Okurlarýmýzýn ilgi gösterdiði konularýn baþýnda stajyerlik sigortasý geliyor.
Meslek Lisesi’nde yapýlan staj döneminde, stajyerin öðrenim gördüðü okul tarafýndan sadece iþ kazasý ve meslek hastalýðý ile hastalýk sigorta primleri ödendiðini belirtmeliyiz. Diðer bir deyiþle bu dönemde stajyerler için emeklilikle ilgili malullük, yaþlýlýk ve ölüm sigortasý primleri ödenmemektedir.
Stajyerlik hem meslek liseleri ve hem de üniversiteler için söz konusu olabiliyor. Her iki öðrenci grubu için de primler okul tarafýndan yatýrýlýyor.
Dolayýsýyla da meslek lisesinde öðrenim görülen okullar tarafýndan yapýlan staj sigortasý, SGK iþe baþlama tarihi olarak kabul edilmediði gibi, SGK prim gün sayýsý olarak da dikkate alýnmamaktadýr.
Çalýþanlarýn ilk defa normal sigortalý olarak malullük, yaþlýlýk ve ölüm sigortasý primlerinin ödendiði tarihe göre emeklilik yaþý ve ödenmesi gereken prim gün sayýsý belirlendiðinden, stajyerlik döneminde ödenen primlerle erken emeklilik mevcut durumda söz konusu olmamaktadýr.
Ýþverenlerin, iþyerlerindeki çalýþanlarýn maruz kalabilecekleri iþ güvenliði risklerini ortadan kaldýrmak üzere, çalýþma ortamýnýn ve çalýþanlarýn saðlýk ve güvenliðini saðlamak, sürdürmek ve geliþtirmek amacý ile iþ saðlýðý ve güvenliði yönünden risk deðerlendirmesi yapmasý veya yaptýrmasý gerekmektedir. Risk deðerlendirmesinin yapýlmasý iþverenin diðer yükümlülüklerini ortadan kaldýrmaz.
Ýþletmelerde yapýlacak risk deðerlendirmesi, tüm iþyerleri için tasarým veya kuruluþ aþamasýndan baþlamak üzere tehlikeleri tanýmlama, riskleri belirleme ve analiz etme, risk kontrol tedbirlerinin kararlaþtýrýlmasý, dokümantasyon, yapýlan çalýþmalarýn güncellenmesi ve gerektiðinde yenileme aþamalarý izlenerek gerçekleþtirilmelidir.
Yapýlmýþ olan risk deðerlendirmesi; tehlike sýnýfýna göre çok tehlikeli, tehlikeli ve az tehlikeli iþyerlerinde sýrasýyla en geç iki, dört ve altý yýlda bir yenilenmelidir.
Ayrýca; Ýþyerinin taþýnmasý veya binalarda deðiþiklik yapýlmasý, iþyerinde uygulanan teknoloji, kullanýlan madde ve ekipmanlarda deðiþiklikler meydana gelmesi, üretim yönteminde deðiþiklikler olmasý, iþ kazasý, meslek hastalýðý veya ramak kala olay meydana gelmesi, çalýþma ortamýna ait sýnýr deðerlere iliþkin bir mevzuat deðiþikliði olmasý, çalýþma ortamý ölçümü ve saðlýk gözetim sonuçlarýna göre gerekli görülmesi ve iþyeri dýþýndan kaynaklanan ve iþyerini etkileyebilecek yeni bir tehlikenin ortaya çýkmasý durumlarýnda risk deðerlendirmesi tamamen veya kýsmen yenilenmelidir.
Acil durum planlarýnýn hazýrlanmasý, önleme, koruma, tahliye, yangýnla mücadele, ilk yardým ve benzeri konularda yapýlmasý gereken çalýþmalar ile acil durumlarla ilgili eðitimli yeterli sayýda kiþinin görevlendirilmesi gerekmektedir.
Ýþverenler; çok tehlikeli sýnýfta yer alan iþyerlerinde 30 çalýþana, tehlikeli sýnýfta yer alan iþyerlerinde 40 çalýþana ve az tehlikeli sýnýfta yer alan iþyerlerinde 50 çalýþana kadar; arama, kurtarma ve tahliye, yangýnla mücadele, konularýnýn her biri için uygun donanýma sahip ve özel eðitimli en az birer çalýþaný destek elemaný olarak görevlendirmelidir.
Ayrýca iþyerinde bunlarý aþan sayýlarda çalýþanýn bulunmasý halinde, tehlike sýnýfýna göre her 30, 40 ve 50’ye kadar çalýþan için birer destek elemaný daha görevlendirmelidir. Ýþverenlerin, ilkyardým konusunda Az tehlikeli iþyerlerinde, her 20 çalýþan için 1 ilkyardýmcý, Tehlikeli iþyerlerinde, her 15 çalýþana kadar 1 ilkyardýmcý, Çok tehlikeli iþyerlerinde, her 10 çalýþana kadar 1 ilkyardýmcý, bulundurmasý zorunludur.