Taþeron iþçisinin hak kaybý var mý?

Kamudaki taþeron iþçilerinin kadroya geçirilmesinde taþlar yerine oturdu. Taþeron iþçilerin kadroya geçirilmesiyle olarak Cumhurbaþkanýmýz Sayýn Recep Tayyip Erdoðan’ýn talimatýyla baþlatýlan ve kýsa sürede ilgili bakanlar ve bürokratlarýn çalýþmalarýyla sonuçlandýrýlan 696 Sayýlý KHK’den sonra þimdi de uygulamanýn usul ve esaslarý yayýnlandý.

Bu haktan yararlanýlabilmesi için; il özel idareleri, belediyeler ile baðlý kuruluþlarý, il özel idareleri ve belediyelerin üyesi olduðu mahalli idare birlikleri, il özel idareleri, belediyeler ve baðlý kuruluþlarýnýn doðrudan doðruya veya dolaylý olarak birlikte veya ayrý ayrý sermayesinin yarýsýndan fazlasýna sahip olduðu þirketlerde 4734 Sayýlý Kanun ve diðer mevzuat hükümleri uyarýnca personel çalýþtýrýlmasýna dayalý hizmet alým sözleþmeleri kapsamýnda yükleniciler tarafýndan çalýþtýrýlmasý gerekiyor.

Bir sözleþmenin personel çalýþtýrýlmasýna dayalý hizmet alým sözleþmesi olarak kabul edilebilmesi için;

a) 4734 Sayýlý Kanun ve diðer mevzuattaki hükümler uyarýnca ihale konusu iþte çalýþtýrýlacak personel sayýsýnýn ihale dokümanýnda belirlenmiþ olmasý,

b) Bu personelin çalýþma saatlerinin tamamýnýn idare için kullanýlmasý,

c) Yaklaþýk maliyetin en az yüzde 70'lik kýsmýnýn asgari iþçilik maliyeti ile varsa ayni yemek ve yol giderleri dahil iþçilik giderinden oluþmasý,

ç) Yýl boyunca devam eden ve niteliði gereði süreklilik arz eden iþlere iliþkin hizmet alýmý niteliðinde olmasý þartlarýnýn birlikte gerçekleþmesi gerekiyor.

Mahalli idare veya þirketlerinin bütçelerinden yapýlan, yýl boyunca devam eden, niteliði gereði süreklilik arz eden ve haftalýk çalýþma saatlerinin tamamýnýn idare için kullanýldýðý;

a) Park ve bahçe bakým ve onarýmý iþlerine,

b) Çöp toplama iþlerine,

c) Cadde, sokak, meydan ve benzerlerinin temizlik iþlerine iliþkin alýmlar personel çalýþtýrýlmasýna dayalý hizmet alýmý olarak kabul edilecek.

Hizmet alým sözleþmesi kapsamýnda niteliði birbirinden farklý hizmet türlerinin bulunmasý halinde, personel çalýþtýrýlmasýna dayalý olup olmama yönünden her bir hizmet türü için ayrý ayrý deðerlendirme yapýlýr. Örneðin, bir hizmet alýmýnda malzemeli yemek ve temizlik iþinin birlikte ihale edilmesi durumunda, malzemeli yemek ve temizlik iþleri birinci fýkradaki kriterler bakýmýndan ayrý ayrý deðerlendirilecek.

Sürekli iþçi kadrolarýna geçirilmede dayanak alýnan düzenlemeler ile usul ve esaslar çerçevesinde personel çalýþtýrýlmasýna dayalý hizmet alýmý olup olmadýðýnýn belirlenmesine iliþkin görev, yetki ve sorumluluk ilgili idarelere ait olacak.

Personel çalýþtýrýlmasýna dayalý hizmet alým sözleþmeleri kapsamýnda bulunmakla birlikte 4/12/2017 tarihinde doðum (doðum öncesi ve sonrasý ücretli veya ücretsiz kanuni izinler dahil) veya saðlýk kurulu raporuyla belgelendirilen saðlýk sorunlarý nedenleriyle iþ sözleþmeleri askýda olanlar veya anýlan tarih itibarýyla askerde bulunanlar da baþvuru hakkýndan yararlandýrýlýr. Bu durumdakiler için baþvuru ve geçiþ süreleri, askerlik veya aský süresinin sona erdiði tarihten itibaren baþlayacak. Baþvuru sahiplerinin herhangi bir sosyal güvenlik kurumundan emeklilik, yaþlýlýk veya malullük aylýðý almaya hak kazanmamýþ olunmasý gerekiyor.

***

 

Kimler dahil deðil

- Ýdarelerin yurtdýþý teþkilatlarýna yönelik personel çalýþtýrýlmasýna dayalý hizmet alým sözleþmeleri bu kapsamda deðerlendirilmeyecek.

- Sosyal tesis gelirleri gibi yukarýda belirtilen bütçeler dýþýndaki kaynaklardan karþýlanan 4734 Sayýlý Kanun ve diðer mevzuattaki hükümler uyarýnca personel çalýþtýrýlmasýna dayalý hizmet alým sözleþmeleri uygulamanýn kapsamý dýþýnda tutulacak.

- Danýþmanlýk hizmetleri, hastane bilgi yönetim sistemi hizmetleri ve çaðrý merkezi hizmetleri personel çalýþtýrýlmasýna dayalý hizmet alýmý olarak kabul edilmeyecek.

***

 

Feragat belgesi imzalamak hak kaybýna neden olur mu?

Bu kapsamda sürekli iþçi kadrolarýna geçirilme hakkýndan yararlanýlabilmesi için belirtilen idarelerin söz konusu bütçelerinden karþýlanan personel çalýþtýrýlmasýna dayalý hizmet alým sözleþmeleri kapsamýnda 4/12/2017 tarihi itibarýyla çalýþýyor olmalarý ve gerekli nitelikleri taþýmalarý gerekiyor. En son çalýþtýðý idare ile daha önce kamu kurum ve kuruluþlarýnda alt iþveren iþçisi olarak çalýþtýðý iþ sözleþmelerinden dolayý idarelerden herhangi bir hak ve alacak talebinde bulunmayacaðýný ve bu haklarýndan feragat ettiðine dair yazýlý bir sulh sözleþmesi yapmayý kabul ettiðini idareye yazýlý olarak beyan edilmesi gerekecek. Taþeron iþçilerinin bu þekilde bir sulh sözleþmesi yapmasý geçmiþ yýllardaki kýdem tazminatý, yýllýk izin gibi haklarýný ortadan kaldýrmamaktadýr. Bu iþçilerin yýllýk izin ve kýdem tazminatý aynen devam edecek. Örneðin 15 yýllýk bir taþeron iþçisi, kadroya geçtikten 3 yýl sonra emekli olduðunda toplam 18 yýllýk kýdem tazminatýný alacak. Yine geçmiþ yýllarda kullanýlmayan izin haklarý da aynen devam edecek.

***

Sürekli iþçi kadrosuna geçirilme sürecinde baþvurular 2 Ocak 2018’te baþlayýp 11 Ocak 2018’te bitecek. Ýlan, sýnav, itirazlarýn Ýncelenmesi gibi iþlem sürecinden sonra kesin liste 27.03.2018-31.12.2018 tarihleri arasýnda açýklanacak. Hak sahiplerinin topluca iþçi kadrosuna geçirilmesinde son gün 2 Nisan 2018 günü olacak.Kapsamda olanlardan istekliler, baþvuru formunu eksiksiz doldurarak dilekçeyi eklemek suretiyle 11/1/2018 tarihi mesai bitimine kadar personel çalýþtýrýlmasýna dayalý hizmet alým sözleþmesinin yapýldýðý idareye, sürekli iþçi kadrolarýnda istihdam edilmek üzere yazýlý elden baþvurulur. 11/1/2018 tarihi mesai bitiminden sonraki baþvurular dikkate alýnmayacak.

Elbette baþta Türk-Ýþ, Hak-Ýþ ve DÝSK olmak üzere emek sendikalarýnýn bazý talepleri var. Ümit ediyorum ki gelinen bu noktada iþçinin, emekçinin alýnteri karþýlýðýný bulur. Bu önemli projenin gerçekleþmesinde emeði olanlara iþçi kardeþlerimiz adýna teþekkür ediyorum.