Baðýmlýlýk artýk tek boyutlu bir kavram deðil. Teknolojinin hýzla geliþtiði bu dönemde bir psikolojik hastalýðýmýz daha oldu. Kiþiyi yalnýzlaþtýran bu sorunun adý: Teknoloji baðýmlýlýðý.
Teknoloji baðýmlýlýðý, insan-makine etkileþiminin bozulmasý sonrasýnda oluþan kimyasal olmayan bir davranýþsal baðýmlýlýk tipidir. Televizyon gibi pasif, bilgisayar, telefon gibi aktif þekilde olabilir. Hýzla deðiþen ve geliþen teknoloji, coðrafi ve kültürel mesafeleri ayný hýzla ortadan kaldýrmakta ve bireyden hareketle dünyanýn geleceðini þekillendirmektedir. Televizyon, telefon ve bilgisayar gibi teknolojik ürünlerin hayatýmýzýn neredeyse vazgeçilmez unsurlarý haline geldiði günümüzde, alýþveriþ çýlgýnlýðýnýn da etkisiyle teknoloji baðýmlýlýðý toplumsal olay haline gelmiþtir. Ýþin ilginci ‘bilgiye ve hizmete hýzla ulaþma’ yoluyla kiþisel geliþime katký saðlayan teknoloji, kötüye kullaným sonrasýnda insaný insan yapan fiziksel, ruhsal, zihinsel ve sosyal deðerlere zarar veren bir etkiye dönüþmektedir.
Dolayýsýyla teknolojiden uzaklaþtýrmak yerine doðru kullanýmý teþvik edecek bir eðitim sistemini oluþturmak gerek. Araþtýrmalar batý toplumlarýnda kariyer rekabeti açýsýndan teknolojiyi iyi kullanmanýn hatýrý sayýlýr avantaj olduðunu göstermiþtir.
17 milyon gencin hastalýðý
Pew Ýnternet and American Life Project’in 2001’de yaptýðý çalýþma, Amerika Birleþik Devletleri’nde lise çaðýndaki gençlerin yüzde 20’sinin 5-8 yaþlarýnda bilgisayar kullanmaya baþladýklarýný ortaya koymuþtur. Ayný yýl yapýlan bir baþka araþtýrma ise 12-17 yaþ aralýðýnda yaklaþýk 17 milyon genç, interneti hayatlarýnýn önemli bir parçasý olarak nitelendirdiklerini belirtmiþtir. Araþtýrmanýn bir diðer sonucu da ABD’deki ebeveynlerin yüzde 55’inin çocuklarýnýn ilerideki yaþamlarýnda baþarýlý olabilmeleri için bilgisayar ve internet kullanýmýný bilmelerinin þart olduðunu belirtmeleridir. 1997’de Gallop’un yaptýðý bir araþtýrmaya göre ise 13-17 yaþ arasý gençlerde cinsiyetlere göre kýyaslama yapýldýðýnda erkeklerin kýzlara oranla daha fazla video oyunu oynadýklarý tespit edilmiþtir. Bu sonuçlar günümüzde teknoloji baðýmlýlýðý riskinin arttýðýna iþaret etmektedir.
Sanal yarýþlar çocuklarý olumsuz etkiliyor
-Fiziksel geliþimi engeller, obeziteyi körükler.
-Epileptik nöbetleri tetikler.
-Özellikle hard-porn sitelere çocuk ve ergenlerin de girebiliyor olmalarý, cinselliðin tabi geliþimini sekteye uðratabilir. Bu, ileri yaþlarda cinsel doyumsuzluk, cinsel isteksizlik, cinsel kimlik bunalýmý gibi sorunlara yol açabiliyor. Çocuklarýn bu tür sitelerle karþýlaþmalarý ruhsal travma etkisiyle korkulara ve takýntýlara sebep olabiliyor.
-Teknolojik araçlarýn yanlýþ kullanýmý muhakeme gücünü zayýflatýr, analitik düþünme yeteneðini azaltýr ve beyin enerjisini tüketir.
-Bilgisayarda rutin olarak tekrarlanan iþler, ayný tip oyunlar öðrenme ve bilgiyi yorumlama yeteneðini zayýflatabilir.
-Aþýrý bilgisayar kullanýmý sözel öðrenme gücünü engeller.
-Young’ýn 1996 yýlýnda yaptýðý çalýþmada öðrencilerin yüzde 56’sýnýn çalýþma alýþkanlýklarýnýn azalmasýna baðlý olarak akademik baþarýlarýnda düþme yaþadýklarý sonucu çýktý. Araþtýrmada geç saatlere kadar bilgisayar baþýnda oturmanýn sabah kalkmada zorlanmalara neden olduðu bildirilmiþtir.
-Teknolojinin kötü kullanýmý otorite, aile ve arkadaþ iliþkilerini olumsuz yönde etkiler. Bireysel hayatýn gerçekten kopup sanala kaymasýna sebep olur. Bunun sonucunda toplumdan kopmalar yaþanýr.
-Yarýþma ve agresyon içerikli bilgisayar yazýlýmlarý geliþme dönemindeki çocuklar ve gençlerin kötü sanal karakterlerle saðlýksýz bir özdeþim kurmalarýna yol açabilir. Bu tehlikeli bir durumdur.