Yeni yýlýn ilk günü, Star gazetesinin dijital platforma taþýnmasýnýn da ilk günü. Kaðýttaki son baskýda yazý yazmak nasip olmadý ama madem dijitalin ilk günü, ben de neden geçtik dijitale, bir kaç cümle edeyim...
Bizim kuþak mesleðe ilk baþladýðý yýllarda, internet yeni yeni kullanýlýr olmuþtu. E-posta bile yaygýn deðildi. Dosya haber çalýþmak için kütüphanelere giderdik. Her þeyin google hazretlerine sorulmadýðý, fotoðraflarýn negatife basýldýðý, filmlerin matbaaya elden götürüldüðü yýllardý. Çok da eski deðil ama, 90'larýn sonu 2000'lerin baþý... Nasýl oldu, ne ara oldu, geriye dönüp tarihleyemiyoruz bile... Sanki hep bu teknolojik imkanlar içindeydik. Aklýmýz da almýyor þimdi, nasýl yapýyorduk o yýllarda bu iþleri. Kaldý ki hala basýn kartý taþýyanlar arasýnda teleksle haber geçmiþliði olanlar var. Ne olduysa oldu iþte, medya denilince herkes yeni medyadan, dijital platformlardan, sosyal medya mecralarýndan falan söz ediyor. Herkeste bir ayak uydurma telaþý... Üniversitelerin iletiþim fakültelerinin altýnda eskiden 2-3 bölüm olurdu. Þimdi envai çeþit hibrit bölüm var. Fiili durum her zamanki gibi eðitiminin çok önünde gidiyor. Ýletiþim teknolojilerindeki hýzlý geliþme, bizim kuþaðý bile yeni nesil ve yeni medya karþýsýnda yaya býrakmak üzere.
***
Dünyanýn öte ucundan herhangi biri, gazeteci olmasýna gerek yok, 4.5G ile dünyayý sarsabilecek önemde bir haberi youtube üzerinden ya da herhangi bir sosyal medya hesabýndan duyurabilir. Bunun için ne stüdyoya, ne kameraya, ne mikrofona, ne bir tv istasyonuna ne de gazeteye ihtiyacý var. Pazar filesiyle dolaþan Ayþe teyze bile anýnda tam teçhizatlý muhabir Cevat Kelle'ye dönüþebiliyor.
Bu hýzlý deðiþim, tüm dünyada olduðu gibi Türkiye'de de medya sektörünü kendini yenilemeye, dönüþtürmeye zorluyor. Tüm yayýn organlarý, dijitale yatýrým yapýyor, çünkü konvansiyonel medyanýn yarýþamayacaðý geniþ imkanlar sunuyor. Evinizde odanýzýn bir köþesini stüdyoya dönüþtürerek düzenli haber yayýný yapabilirsiniz mesela. Bunun için bir cep telefonu ve bir sosyal medya hesabýnýzýn olmasý yeterli.
***
Ýletiþim teknolojisinin bu hýzlý geliþme, okur ve izleyicinin yani 'tüketicinin' alýþkanlýklarýný da deðiþtirdi. Artýk kimse sadece alýcý konumunda olmak istemiyor. Yazdýðýnýz yazýya sizin paylaþtýðýnýz bilgi ve yorumun fevkinde bir karþýlýk alabiliyorsunuz okurunuzdan. Yani artýk her platformda tüketici dediðimiz kesim ayný zamanda içerik üreticisi.
Alýþkanlýklar çok radikal bir þekilde deðiþti, televizyonlar oturma odalarýný terk ediyor. Biz gazeteciler bile günlük gazeteleri dijital versiyonlarýndan takip ediyoruz.
***
Evet, medya hala çok büyük bir güç ama eskiden farklý olarak ayný zamanda herkesin pay alabildiði bir güç. Wikileaks belgelerinin sýzdýrýlmasý olayýný düþünün. Dünyanýn kirli çamaþýr bir anda ortalýða saçýlmýþtý. Ya da 15 Temmuz gecesini düþünün, bundan 20 yýl önce yaþansaydý çok muhtemel baþarýya ulaþabilecek olan o hain darbe giriþimi, Facetime sayesinde Cumhurbaþkaný Erdoðan'ýn halký sokaða çaðýrabilmesiyle akim býrakýldý.
***
Dünden beri pek çok arkadaþ aradý, biraz buruk bir sesle "Hayýrlýsý olsun" diyerek...
Ben de hava pek öyle deðil ama.
Evet, yeni medyaya ayak uydurmak için kendimi sýnýrda hissediyorum. Ya kendimizi dönüþtüreceðiz, ya bu sektörden gideceðiz. Ýyisi mi tez elden dijitale ýsýnmak...
Star gazetesi artýk com.tr oldu. Bu cesaretini okurlarýnýn da takdir edeceðini umuyoruz.