Þu konuyu bir çözsek artýk

Baþbakan Yardýmcýsý Sayýn Bekir Bozdað geçtiðimiz hafta, yanýlmýyor isem Ýmam Hatip Liseleri ile ilgili bir toplantýda, Diyanet Ýþleri baþkanlýðý ile ilgili de bir demeç verdi.

Sayýn Bozdað demecinde Diyanet Ýþleri Baþkanlýðý (DÝB) kurumunun mevcut statüsünü savundu, DÝB’i kaldýrmak isteyenler olduðunu ve yanlýþ düþündüklerini söyledi.

Baþbakan Yardýmcýsý Sayýn Bozdað’ýn pozisyonu son derece meþru bir pozisyon, bu ülkede DÝB’in anayasal sistemden çýkarýlmasýný isteyenler de var, istemeyenler de.

Ýstemeyenlerin duruþu ne kadar meþru ve yasal ise, isteyenlerin duruþu da o ölçüde meþru (yasal da olmalý ama..).

Bir noktaya dikkatinizi çekmek isterim, yukarýdaki cümlede DÝB’in anayasal sistemin dýþýna çýkarýlmasýný isteyenlerin pozisyonu için meþru kelimesini kullandým ama yasal ibaresini kullanamadým.

Bu yazýda DÝB’i tartýþmak istemiyorum, daha önce ben bu konuda kendi pozisyonumu defalarca yazýlý ve sözlü ifade ettim, Sayýn Bozdað’dan farklý düþünüyorum ama benim Sayýn Bozdað’dan farklý düþünmem Sayýn Bozdað’ýn görüþünün meþruiyetine ve yasallýðýna asla gölge düþüremez.

DÝB ile ilgili Anayasa’nýn 136. maddesi var ve bu anayasal maddeye istinaden bir de DÝB yasasý var.

Bu anayasa maddesini ve bu yasayý tartýþabiliriz, tüm pozisyonlar demokratik bir ülkede meþrudur ve yasal olmalýdýr.

Ama, bir de bu konuda Siyasal Partiler Kanunu’nun o ünlü “ahlaksýz” 89. maddesi var.

Bu madde siyasal partilere DÝB’in genel idare dýþýna taþýnmasýný amaç edinmeyi dahi yasaklýyor ve parti programýna böyle bir amacý yazan partinin kapatýlmasýný öngörüyor.

Ve nitekim ülkemizde bu nedenden siyasal partiler kapatýldý.

Ahlaken ülkemizde DÝB tartýþmasýna girmeden önce Siyasal Partiler Kanunu’nun (SPK) 89. maddesinin kaldýrýlmasý ÞART.

Anayasa’nýn 136. maddesini TBMM’deki siyasal partiler deðiþtirecek ya da kaldýracaklar ise, bu partilerin bu maddeye iliþkin ellerinin serbest olmasý lazým.

Böyle bir amacý programýna yazýp seçmenden oy istemek bir siyasal parti için neden yasaktýr, anlamak mümkün deðildir.

SPK 89 kaldýrýlmadýðý müddetçe Anayasanýn 136. maddesi de (DÝB) Anayasanýn ilk üç maddesi gibi deðiþtirilemez bir maddesi haline gelmektedir.

Bu satýrlarýn yazarý gerçek demokrasilerde deðiþtirilemez maddelerin varlýðýna karþýdýr ama ayný zamanda, ayný paralelde de SPK 89’un hemen kaldýrýlmasýný da talep etmektedir.

Bir öðertim üyesi, köþe yazarý olarak DÝB’in genel idare dýþýna taþýnmasýný savunuyorum ama ayný pozisyonu, bir siyasi parti sözcüsü olsam, alamýyorum zira Anayasa Mahkemesi hemen partimi kapatýyor.

AK Parti milletvekili Sayýn Prof. Burhan Kuzu geçenlerde kapsamlý bir demokratikleþme paketi içine SPK 89’un da girmesi gerektiðini söylemiþ idi ama arkasý gelmedi.

SPK 89’u kaldýralým ve sonra daha özgür bir ortamda DÝB’i tartýþalým.

Unutmayalým, SPK 89 orada kaldýðý sürece DÝB’in mevcut pozisyonunu savunmak da etik olarak sýkýntýlý hale gelebilir zira baþka bir parti sizin bu görüþünüzün alternatifini yasal olarak formüle edemiyor.

Bir toplantýda DÝB eski Baþkaný Sayýn Ali Bardakoðlu’na bu konuyu açtýðýmda bana “haklýsýnýz, SPK 89 DÝB’e fazla bir koruma getirmiþ oluyor” dediðini bugün gibi hatýrlýyorum.

SPK’nýn tümünün ama ivedilikle de 89. Maddesinin hemen deðiþmesi gerekiyor.

Bu aþamadan sonra, demokrasilerde daha saðlýklý, daha meþru ve daha yasal bir DÝB tartýþmasý yapabiliriz.

Þu konuyu bir çözsek artýk.