Milli Eðitim Bakanlýðý (MEB) tarafýndan ortaokul son sýnýf yani 8. sýnýf öðrencilerine yönelik düzenlenen ortak sýnav uygulamasýnýn II. dönem oturumlarý da tamamlandý. Sýnava girmeyenler için yapýlacak telafileri saymazsak, öðrencilerin büyük çoðunluðu için yerleþtirmeye esas puanlarýn çoðunluðunu (%70) oluþturacak merkezi sýnavlar tamamlanmýþ oldu. Böylece, yýlsonunda karne notlarýnýn kesinleþmesiyle birlikte herkesin liseye yerleþtirme puaný ortaya çýkacak.
Þimdi, yeni sýnav sistemi yani kamuoyundaki kýsaltmasýyla TEOG (Temel Eðitimden Ortaöðretim Geçiþ) hakkýnda bir ön muhasebe yapmakta fayda var.
Sistemin Deðerlendirilmesi
Herhangi bir yeni sistemin deðerlendirilmesi, sistemin hedefleri temel alýnarak yapýlmalýdýr:
1. Öðrenciler Üzerindeki Baský: Yeni sistemin en baþarýlý olduðu alan, öðrenciler üzerinde bir sýnavýn (SBS) oluþturduðu baskýyý, birden çok sýnavlara yayarak azaltmasý. Ayrýca, çocuklara tek sýnavýn alternatifinin sunulmasý da son derece insani bir uygulamadýr. Böylece çocuklar, hastalýk veya baþka nedenlerle giremedikleri sýnavlarýn telafisine girebilmiþlerdir. Bu açýdan bakýldýðýnda, sistem baþarýlý olmuþtur.
Sistem Üzerindeki Baský: Yeni sistem sadece puan hesaplamaya iliþkin sýnav biçimini deðiþtirdi. Bir baþka ifadeyle, yerleþtirme sistemi üzerinde herhangi bir deðiþiklik yapmadý. Aksine, 2010’dan beri devam eden genel liselerin Anadolu liselerine dönüþtürülmesini miras aldý. Türkiye’deki bütün akademik liselerin ve meslek liselerinin bir kýsmý, merkezi yerleþtirme puanýyla öðrenci almaya devam edecekler. Bundan dolayý, yaz aylarýnda yani liselere kayýt dönemi geldiði zaman, öðrencilerin ve ailelerin iyi liselere kayýt telaþýna yeniden þahit olmamýz mümkün. Bu telaþýn ne derece azalacaðýný þimdiden kestirmek mümkün deðil.
Klasik sýnav: Yeni sýnav sistemi, 4 Eylül 2013’de ilk defa resmen tanýtýldýðýnda açýk uçlu sýnavlarla yerleþtirmeler yapýlacaðý duyurulmuþtu. Ancak, böyle olmadý ve test usulü sýnavlara devam edildi. Bununla birlikte, açýk uçlu yerine test usulü sýnavlarýn yapýlmasýný, ölçme ve deðerlendirme açýsýndan önemli bir sorun olarak görmüyorum. Nihayetinde testin saðladýðý çok büyük avantajlar var ve Türkiye gibi büyük bir ülkede bu tür avantajlarýn kullanýlmasýný eleþtirmeyi doðru bulmuyorum. Bununla birlikte, baþta açýk uçlu yani klasik sýnavlar olmak üzere teste alternatif ölçme araçlarýnýn araþtýrýlmasý ve altyapýlarýnýn oluþturulmasýnýn faydalý olacaðýný düþünüyorum.
Okulu merkeze almak: Yeni sistemin öðrencilerle okul arasýndaki iliþkileri nasýl etkilediði ayrýntýlý araþtýrmalarla ele alýnmalý. Yeni sistemin amaçlarýndan olan öðretmenlerin rolünü etkinleþtirmek, müfredatýn ülke çapýnda eþ zamanlý uygulanmasýný saðlamak, öðretmenin performansýný artýrmak ve öðrencilerin okula devamsýzlýðýný azaltmak gibi amaçlarýný ne derece baþarýp baþarmadýðý istatistiksel ve saha araþtýrmalarýyla ele alýnmalýdýr.
Dershaneye baðýmlýlýk: Yeni sistemin en iddialý amaçlarýndan biri, okul dýþý kaynaklara olan ihtiyacý azaltmaktý. Daha önce yapýlan OKS ve SBS deðiþikliklerinde de ayný amaç söz konusuydu. MEB’in yýlbaþýnda yayýnladýðý istatistiklere göre, 8. sýnýf düzeyinde dershaneye devam eden öðrenci sayýsýnda bir azalma olduðunu biliyoruz. Ek olarak, hükümetin dershaneleri dönüþtürmeye iliþkin hedefleri dolayýsýyla dershane sayýsýnýn azaldýðýný da biliyoruz. Ancak dershane ihtiyacýnýn tam olarak azalýp azalmadýðý veya ne kadar azaldýðýna iliþkin ayrýntýlý verilere ve analizlere ihtiyaç söz konusu.
Konuya devam edeceðiz.
Gençlik Forumu
3-4 Mayýs 2014 günü SETA ve TDV Kadýn, Aile ve Gençlik Merkezi iþbirliðinde Kocatepe/Ankara’da TDV Konferans Salonunda “Gençlik Forumu” düzenliyor. Forumda din, deðerler, eðitim, istihdam, siyaset, medya ve sivil toplum konularý gençlik ekseninde tartýþýlacak. Çok sayýda araþtýrmacý, yazar, aktivist ve gazeteci konuþmacý olacak. Ayrýntýlý bilgi için:http://genclikforumu.net/