TEOG

Bugün TEOG günü. Temel Eðitimden Orta Öðrenime Geçiþ sisteminin bir parçasý olan sýnavýn ikincisi yapýlacak. Bir ölçüde ilk yazýmý zorunlu olarak bu konu hakkýnda yazma ihtiyacý hissettim. Yaklaþýk 1 milyon 283 bin öðrenci sýnava giriyor. Bu öðrencilerin ailelerini düþünün. Çocuklarý lise eðitimini nerede ve nasýl alacak, tek düþünceleri bu. Yani nereden baksan 3-4 milyon velinin ilgi odaðý olan bir sýnav bu.

LGS, OKS, SBS vs çeþitli sýnavlarý deneyen MEB, en son bu sistemde karar kýldý. TEOG ile Bakanlýk; okul, öðretmen ve öðrenci iliþkisini güçlendirmeyi, öðretmenin ve okulun rolünü daha da etkin hale getirmeyi ve özellikle tüm ülkede müfredatýn eþ zamanlý uygulanmasýný amaçladý. Bu sistemle çocuklar, dershaneye mahkûm olmaktan kurtuldu. Bu nedenle þu ana kadar uygulanan sistemlerin en doðrusu gibi görünmektedir.

MEB ile Gençlik ve Spor Bakanlýðý bir protokol hazýrladý. Protokole göre 5’inci sýnýfa gelen tüm öðrencilere yetenek sýnavý uygulanacak. Sýnav sonucu 5, 6, 7. sýnýfta öðrenciler yetenek ve ilgi alanýna göre eðitim görecekler, 8. sýnýfta ise bu yetenekleri doðrultusunda yönlendirilecekler. Amaç; gençliðin beden ve ruh saðlýðýnýn üst düzeyde tutulmasý, spor, sanat alanlarýnda yeteneklerinin keþfedilmesi ve öz güvenlerinin arttýrýlmasýdýr. Anlaþýlan bu da TEOG sisteminin içine girecek. TEOG sisteminin içinde bilim alanýnda ve uluslararasý proje yarýþmalarýnda ödül almýþ öðrencilere ek puan veriliyordu. Bu çalýþmayla birlikte bilimin yanýnda spor ve sanat da teþvik edilmiþ olacaktýr.

Orta öðrenime geçiþte, birçok eðitimci, sýnav yerine yönlendirme yapýlmasýný savunurlar. Bu tezlerini desteklemek için de hep Almanya’yý örnek gösterirler. Yukarýda TEOG’a girecek öðrenci sayýsýný verdim. Bu kadar öðrenciyi sadece yönlendirmeyle okula yerleþtirmek mümkün müdür? Türkiye Avrupa ülkelerine benzemez. Avrupa ülkelerinde bir þehirden bir þehre yoðun bir göç yoktur. Bir yerleþim bölgesinde okul sayýsý, öðrenci sayýsý, öðretmen sayýsý kolay kolay deðiþmez. Bu durumda planlama çok kolaydýr. Hepsinden önemlisi de Batýlý robot gibi kurulmuþtur. Düzen ve disiplin vardýr. Kurallara uyarlar. Okulun yönlendirmesine itiraz etmezler. Yönlendirmenin kendi çocuklarýnýn mutluluðu için yapýldýðýný bilirler. Bizde öyle mi! Herkes her þeyi uzmanýndan iyi bilir! Hele konu eðitimse “eðitimle alakasý olmayan bir yýðýn kerameti kendinden menkul koçlar” vardýr. Zaten bütün veliler ayrýca eðitim uzmanýdýr! Yani yönlendiremezsiniz. Bu durumda sýnav kaçýnýlmaz. Önemli olan, çocuklarýmýzýn geleceðini sadece sýnava baðlamamak. Okulun, öðretmenin etkisini tamamen ortadan kaldýrmamak. Sýnav devam ederken de çocuklarýmýzýn öz güvenini arttýracak, yeteneklerini tespit edip buna göre yönlendirmemizi yapacak sistemleri oluþturmamýz gerekiyordu. Eðer doðru iþletilebilirse TEOG bu açýdan önemli bir sistem.

Sýnav kaçýnýlmaz ise yapýlacak iþ, sýnavlarýn içeriðini bilgiyi ve beceriyi ölçecek þekilde düzenlemektir. Yýllardýr bütün eðitimcilerin dileði sýnavlarýn sadece sýralama görevi yapmamasýdýr. Çocuklarýmýzýn bilgi, beceri ve yeteneklerini ölçen sorular sormak çok önemli. Düþündüren, yorum yaptýrabilen sorular sorabilmeliyiz. Çoktan seçmeli sorularýn yanýnda mutlaka açýk uçlu sorular da olmalýdýr. Çoktan seçmeli sorular bilgiyi, açýk uçlu sorular beceriyi ölçer. Çocuklarýmýzý hayata hazýrlarken her ikisi de çok önemlidir. Bu nedenle sýnavýn içeriði hayati önem taþýmaktadýr.