Tüm dünyayý etkileyen ve ayaða kaldýran bir soykýrým var hemen yakýn civarýmýzda; Gazze'de... Kuzeyimizde ve güneyimizde ateþten hatlar gerilmiþ, Ukrayna ve Suriye'deki kaos, dram bir türlü son bulmuyor. Hayat pahalýlýðý, enerji ve enflasyon gibi tüm dünyayý da etkileyen kuvvetli bir sarmalýn içinden sað salim çýkmaya çabalýyoruz... Bu önemli gündemler içinde kendine asla yer bulamayan ciddi bir problemimiz var, oysa toplumsal yozlaþma ve ahlaki çöküntü...
Birden bire tüm gündemleri yutuveren bambaþka bir þey oluyor oysa... Bir ev kadýný, yanýnda kocasý, baþýnda tülbendiyle evinin içinden yaptýðý sosyal medya yayýnýnda, birden pornografik pozlar vermeye baþlýyor. Bunun neticesinde seyircilerden paralar, hediyeler, alkýþlar kazanýyor...
Mahremiyetin parçalanmasýnýn önündeki en büyük set olarak bildiðimiz, en azýndan bu çöküþü yavaþlatacak bir imkân olarak düþündüðümüz aile kavramýnýn çöküþüdür bu durum aslýnda. Koca, karýsýnýn para karþýlýðý soyunmasýný gülerek seyrediyor, seyircilerse o kadar çok ki, her bir yandan onay üstüne onay alýyor kadýn. Akrabalar, komþular, mahalleli, hiç önemli deðil, hatta onlar da seyircisi olabilir bu bayaðýlýðýn bir parçasý olabilir... Dolayýsýyla, akrabalýk, komþuluk, mahallelilik de parçalanýyor, hatta tükeniyor.
Böylece özel alan, kamusal alan haline geliyor. Transparan bir ortam var ediliyor. Kadýn iþte tam o esnada, yani olaylarýn tavan yaptýðý o anda kendisi olmaktan çýkýyor, yüzü, kimliði, ismi, adresi önemsizleþiyor, kadýn genel bir bedenden ibaret hale geliyor. Ruhsuz bir beden.
Sosyal medyanýn bu þekilde kontrolsüz, kuralsýz ve kötü maksatlara açýk þekilde kullanýlmasý, o sosyal medyanýn, sosyal medya olmaktan çýkýp, ayýplanan, kaçýnýlan, suçlanan bir baþka mekâna evrilmesi sonucunu getiriyor aslýnda. Sosyal medyayý bir genel ev, kullanýcý kadýnlarý genel kadýn, kullanýcý erkekleri ise genel erkek durumuna indirgeyen bu süreç, aslýnda bir toplum suçu iþliyor. Ýfþayý, elinden geldiðince sýradanlaþtýrarak güncelliyor. Meraklarý kýþkýrtýyor ve gözü ilanihaye kendinde tutmaya çabaladýðý için, tahakkümcü bir tavýr da sergiliyor bu pornografik teþhir. Arzuladýðý tek þey kendisine baktýrmak. Ve bir yýðýn ahmak, bir yýðýn güdülerinden ibaret mahluk, bu gösteriyi alkýþlarken, kendi kimliðini, yüzünü, ruhunu bir kenara býrakarak, o þerefsizlik þölenine iþtirak ediyor...
Üç harfli o sosyal medya ortamýný, gazetelerin 3.sayfa haberlerinde, TV'lerin kadýn programlarýnda, suç ve özellikle cinayet inceleme programlarýnda sýk sýk iþitiyoruz. Aileler bu üç harfli sosyal medya ortamý yüzünden daðýlýyor. Hatta ebeveynler, çocuklarýný dahi unutup, göz ardý edebiliyor bu müptelalýktan dolayý. Boþanmalar, kavgalar, mutsuzluklar, þiddet, cinayet... Hepsinde bu sosyal medya ortamýnýn pisliðe batmýþ parmak izleri duruyor...
Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlýðý, kadýn bedeninin sosyal medya aracýlýðýyla satýlmasý, teþhiri ve deðersizleþtirilmesi konularýnda acilen harekete geçmelidir. Zira bu durum, kadýnýn özgürleþmesi veya özne olma macerasý deðil, tam aksine cinsel obje olarak metalaþmasý serüvenidir. Ýnsan bedeni, ticaretin konusu olamaz. Velev ki kendi arzusuyla bile olsa teþhir, onu seyretmeyenleri, o zehirli halkaya dâhil olmayanlarý bile inciten, pedagojik olumsuzluðu barýndýran bir paradokstur.
Ýnsan kendini teþhir ettikçe, daha çok görünür hale gelmez, aksine kendisi olmaktan çýkar, belirsizleþir, genelleþir. Teþhirci her ifþasýnda, eninde sonunda kendi bedeniyle umutsuzca karþýlaþýr, bedenini de açýp içini gösterme imkâný olmadýðý için, bedeniyle ilgili mutsuzluðu tatminsizliði soyundukça, teþhir ettikçe artarak sürer. Göstermek, günümüzün baþlý baþýna kabullendiði en büyük gerçek yerine geçmiþtir. Bunun özgürlük adý altýnda ne kadar büyük bir baský kurduðunu fark etmeyiz bile çoðu kez.
Bugün sosyal medya kullanýcýlarýnýn en yoðun olarak takip ettiði konularýn saðlýklý yaþam, genç kalma, güzelleþme, moda olmasý sýradan bir algoritma deðildir. Bunlar gayet bilinçli olarak zihinlerimize dikte edilmiþ tercihlerdir. Çünkü günümüz insaný bedeniyle ilgili mutsuzluðu had safhada olan bir insandýr. Bedenin gösterilmesi, ifþa edilmesi adeta modernleþmeyle denk bir eylem olarak sunulmaktadýr.
Bu toplumsal yozlaþmaya dikkat etmek ve derin sonuçlarýný öngörerek, geleceði ve nesli korumak adýna onunla mücadele etmek gerekmiyor mu?