Evet, son kýrk sene için konuþuyorum, teþviklerin en büyüðünü, en etkinini, en sonuca odaklý olanýný, büyümeye en büyük katký yapanýný son on senedir AK Parti verdi.
Ama, bu teþvik, verilebilecek en büyük teþvik, son açýklanan teþvik paketi deðil.
Teþviklerin nihai amacý yüksek ve sürdürülebilir büyümedir.
Yüksek ve sürdürülebilir büyümenin de olmaz ise olmazlarý vardýr.
Ýsterseniz bunlarý tek tek saymaya çalýþalým:
-siyasi istikrar, demokrasi ve hukuk devleti (çok önemli adýmlar atýldý),
-bütçe açýklarýnýn sýfýrlanmasý yani denk bütçe ya da en kötü ihtimal milli gelirin yüzde üçünü aþmayacak bir bütçe açýðý (gerçekleþtirildi),
-kamu borç stoðunun milli gelire oranýnýn yüzde ellilerin altýna inmesi (gerçekleþtirildi),
-ekonominin en büyük belasý enflasyonun ortadan kaldýrýlmasý, ya da yüzde beþin altýna çekilmesi (önemli mesafe alýndý ama henüz hedefe ulaþýlmadý),
-hem nominal hem reel faizlerin düþürülmesi (çok önemli mesafe alýndý ama henüz hedefe ulaþýlmadý),
-hukuk devletindeki iyileþmeye paralel olarak doðrudan yabancý sermaye yatýrýmlarýnýn artmasý (önemli mesafe alýndý ama henüz hedefe ulaþýlmadý),
-canlý bir iç talep (mevcut),
-ihracat artýþý (geliþmeler çok olumlu),
-araþtýrma-geliþtirme harcamalarýnýn milli gelir içindeki payýnýn yükselmesi (?),
-rekabet hukukunun etkin varlýðý (önemli mesafe alýndý ama henüz hedefe ulaþýlmadý),
-dýþ rekabete açýk bir piyasa ekonomisinin tüm kurum ve kurallarýyla yerleþmesi (önemli mesafe alýndý ama henüz hedefe ulaþýlmadý),
-ekonomik etkinliði bozmayan bir vergi sistemi (?),
-nispi fiyatlarýn çarpýtýlmasýnýn engellenmesi (???).
Yukarýda özetlemeye çalýþtýðým “sürdürülebilir büyümenin” olmaz ise olmazlarý alanýnda Türkiye en büyük adýmlarý AK Parti döneminde attý.
Ve Türkiye, ve AK Parti bu doðru teþvik stratejisinin sonuçlarýný aldý, 2004 sonrasý ekonomi, 2009 küresel kriz etkisi hariç, çok hýzlý büyüdü.
Çünkü 2002 sonrasý ekonomiye en doðru teþvikler verildi, bütçe açýklarý, enflasyon ve faizler düþürüldü.
Geçtiðimiz Perþembe günü açýklanan teþvikler ise, bir iktisatçý için, makbul teþvikler olamaz.
Yatýrým ortamýný iyileþtirmek, makro istikrar, siyasi istikrar dýþýnda her teþvik nispi fiyatlarý çarpýtýrlar.
Nispi fiyatlarýn çarpýtýlmasý kadar da ekonomik büyümeyi orta ve uzun vadede olumsuz etkileyecek baþka þey yoktur.
Ýnternetten çok kýsa bir araþtýrma 1961’den günümüze açýlan teþvik paketlerinin serencamýný hepimize veriyor.
Bu tür teþviklerin yani nispi fiyatlarý çarpýtýcý teþviklerin büyümeye etkisi orta ve uzun vadede hep olumsuz olmuþtur; en iyi ihtimalle de etkisi olmamýþtýr.
AK Parti bugüne dek siyasi ve makro istikrar teþvikleriyle ekonomiye büyük hizmet etmiþtir.
Önünde hala çok uygun alanlar vardýr.
Enflasyonu yüzde ikiye, üçe, nominal ve reel faizleri yüzde beþin altýna çekmek, bütçe disiplininden taviz vermemek, doðrudan yabancý sermaye yatýrýmlarýný arttýracak önlemleri almak, ekonomik bürokrasiyi basitleþtirmek büyüme amaçlý en etkin, en muhteþem teþvikler olacaklardýr.
Baþka teþvikler aramak çok anlamlý deðildir.
Yerli ve yabancý yatýrýmcýya verilebilecek en büyük teþvik etkin bir hukuk devletidir, siyasi ve ekonomik istikrardýr, nispi fiyatlarýn çarpýtýlmasý deðildir.
twitter.com/KarakasEser