Tecavüzcüler nasýl insanlar?

Özgecan’ýn baþýna gelenler, tecavüz hikayelerinin en trajik hali. Mutlak masum genç bir kýz, hiç tanýmadýðý biri tarafýndan tecavüz amaçlý kaçýrýlýyor. Genç kýz tecavüzcüye direniyor. Özgecan direndikçe katil býçaklýyor, baþýna levye ile vuruyor, sonra da cesedi yakýyor.

Olup bitene bakan her makul insan dehþet, acý ve öfke hissediyor. Oluþan duygu o kadar güçlü ve sahiciydi ki tüm Türkiye’ye daðýldý. Oluþan tepkinin oluþ biçimine Türkiye’deki iktidar mücadelesinin etkisi olsa bile, toplumda yaþanan duygular saf haldeydi. Özgecan’ýn yaþadýklarý toplumda travmatik bir etki yarattý.

Özgecan’a tecavüze yeltenen ve öldüren nasýl bir insan tipi? Tecavüz tüm erkeklerin yapabileceði bir þey mi ? Yoksa tecavüzcüler farklý ve sapkýn bir insan tipolojisi mi? Tecavüzcü erkekler toplumda ne derece yaygýn? Bu sorularýn cevabýný anlamak Özgecan cinayetini anlamamýza ve bundan sonra ne yapacaðýmýza karar vermemize yardýmcý olabilir.

Bu sorularýn cevabýný anlamak için bir model düþünelim. Düz bir çizgi düþünün. Bir ucuna “tecavüz dürtüsü” olanlarý koyun. Diðer uca, eþi olsa dahi, kadýnýn en ufak bir cinsel isteksizliðinde eþine cinsel olarak yaklaþmayacak erkeði yerleþtirin. Ýnsanlarýn çoðunluðu ortada bir yerde, kadýna saygý duyan tarafa baskýn bir þekilde kümeleþir.

Normal zamanlarda erkeklerin %1-2’si yabancý bir kadýna tecavüz fýrsatý arayan yapýda. Savaþ zamanlarýnda bu oran dramatik þekilde artabiliyor. Muhtemelen insanlarýn %10 civarý da eþi istemediði halde cinsel beraberliðe zorlayan bir yapýya sahip. Hacettepe Nüfus Etütleri Enstitüsü’nün çalýþmasýna göre kadýnlarýn %10’u hayatlarý boyunca eþinden korktuðu için cinsel iliþkiye girdiðini bildiriyor.

Öbür taraftan Erkeklerin %60’dan fazlasý hayatý boyunca herhangi bir kadýna fiziksel þiddette bulunmuyor. Erkeklerin aþaðý yukarý %90’ý hayatý boyunca herhangi bir kadýna, cinsel þiddetin herhangi bir türünü uygulamýyor. Yine erkeklerin %98’i hayatý boyunca tanýmadýðý bir kadýna tecavüz giriþiminde bulunmuyor.

Çocuðu için canýný veren babadan çocuðuna tecavüz eden babaya

Ýnsan çok karmaþýk bir yaratýk. Çeþit çeþit insan var. Bir yandan bir yangýnda çocuklarýný kurtarmak için kendisi yanan, boðulan çocuklarýný kurtarmak için kendi boðulan babalar var. Öte yandan kendi çocuðuna tecavüzde bulunan, kýzýný hamile býrakan babalar var. Kendi çocuðuna cinsel tacizde bulunan baba oraný %1’ler düzeyinde.

Spektrumla veya “çan eðrisi modeli” düþünüþ biçimi çocuða yönelik cinsel eylemde bulunan kiþiler için de geçerli. Spektrumun bir ucunda çocuða karþý cinsel duygular hisseden, cinsellik için sürekli çocuklar arayan erkekler var. Spektrumun bariz baskýn tarafýnda ise çocuða karþý cinselliðe karþý öðürme ve tiksinme tepkisi verenler var.

Neden bazý insanlar kendi çocuklarýna, eþlerine, baþka kadýnlara tecavüz eden haldeler? Bu sorunun mutlak cevabýný psikiyatri, psikoloji veya suç bilimleri ile uðraþanlar tam olarak bilmiyorlar. Toplumsal cinsiyet, yetiþtirilme biçimleri, mizaç özellikleri, biyolojik ve genetik faktörler hep beraber dinamik bir þekilde etkileþerek bu insanlarý oluþturuyor. 

Bildiðimiz þey, bu insan tipi tarihin her döneminde ve dünyanýn her toplumunda var olduðu. Bu kiþilerin en yaygýn profili þöyle: Genç erkek, psikopat kiþiliðe sahip, suç kayýtlarý var, eðitim düzeyi düþük, alkol ve uyuþturucu madde kullanýyor. Fakat tecavüzcülerin bir kýsmý üniversite mezunu ve profesyonel meslek sahibi. Uyuþturucu kullananlarýn az bir kýsmý tecavüzcü. Yani mutlak bir profil tanýmlamasý yok.

Türkiye’de kadýnlara ve çocuklara yönelik þiddetten yana olan herhangi bir toplumsal grup yok. Özgecan cinayetine tüm toplumsal kesimlerin þiddetli tepki vermesi hayra alamet.