Tek çare hukuk devleti olmakta

Birkaç aydýr ortaya saçýlan dinlemeler, görüntüler ve diðerleri, devletin adam akýllý bir krize sürüklendiðini ve sorunun sadece iki grup arasýnda olmadýðýný gözler önüne serdi. Demokratik bir devlette asla kabul edilemeyecek resmi, ama gayri meþru yüzbinlerce dinleme ve gözetlemenin olduðunu gruplar arasýndaki rekabet sayesinde hepimiz öðrendik. Kânunun verdiði yetkiler geniþ kullanýlmýþ ve hemen herkes hukuku istismar derecesinde kullanmýþ.

Garip olan dinleyen dinlenmiþ, dinleyeni dinleyen de dinlenmiþ. Elbette bunlarýn tamamýný ABD, Ýsrail, Ýngiltere ve Rusya gibi bu iþlerin kompetaný olmuþ olan devletler uzaktan izlemiþler. Skandal üstüne skandal... Ortada bir gerçek var, ülkemizin en mahrem yerlerine girilmiþ, devletin içi ihanet sarmallarýyla sarmalanmýþ... En yakýn ekiplerin bile içinde elinde býçak bekleyen Brütüsler var...

***

Ortaya saçýlan içeriðe baktýðýmýzda ise baþka þok dalgalarýyla karþýlaþýyoruz. Örneðin Suriye tape’lerini okuduðumuzda eski devletin bugüne etkilerini görmemek mümkün deðil. Güvensizlik ve herþeyi olaðanüstü komplolar içinde görmek rutin hale gelmiþ, maalesef Ergenekonvari alýþkanlýklar devletin genlerinde varlýðýný sürdürmüþ...

Herþeyin karmakarýþýk hale geldiðini düþünüp, “bu iþin içinden nasýl çýkýlacak” diye ülkemizin geleceði adýna endiþelenebilirsiniz. Aslýnda, mesele ve çözümü göründüðünden çok daha basit:

Devletin kiþilere göre deðiþmeyen objektif ilkeleri ve kurallarý olmak zorunda. Kânun yapmanýn sadece Meclis’te belli bir çoðunluðu saðlayýp Cumhurbaþkanlýðýndan onaylatmak olmadýðýný, kânunlarýn toplumun genel kabulünü almak zorunda olduðunu ve gerçekliklerle uyumun þart olduðunu artýk bilmemiz gerekiyor. Devletin kanunlarýna uymada istihbarat birimleri de dâhil, hiçbir dokunulmazlar topluluðunun oluþturulmamasý þart.

Eðer Türkiye’yi gerçek bir hukuk devleti haline getirebilirsek, devleti gruplardan oluþan yamalý bir bohça olmaktan çýkarýp ortak ilkeleri ve çýkarlarý olan memurlar ve kurumlar topluluðu haline dönüþtürebilirsek sorunlarýmýzýn mühim bir kýsmý ortadan kalkmýþ olacak.

***

Elbette her devletin gizli iþleri olur. Ancak gizlilik iþlerin çok küçük bir bölümünde olmazsa olmaz bir ihtiyaçtýr. Devlet iþlerinin tamamýna yakýný gizlilik içermez, tam tersine devlette þeffaflýk geliþmiþliðin önemli göstergelerinden biridir.

Usta devletler, gizli iþlerini dahi hukuk içinde halletmesini bilen devletlerdir. Kaldý ki Almanya Baþbakaný Merkel’in dahi en yakýn müttefiki ABD tarafýndan dinlendiði bir dünyada esas iþlerinizi gizlilik üzerine inþa edemezsiniz...

***

Tüm bu yaþananlardan sonra Türkiye Cumhuriyeti devletinin yeniden yapýlanma sürecine gireceði aþikâr. Bu süreç eðer yeni bir intikamlar ve cezalandýrmalar süreci olur ise iþler eski tas eski hamam, hatta daha da kötüsüyle devam eder ve teker ileride baþka skandallarla tekrar tekrar patlar...

Modern dünya Türkiye’nin ayný hastalýklarla devam etmesine müsaade etmiyor. Bu nedenle artýk yeni bir sayfa açmak gerekiyor. Daha önceki bir yazýmýzda da belirttiðimiz gibi, kapsayýcý, birleþtirici, ortak çýkar ve mutabakat alanlarýmýzý geliþtirici, yapýcý ve yumuþak bir siyaset dilini ihtiyacýmýz var. Bizi birleþtiren kazanýr ve kazandýrýr...