Haber kanallarýnda tecrübeli muhabirlerin sahada olmasýnýn önemli olduðu günlerden birine uyandýk yine.
Uzatmadan konuya gireyim: Daha önce hiç toplumsal olay takip etmemiþ bir muhabir canlý yayýnda en ufak polis müdahalesini 3. Dünya Savaþý çýkmýþ gibi anlatabilir, ekran baþýndaki seyirci de çok kötü þeyler yaþandýðý hissine kapýlýr.
Tecrübeli bir muhabirse ekranda panik yapmadan konuþur, benzer durumlarý gördüðü için mukayese yapar. Ekran baþýnda izleyenler de dehþet duygusuna kapýlmazlar...
Son dönemde tecrübeli muhabirlerin çoðu masa iþine geçti. Bunun muhabir maaþlarýndan baþlayan çeþitli sebepleri var.
Ancak sahayý boþ býrakmamak da çok önemli özellikle böyle zamanlarda. Sadece muhabirler deðil editör masasýnda oturan kiþilerin tecrübesi de çok önemli. Bakalým kanallar bugün nasýl bir sýnav verecekler?
Görüntü haberler...
Bir gazeteye ortalama 130 ile 150 tane haber girer. Bazý gazetelerde fotoðrafý olmasa bile önemli haberlere mutlaka yer ayrýlýr. Bir de sadece resim için yapýlan haberler vardýr. Mesela Ayþe Hatun Önal, “Bol bol küfür ederim” demiþ ya, bu cümle sadece fotoðrafý kullanýlsýn diye haber olur. Güzellik yaþarken ayrýcalýk saðlar deniliyor ya tam olarak öyle deðil maalesef. Mesela sýradan bir kadýncaðýz cinayete kurban giderse sadece nüfus kaðýdý fotoðrafýyla kýsa haber olur. Ama cinayete kurban giden güzel bir kadýnda Facebook’taki fotoðraflardan biri alýnýr, resim büyük kullanýlýr, haber sayfa manþetine bile çýkabilir.
Televizyonlarda da durum çok farklý deðil maalesef. Dünyadaki bir sürü geliþme görüntü yok diye es geçilir ama Kim Kardashian ya da benzeri birisinin garip bir tavrý ya da sýradan bir hýrsýz-polis kovalamacasý dakikalarca haber yapýlýr. Tamam televizyonculuk görselliðe dayanan bir iþ ama bazen sadece görüntü var diye haber yapmak da garip oluyor...
Reklamlar ve sosyal medya...
Gördük ki sosyal medya artýk reklam kampanyalarýný deðiþtirebilecek güce ulaþtý. Eskiden reklamlarý deðerlendirmek tekel durumundaydý. Reklam seyirci, dinleyici ve okur için yapýlýyorsa önemli olan onlarýn üzerinde uyandýrdýðý etkidir. Mesela “iþimiz insan” diyen banka reklamý iyi bir örnek bu duruma.
Para söz konusu olsa bile insanlarýn önemli olanýn kendileri olduðuna inanmak isterler. Deðiþik iþ olsun diye ajans zorlamalarýn sonuçlarý sýkýntý yaratmamalý...