Uçuþ “kaptanýnýz konuþuyor, dünya daha büyük, keþfetmeye hazýr mýsýnýz” anonsuyla baþladý ve hamsili pilav, semaver çayý, mum ýþýðýnda bilmem kaç bin feet yükseklikte, romantik ve bir o kadar iddialý bir kurum felsefesi eþliðinde devam etti. Ýstanbul’dan direkt uçuþla, dünyanýn öbür ucuna iniþ yaptýk. Bildiðiniz gibi, THY Mayýs 2012’de Ýstanbul-Los Angeles direkt uçuþu baþlatmýþtý. Þimdi de, THY’nin büyük ses getiren #kobevsmessi reklam kampanyasýnýn devam filmi ve yeni motto/felsefesinin lansmaný için Los Angeles’tayýz.
Dünyanýn çeþitli yerlerinden renkli enstantanelerle Kobe ve Messi’nin ‘eðlenceli’ kapýþmasýnýn, aðýrlýklý olarak ‘egzotik’ ikinci raunduna tanýklýk ediyoruz. Efsanelerin uçak/uçuþ deneyimleri, þimdi ‘keþif’ deneyimine ve kapýþmasýna dönüþüyor, ilk filmde, kendilerini bir dondurmaya satan çocuðu etkileme çabalarý, þimdi ‘birebir’ kapýþmalarýna. THY’de de bu paralellik arz ediyor. Sürekli daha uzaða, daha farklýya gitmek isteyen, kendisiyle de eþ zamanlý yarýþan, rekabetçi ve ufkunu her zaman geniþleten bir marka. Bunu da sempati, güzel mekanlar ve saðlam bir prodüksiyonla tescillemiþ. Kendi alanlarýnda devleþmiþ iki ‘celebrity’nin, yine kendi alanýnda dev haline gelmiþ THY ile iþbirliði. Hollywood, yani eðlence/içerik endüstrisi ayný zamanda ‘kollobrasyon’ demek, THY de bunu çok iyi beceriyor. Arkasýnda ciddi bir planlama da var, 20 farklý dil ve 170’in üzerinde ülkede gösterim. Türkiye’de bildiðim kadarýyla tüm kanallarda ayný anda. Bu bile tek baþýna dev bir gösteri. Ýlk film Youtube’da en üst sýradaydý, bu devam filmi de bunu aþacak gibi. Ýstanbul finalinde farklý destinasyonlara koþan bu iki ‘meþhur’, aslýnda baþlangýç noktasýnýn da burasý olduðunu, dünyayý birleþtirme noktasýnýn da burasý olduðunu anlatýyor. Evet, Ýstanbul büyük bir ‘transfer’ noktasý artýk, Messi ve Kobe ikilisinin transferi de bunun eðlenceli bir parçasý. Ne zamandýr dile getirmeye çalýþtýðým ‘içerik ve eðlence’ anlayýþýnýn da güzel bir yansýmasý. Bu devam filminin bir misyonu da, THY’nin yeni mottosunun lansmaný olmasý.
‘Globally Yours’ ile belirli bir ivme yakalayan THY, artýk globalliðin irtifasýný artýrýp ‘dünya daha büyük, keþfet’ söylemiyle daha ötesine gözünü kýrpmýþ durumda. THY pazarlamadan sorumlu Genel Müdür yard.Faruk Çizmecioðlu’nun sahnede Kobe’yi birebir maça davet etme teklifi tüm rakiplerine davet mesajý gibiydi. Sadece söylem deðil, çok ciddi adým ve eylemlerle... ‘Widen your World’. Dünya daha büyük. Keþfet!. Bu motto, bana Star Wars’dan hafsalama miras bir sözü hatýrlattý. ‘Daha büyük bir dünya’... THY merkezinde ‘Kobe ve Messi’ kollobrasyonu da adeta ‘Yýldýzlar Savaþý’ deðil mi? Aynýlýktan sýyrýlýp, ufku açmaktan, olmayacak þeyleri birer olasýlýk haline getirebilme enerjisinden bahsediyor bu felsefe. Bunu da heyecan taþlarýyla süsleyerek, gezindiðin, gördüðün ve göründüðün dünyalarý birleþtirerek, haz alarak, farklý keyifleri dürten ‘merak’ otoritesinin dayanýlmazlýðýyla yapmaktan bahsediyor. Sýnýrlarý aþmak, keþfetmek, ezberleri bozmak, aynýlýk ve sýradanlýðý yýkmak. Eksik deðil, savruk deðil, alýþageldik deðil. Rakamlarla, saymakla bitmeyen farklýlaþtýrýcý ve ayrýcalýklý hizmetlerle, inovatif yaklaþýmlarýyla desteklenen bir felsefe bu. Marka deðerlerine iþlemiþ, marka iletiþiminde baþat olmuþ. Ýhtiyacýmýz olan bir þeyi söylüyor THY. Bunu söylerken seçtiði ‘lansman üssü’ de bambaþka mesajlar içeriyor.
Bir eyaletten daha büyük. Keþfet!
Düþünün ki, tek baþýna bir devlet olsa, dünyanýn 13. en büyük ekonomisi olabilecek bir potansiyel. Türkiye’nin gayri safi milli hasýlasýnýn 2.5 misli. Sadece kamu çalýþanlarýnýn emekli parasýnýn toplandýðý fonun yönettiði miktar 260 milyar USD. Türkiye’deki toplam fonlarýn birkaç katý. Dünyanýn en büyük 300 þirketinin yüzde 10’unu temsil eden, 30 tanesinin merkezinin olduðu bir eyalet. California’nin uluslararasý ihracat hacmi 165 milyar USD civarýnda (buna diðer eyaletlere yapýlan ihracat dahil deðil). Diðer yandan, eyaletin Meksika sýnýrýnda olmasý ve Amerika’nýn Kanada ve Meksika ile beraber 1990’lý yýllarda imzaladýðý NAFTA serbest ticaret anlaþmasý sayesinde Meksika ile ticaret hacmi ise 28 milyar USD. Büyük rakamlar. ABD için, California’nýn diðer bir anlamý da, Asya-Pasifik’e uzanan hattýnýn kapýsýný oluþturmasý. California’da Asyalý nüfus oranýnýn yüksekliði de zaten dikkatinizi çekiyor. Çin, Kore, Japonya, Vietnam vs. Kozmoploit, mozaik ne dersek o. Toplam nüfusu 40 milyon, kuzey güney mesafesi 1240 km uzunluðunda. Zaten, bana öyle geliyor ki, hayal gücünüz ne kadar geniþse, burasý da o kadar iþte.
Elbet, teknolojinin kalbi burada atýyor. Bununla beraber, sinema, içerik ve eðlence endüstrisi dünyaya buradan yön veriyor. Hollywood. Palo Alto. Silikon Vadisi. Los Angeles. Bildiðiniz gibi, Los Angeles California’nýn en büyük þehri. THY’nin ‘Dünya daha büyük. Keþfet’ lansmanýnýn da, dediðim gibi, üs olarak seçtiði yer. Büyük Portakal orasý. Ayný zamanda diðer bir ismi de City of Angels. Ýspanyolca’nýn ikinci dil olmasý da etkili bir faktör tabii. Bir bilgi, ‘Tahran Angeles’ da deniyor buraya. 1979 Ýran Devrimi’nden sonra Þah ailesi ve etrafý, yani Ýran’ýn en kalbur üstü kýsmý Los Angeles’a kaçtý. Hatta burada çok büyük Ýran Musevi toplumu yaþadýðýný da eklemem lazým.
Biraz coðrafya, biraz ekonomi, biraz tarih filan bunlardan neden bahsediyorsun ‘bro’ diyecek olursanýz, THY’nin direkt uçuþunun þimdi ve gelecekte ne gibi fýrsatlar yaratacaðýnýn tam olarak anlaþýlmasý için... Hani Ýran asýllý nüfustan bahsetmiþtik ya, bunlarýn büyük kýsmý, malum sebeplerden ötürü yýllardýr Ýran’a gidemiyor. ABD-Ýran arasýnda esen ‘ýsýtýcý’ rüzgarlarýnýn ‘nükleer’ etkisi ve avantajý, yolcu trafiði ve ileride artacak ‘ticaret’in taþýnmasý/ulaþýmý olasýlýðýný gündeme getiriyor. Ýþte THY felsefesinde ‘olasýlýk’ kelimesinin bir anlamý. Türkiye ve Ýstanbul, diðer zenginliklerinin yanýnda bir de’hub’ görevi üstlenecek. Diðer bir önemli bir faktör/veri de Türkiye-ABD arasýnda yapýlacak Serbest Ticaret Anlaþmasý (STA). Bu olduðu takdirde, Türk ihracatçý ve giriþimcileri açýsýndan ‘haz verici’ fýrsatlar doðuruyor olmasý heyecan verici. Direkt keyif. Ziyaret. Ticaret. Türkiye’den bakýldýðýnda genelde New York tarafý hatýrlandýðý için, fýrsatlarýn vahþi batýsý California’nýn potansiyelinin bilinmesinin de çok faydasý var. Dünyalarý birleþtirmek herhalde bu anlamda da iþe yarar bir felsefe olsa gerek.
Semaver çaylý, uçan þefli, digital yayýnlý, hamsili pilavlý, mum ýþýklý, kabin eðlenceli, dondurmalý, wi-fi’lý, eðlenceli direkt bir uçuþ, bize dünyanýn daha büyük olduðunu, sandýðýmýzdan daha büyük bir dünya olduðunu görme, keþfetme ve bunun hazzýný yaþama fýrsatý veriyor. Los Angeles’tan, California’dan gördüðüm bu.