Talas Belgesel Film Yarýþmasý

Henüz belgesel ve kýsa film yarýþmalarýndan oluþan Erciyes Film Festivali’nin üzerinden fazla bir zaman geçmemiþken, 9-11 Mayýs tarihlerinde Kayseri Talas Belediyesi Kültür ve Sanat Festivali kapsamýndaki Belgesel Film Yarýþmasý sinemamýza yeni bir soluk getirdi. Medeniyetlerin beþiði olmuþ ve kayalara oyulmuþ yerleþim mekanlarý, ilk Hýristiyanlarýn büyük bir ihlasla gizli ibadetlerini yerine getirmek için kayalara binbir meþakkatle oyulmuþ, ancak tek kiþinin geçebileceði metrelerce uzunluðundaki tüneller, sarnýçlar ve asýrlarýn birikimi sonucu oluþan müslim-gayrimüslim taþ mimarisiyle bir tarih beldesi olan Talas bu sinema faaliyetiyle taçlandý. Talas’ýn kültür sevdalýsý belediye baþkaný sayýn Rifat Yýldýrým’ýn inisiyatifleriyle hayata geçirilen etkinlik, Hasan Basri Özdemir’in baþýný çektiði bir avuç genç insanýn gayretleriyle, ilk yarýþma olmasýna raðmen büyük bir baþarýyla gerçekleþtirildi.

Festival programýnda bulunan etkinliklere bakacak olursak, öncelikli olarak Yücel Çakmaklý Film Atölyesi’nin açýlmasý gerçekleþti. Türk sinemasýnda belli bir çizgide çalýþmalar gerçekleþtiren rahmetli Yücel aðabeyin yol aldýðý doðrultuda faaliyetlerin gösterilmesinin planlandýðý atölye, eski bir konaðýn dönüþtürülmesiyle meydana geldi. Yarýþma filmlerinin ve özel bir seçkinin yer aldýðý gösterimlerin yaný sýra ilk olarak Mehmet Güleryüz, “Sinema-Tv’de Nitelikli Yardýmcý Eleman” baþlýklý bir konuþma yaptý. Sonrasýnda Zahur Mükerrem ve Semir Arslanyürek, kendi tecrübeleri ýþýðýnda bir söyleþi sundular. Yücel Çakmaklý Film Atölyesi’nin ilk çalýþmasý olarak, Gökhan Yorgancýgil ve ben “Yücel Çakmaklý Sinemasý” baþlýklý bir sunumda bulunduk. Festivalin özel gösterimleri, Altan Dönmez’in Taþ Mektep ve Onur Ünlü’nün Sen Aydýnlatýrsýn Geceyi adlý filmleri oldu. Ünlü’nün filmi, esefle, bir deðerler katliamý olarak zihinlere yerleþti. 

***

Yarýþmaya katýlan 82 eserden finale kalan 13 çalýþmayý deðerlendiren jüri, Prof. Zahur Mükerrem, Prof. Sezer Akarcalý, Prof. Semir Arslanyürek, Burçak Evren, Fehmi Gerçeker, Özcan Gürbüz, Tülin Özen ve Yeþim Ceren Bozoðlu’ndan oluþuyordu. Hatay’daki canice katliamýn yürekleri daðlayan acýsýnýn gölgesinde yapýlan kapanýþ gecesinde, 3 bin TL deðerindeki En Ýyi Belgesel Film Ödülü’nü Halil Aygün’ün Dom baþlýklý çalýþmasý kazandý. 2 bin TL tutarýndaki Jüri Özel Ödülü’nü Sevgi Çoban’ýn Kefenin Cebi aldý. Bin TL’lik Talas Belediyesi Özel Ödülü’nü Caner Özdemir’in Termik Ýstemeyük adlý filmi edindi. En Ýyi Konsept Ödülü Halit Cihan Þengezer’in Siyah baþlýklý çalýþmasý aldý. En Ýyi Görüntü Ödülü ise Mehmet Emre Gül’ün Gölün Kýyýsýnda’ya gitti. Programda Azerbaycan belgesel sinemasýnýn önde gelen isimlerinden Zahur Mükerrem’e de Onur Ödülü sunuldu.

Gelecek yýl Türk dünyasý sinemalarýyla eklemlenerek uluslararasý bir hüviyette yapýlmasý planlanan Talas Film Festivali’nin, yörede gitgide artan festivaller arasýnda özgün bir yer teþkil edeceðini þimdiden söyleyebiliriz. Gerçekten de yetkin sinemasal nitelikleriyle özel bir konuma sahip Türk cumhuriyetlerinin özel bir festival çerçevesinde bir araya gelmeleri, ülkemizdeki festival platformunu bambaþka bir düzleme yükseltecektir. Ortak tarihi kültürel kimliðimizin bir baþka boyutu olan Türkçe konuþan topluluklar sinemalarý, hem yeni bir iletiþim ve etkileþim zemini ortaya koyacak hem de farklý bir ruha sahip film festivali anlayýþýyla sinema algýmýzda yeni bir açýlým meydana getirecektir.