Önce baþlýktaki soruya cevap vermek lazým, evet kazandýrýr. Tarihteki en ünlü örnek 26 Eylül 1960’da yaþanan Kennedy ve Nixon tartýþmasýdýr.Anketlerde önde giden, ayný zamanda Cumhuriyetçilerin Baþkan Yardýmcýsý olan, Katolik olan rakibi Kennedy karþýsýnda mezhep avantajý da olan Richard Nixon bir programda baþkanlýðý kaybetmiþti.
Elbise rengi yanlýþtý, beden dili, sinirli bakýþlarý rahat olmadýðý mesajýný verdi seyirciye, tahminen kumaþ hatasýndan yayýnda fazlasýyla terledi, Kennedy, sorulara samimi yanýtlar verirken Nixon sloganlarla konuþtu.
Sonuç mu, ayný gece düzenlenen anketlerde tartýþmanýn galibi Kennedy çýktý ve oradan da baþkanlýk yolu açýldý. O günden beri ABD’de baþkan adaylarý ve hatta baþkan aday adayý olan senatörler programlara sadece gelecek muhtemel sorulara bakarak hazýrlanmazlar.
Danýþman kadro, yayýn yapýlacak stüdyodaki dekorun renginden konuþma sýrasýnda arka fonda yer alacak renge, masa varsa altý açýk olup olmadýðýna kadar bir sürü bilgiyi toplar.
Eðer çekim stüdyoda deðil de adayýn kendi ofisi ya da evinde olacaksa o zaman iþ daha önemli hale gelir. Arkada görülecek derinlik, ýþýk, tablo, çiçek, masanýn üzerinde yer alan kitap ya da dergiye kadar her þey planlanýr.
***
Çarþamba akþamý ve gecesi tam bir canlý yayýn bombardýmaný vardý. Önce Baþbakan Davutoðlu’nun NTV yayýnýný seyrettik. Sonra TRT ortak yayýnýnda Cumhurbaþkaný Erdoðan’ýn, Nasuhi Güngör’ün sorularýný yanýtladý.
Hemen hemen ayný zaman diliminde CHP Genel Baþkaný Kýlýçdaroðlu da CNN-Turk yayýnýndaydý.
Saydýðým tüm yayýnlar dýþarýdan, konuklarýn olduðu yerlerden yapýldý. Hangi partinin taraftarý olursanýz olun fark etmez, bahsettiðim 3 yayýný da görsellik olarak bir deðerlendirin lütfen. Ortaya çýkan tablo CHP açýsýndan sýkýntýlý bir tablo, görselliðe hiç önem verilmemiþ bir yayýn manzarasý.
Derinlik yok, ekranda þýk duran pastel renkler yok aksine oturma düzeni dahil daha mekanik bir görüntü var. NTV’deki yayýnýnda soru soran 3 kiþi olduðu için Baþbakan Davutoðlu yandan derinliði gözükecek þekilde oturmuþ.
TRT yayýnýnda Cumhurbaþkaný Erdoðan’ýn arkasý, Cumhurbaþkanlýðý forsu ve genel görüntü derinliklere göre ayarlanmýþ. Özetle medya iliþkileri sadece yayýna çýkýlacak kanal, gün ve saat ayarlamakla sýnýrlý deðildir.
Önemli olan yayýnda ekrana çýkacak görüntüdür ki iyi görüntü verilmek istenen mesajý kuvvetlendirir...
***
Küçük küçük baþka ayrýntýlar da vardýr. Mesela ekrana mavi gömlekle çýkýlmaz zira terlerseniz belli olur, ideal olan beyaz gömlektir.
Mesela ekrana tarayan kravat ya da ceketle çýkýlmaz seyircinin dikkati daðýlýr. Takým elbise içine eðer çizgili gömlek giyersen kravatýnýn düz olmasý gerekir, ya da ayaklar gözüktüðünde çoraplarýn çekili olacak ve asla tenin gözükmeyecek takým elbise altýndan.
Mesela ekrana çýkan liderin gözlüklerinin temizliði bile son derece önemlidir, danýþmanlarýn dikkat etmesi gerekir. Biz de yayýn baþlayýnca iþ bitti sanýlýr ya tam aksidir aslýnda. Doðru danýþmanlýk biçimi yayýný, ekrana çýkan görüntüyü asýl iþ yapan biçimdir...