Yazarlar

Selahattin DÖNMEZ

Selahattin DÖNMEZ

sdonmez@sdonmez.com

Sporda ne kadar terliyorsan o kadar yağ yakıyorsun

En sağlıklı ve uzun soluklu yapılacak fiziksel aktivite yürüyüştür. Uygun tempo ve sürede yapılan yürüyüşle hem kalp sağlığını koruyabilir hem de kilo verebilirsiniz. Egzersizin faydalı olduğunun göstergesi ise terlemektir.

Sağlıklı zayıflamanın temelinin yemeği dengeli bir şekilde azaltmaktan geçtiğini biliyoruz. Kilo verirken beslenme planı yanında da iyi planlanmış fiziksel aktivite muhakkak olmalı. Aktivite yaparken zayıflama başlangıcından itibaren düzenli ve uzun süren ama zevkli olanları tercih edilmeli. Kilo verme süresince hiçbir zaman bırakılmamalı ara verilmemeli ve de yapabildikçe süresini her ay biraz daha arttıracak şekilde yapılmasına özen gösterilmeli. En sağlıklı ve uzun soluklu yapılacak fiziksel aktivite yürüyüştür. Ucuz, günün her anı yapılabilecek şekilde olması ve çok fazla ekipman gerektirmemesi yaşam boyu sizin sağlık koruyucunuz olarak vücudunuza destek olacaktır. Egzersiz yaparken su içmeli, burundan nefes alıp vermeye özen göstermeli ve de vucüt ısı dengesi için de terleme sağlanmalıdır.

Egzersizi yaparken vücut enerji harcaması sırasında yapılan aktivitede kaybedilen kaloriye göre ısı açığa çıkarır. Bu ısı yoğun yapılan spor aktivitelerinde dinlenme halinden ortalama 20 kat daha fazla olmaktadır. Böylece vücut ısısını denetlemek için terleme ile yanıt vermektedir.

Vücut dengesinin göstergesi

Antrenmanlı aktif kişiler hiç spor yapmayanlara göre daha çabuk ve daha az terlerler. Terlerinde ise elektrolit yoğunlukları azdır. Yani gereksiz yere mineral kaybı düzenli aktivite yapan kişiler kaybetmez ve daha az terleyerek vücut dengelerinin de ne kadar sağlam olduğunu gösterir. Aktivite yaparken sürenin artması ile kondüsyonlu olarak devam edebilmek için vücut ısısının dağıtılması gerekir. Bunun için de başlıca mekanizma terlemedir. Aksi takdirde sıcak vücut bitkinliğine ve  çabuk yorulmaya neden olur. Vücutta suyun buharlaşması ile başlayan terleme sonucunda vücut serinler. Vücudumuzun su miktarı sınırlıdır ve egzersiz sırasında kaybedilen bu su giderilmezse vücut ısısı  artar. Kan hacmi ve terleme hızındaki azalmaya bağlı olarak kaslara sıvı akımı yavaşlar. Aktivite sırasında her 5-7 dakika içerisinde ortalama 1 derece sıcaklığın arttığı düşünülürse su içimi ısı dengesinin korunması için oldukça önemlidir.