alýþmaya çalýþan Julia ise geçmiþine bir perde çekmesine yardýmcý olabilecek birini bulduðuna inanmaktadýr.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Filmin orijinal adý: Unforgettable
Yönetmen: Denise Di Novi
Senarist: Christina Hodson
Oynayanlar: Katherine Heigl, Rosario Dawson,
Geoff Stults, Whitney Cumminos
Yapým: 2017, ABD, 100 Dk.
Eski Sevgili: Kaderin Cilvesi
Senaryonun tamamýnýn Ýstanbul’da geçtiði filmde Sayýþman, Barýþ karakterine hayat verirken, Ýþçil ise onun 63 kere ayrýlýp barýþtýðý ve bir türlü unutamadýðý eski sevgilisi Feride’yi canlandýrýyor. Filmde, 14 Þubat günü yollarý tesadüfen kesiþen çiftin macera dolu bir günü anlatýlýyor.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Yönetmen: Emir Khalilzadeh
Senarist: Emir Khalilzadeh
Oynayanlar: Bade Ýþçil, Tolgahan Sayýþman,
Sadi Celil Cengiz, Ünal Yeter
Yapým: 2016, Türkiye
Çýlgýn Ziyaretçiler 3: Ýhtilal
Tarihin çeþitli dönemlerinde zaman yolculuklarý yapan ‘Ziyaretçiler’ adlý komedi serisinin üçüncü filmi. Zaman labirentinde sýkýþýp kalan Jean Reno ve uþaðý Christian Clavier kendilerini Fransýz ihtilalinin içinde bulurlar. Serinin ikinci bölümü ‘Çýlgýn Konuklar/Just Visiting’ ülkemizde 160 bin kiþi tarafýndan izlenmiþti.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Filmin orijinal adý: Les Visiteurs: La Revolution
Yönetmen: Jean Marie Poire
Senarist: Christian Clavier
Oynayanlar: Christian Clavier, Jean Reno,
Franck Dubosc, Karin Viard
Yapým: 2016, Fransa, Belçika, 110 Dk.
Umudun Kýyýsýnda
Ýstanbul’da fotoðraf sanatçýsý olan Ufuk, hayatý geldiði gibi yaþayan biridir. Esma adýnda bir kadýnla tanýþýr. Sýk sýk karþýlaþmalarý yakýnlaþma saðlar. Ufuk hastalýðý sonucu hastaneye kaldýrýlýr. Hastanede yan yataðýnda yatan Umut ile karþýlaþýr. Tahlil sonuçlarýna göre her ikisinin de beyninde tümör vardýr. Ufuk hayatla olan bu son yolculuðunda ona eþlik eden arkadaþý Umut’la güzel günler geçirmek için çalýþýr.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Yönetmen: Haydar Iþýk
Senarist: Zeynep Yýlmaz
Oynayanlar: Levent Sülün, Burçin Abdullah,
Ümit Acar, Gülþah Çomoðlu
Yapým: 2016, Türkiye