Daha önce zor kiþiliði olan eþlerle baþ etme ile ilgili bir dizi yazý yazmýþtým. Zor kiþiliklerin örnekleri olarak narsist kiþilik, obsesif kiþilik ve aþýrý içe dönük eþlerle baþ etmeden bahsetmiþtim. Bugünkü yazýmda ise, zor kiþiliðin baþka bir þekli olan þüpheci eþlerle iliþkinin nasýl sürdürülebileceði üzerine yazacaðým.
Þüpheci kiþiliðin özellikleri: Þüphecilik düzeyi önemli mizaç özelliklerinden biri. Makul düzeyde þüphe bizi uyanýk olmayý ve aldatýlmaktan korunmayý saðlar. Ama aþýrý þüphecilik kiþinin iç dünyasýný yorar ve baþkalarýyla iliþkilerinde önemli oranda sorun oluþturur.
Þüpheci kiþilik özelliði güçlü olanlar, genel olarak insan iliþkilerinde güvensizlik yaþarlar. Þüphecilikten kaynaklanan güvensizliðin sýk görülen iki ayrý formu vardýr. Birincisi kötülük ve zarar görme üzerinden olurken, ikincisi sadakatsizlik þeklindedir. Kötülük üzerinden olan alt tipinde; baþkalarýnýn kötü niyetli olduðu ve kendisine kötülük yapmaya eðilimli olduklarýna yönelik duygu ve düþünceler vardýr. Bu sebeple, insanlardan uzaklaþma, yakýn iliþki kurmama eðiliminde olurlar. Sadakatsizlik üzerinden olan alt tipte ise, özellikle eþin sadakatinden emin olamama, bu konuda tetikte olma hali vardýr. Bu kiþiler eþlerini hep bir denetim ve gözetim altýnda tutmaya eðilimli olurlar.
Þüpheci mizaç özellikleri ile þüphe hezeyanlarý ayýrt edilmeli: Þüpheci kiþilik özelliðini ruhsal hastalýk göstergesi olan hezeyandan ayýrt etmek gerekir. Hezeyaný olan kiþi, sarsýlmaz ve ikna edilemez þekilde aldatýldýðýna yönelik inançlara sahiptir. Örneðin öyle bir þey olmadýðý halde, eþinin kendisini belirli bir kiþiyle aldattýðýna yönelik inançlara sahip olur. Hezeyanýn varlýðý ruhsal hastalýk demektir ve bir psikiyatrist tarafýndan deðerlendirilip ilaç kullanmayý gerekli kýlar.
Þüpheci eþi azdýrmamak: Þüpheci bir eþin þüpheci mizacýný takmamak, dikkate almamak ve bildiðini yapmak genellikle bitmeyen çatýþmalardan baþka bir iþe yaramaz. Aþýrý þüpheci olan insanlar için, þüphecilik duygularý ve düþünceleri oldukça güçlüdür. Zihin þüpheci hisler ve düþüncelerden kendini alýkoyamaz. Bu sebeple, þüpheci eþe karþý suçlamalar yaparak, çatýþma stratejisi sürdürmek iþe yaramaz. Onunla iliþkide mümkün olduðunca açýk ve þeffaf olmak gerekir ki, þüpheciliði azmasýn. Þüpheci eþi sakinleþtirmek onu azdýrmaktan daha iyi bir seçenektir.
Þüpheci eþe boyun eðmemek: Þüpheci eþi azdýrmamaya dikkat etmek gerekirken öbür taraftan ona aþýrý boyun eðmemek gerekir. Þüpheci eþe pasif bir þekilde, onun mutlak kontrolü altýna girildiði zaman ise, nefes alýnamayacak hale gelinebilir. Baskýn bir þüpheci eþ, eþini sindirerek dünyadan uzaklaþmasýna sebep olabilir. Eþin hayatý adeta bir hapis hayatýna dönebilir. Bu hale direnmek gerekir. Þüpheci eþle sürekli bir çatýþma içinde olmak ne kadar yanlýþsa, onun esiri haline gelmek de o kadar yanlýþtýr.
Þüpheciliði dikkate alarak davranmak: Þüpheci eþin özelliklerini dikkate alarak, iliþkiyi yönetmeye çalýþmak en iyi seçenektir. Ýlk yapýlmasý gereken þüpheci eþin düþünme þeklinin kendisinden deðil, o eþin zihin yapýsýndan kaynaklandýðýný anlamaktýr. Ýkinci olarak, eþin iddialarýný kabul etmemek ama bunun için þiddetli tartýþmalara girmeden, þüpheciliðin onun zihin yapýsýndan kaynaklandýðýný hatýrlatmaktýr. Üçüncü olarak, yanlýþ anlaþýlmaya sebep vermeyecek þekilde mutlak bir þeffaflýk içinde olmak gerekir. Yanlýþ anlaþýlmaya imkân býrakmamak önemlidir. Diðer bir strateji de eþle iliþkide, þüphecilik alaný dýþýnda pozitif yaþantýlar oluþturmaya çalýþmaktýr.