Süt deyince eskiden sadece inek gelirdi aklýmýza.Sonra keçi sütünü öðrendik.
Hatta son bir iki yýlda, saðlýkla ilgili zaman zaman abartýlý anlamlar da yüklenen eþek sütünü konuþtuk.
Bugün süt üzerinden globalleþmeyi konuþalým.
Uzun yýllardýr hayatýmýzda olan bu kelime aslýnda hiç de sevimli sonuçlar vermiyor.
***
Bu aralar Amerika’da süt ve tereyaðý fiyatlarý uçup gitmiþ, artýþ yüzde 62’lere varýyor.
Bunun sebebi Çinli çocuklar, Ortadoðu’da yükselen fast-food pazarý ve Avusturalya’da yaþanan kuraklýk.
Çok karýþýk gibi duruyor ama deðil aslýnda.
Çin 6 yýl önce süt tozundaki aþýrý kimyasal artýk sorununu aþmak için süt ithalatçýsý oldu.
Dünya süt üretiminin ortalama 4’te biri Çin’e gidiyor.
Buna bir de Ortadoðu’da hýzla yayýlan fast-food modasý eklenince süt ürünlerine olan talep iyice arttý.
Avusturalya’da yaþanan kuraklýk süt üretimini düþürünce de Amerika’da fiyatlar uçtu.
Globalleþmenin bir sonucu bu, laf süslü ve güçlü ama sýkýntýlar domino etkisi yaratýyor.
***
Hoþ sorun bir baþka siyasi krizle çözülecek gibi duruyor.
Ukrayna krizinin ardýndan gelen yaptýrýmlara karþý Rusya AB ürünlerine, dolayýsýyla süt ürünlerine de ambargo koydu.
Þimdi Avrupa ülkeleri elde kalmýþ süt ürünleri ve kaybedilmiþ 3 milyar dolarlýk bir pazarla boðuþuyor. Tahminen o ürünler Çin pazarýnýn fýrlattýðý fiyatlarý zaman içerisinde aþaðýya çekecek.
***
Türkiye’de hayvancýlýk ve süt üretimine dair kaç haber okuyoruz?
Oysa Rusya’nýn burnunun dibinde yaþýyoruz, 3 milyar dolarlýk bir boþluðu en kolay biz doldurabiliriz.
Et fiyatlarý yükselince hemen haberini yapýyoruz da asýl globalleþmenin yarattýðý fýrsat ve sorunlarda neredeyiz acaba?
Tarým haberi okunmaz, izlenmez algýsýný medyada artýk deðiþtirmemiz lazým.
Dünya nüfusu arttýkça ve üretim bu seviyede kaldýkça tarýmýn önemi daha da artacak.
Belki biz de bir gün tarýmýn önemini gerçekten anlarýz...