Bir süredir yoðun bir þekilde Ýstanbul’u karýþ karýþ geziyorum. Baþta iþçi, esnaf, iþveren, emekli, memur ve iþverenler olmak üzere her kesimle görüþüyoruz.
Buralardan aldýðýmýz talep ve önerilerle yakýnmalarý da çözüme kavuþturmak için yoðun bir çaba harcýyoruz. Halkýmýzýn beklenti ve taleplerinin en doðru þekilde karþýlanmasý gerekiyor.
Ýþadamlarýmýzýn, þirket sahiplerinin ilettiði sorunlarýn baþýnda Ticaret ve Sanayi Odalarýna ödenmeye mecbur býrakýlan zorunlu munzam aidat konusu geliyor.
Aslýnda milyonlarca kiþiyi ilgilendiren ve tacirin, þirketlerin üzerindeki en büyük kamburlardan biri olan Ticaret ve Sanayi Odalarýna ödenmeye mecbur býrakýlan aidatlar birçok kiþiyi maðdur ediyor.
Ticaret ve Sanayi Odalarý ‘Kayýt Ücreti ile Yýllýk Aidat ve Munzam Aidatýn Tespiti ve Ödenmesi Hakkýnda Yönetmelik’ hükümlerine göre, üyeler (þirket veya gerçek kiþiler) oda veya borsaya kayýt sýrasýnda kayýt ücreti ve her yýl için yýllýk aidat ödemekle yükümlü tutulmuþtur.
Hatta ayrýca bilanço kârý üzerinden bir de munzam aidat ödenmesi isteniyor. Bunun tespiti için de vergi dairelerinden esasen mahrem bilgiler olan veriler alýnarak hesaplama yapýlmaktadýr.
Hem þirketin kayýt ve tescilinde, hem adres, unvan, faaliyet ve ortaklýk deðiþikliklerinde, hem de rutin verilmesi gereken faaliyet belgesi vb. belge baþýna yüklü ve fahiþ miktarlarda alýnan ücret ve aidatlar þirketleri zor durumda býrakýyor.
Ticaret ve Sanayi Odalarýnca her yýl için; gerçek kiþi tacir ve sanayicilerin gelir vergisine iliþkin beyannamelerinde gösterilen ticarî kazanç toplamý; tüzel kiþi tacir ve sanayicilerin ise ödeyecekleri kurumlar vergisine iliþkin beyannamelerinde gösterilen ticarî bilanço kârý üzerinden binde beþ oranýnda munzam aidat tahsil olunmaktadýr.
Çalýþma alanlarý içinde birden fazla þubesi bulunan üyelerin munzam aidatý, bütün þubelerden elde ettikleri gelir veya kurumlar vergisine matrah teþkil eden ticarî kazanç veya ticarî bilanço kârý üzerinden hesaplanmaktadýr.
Bir þirket ticari hayatýný devam ettirmek için üretiyor, pazarlýyor, aylarca çeklerinin ödenmesini bekliyor, bazen sattýðý ürünlerin parasýný tahsil edemiyor ama karda etse, zarar da etse Ticaret ve Sanayi Odalarýna ‘zorunlu aidat’ ödüyor. Üstüne bir de ticarî kazanç veya ticarî bilanço kârý üzerinden onbinlerce liraya varan munzam adiat ödüyor.
Þirketler elde ettiði gelirden kurumlar vergisi ödüyor, KDV ödüyor, çalýþanlarýnýn SGK primlerini ve vergilerini ödüyor. Bir de odalara fahiþ miktarlarda ödeme yapýlmasý gereksizdir diye düþünüyorum.
Gerçekten de dünyanýn hiçbir ülkesinde ticaret erbabýndan ve þirketlerden ‘zorunlu aidat ve cirodan pay alma’ gibi düzenlemeler yok.
Ticaret üzerindeki en büyük kamburlardan birisi olan Ticaret ve Sanayi Odalarýna yýllýk aidat ve munzam aidat gibi zorunlu ödemeler ve zorunlu üyelik kaldýrýlmalýdýr.
Ýþçi maaþýný, SGK primini, Kurumlar Vergisi ve Stopajýný, KDV’sini, Verdiði Çeki, Bað-Kur primini ve hatta Banka Kredisi ödemekte binbir sýkýntý çeken þirketlere, tüccar ve sanayiciye bir de bunun üzerin onbinlerce liralýk munzam aidatlar isteniyor. Bunu ödeyemeyenlere ticari faaliyeti için ihtiyaç duyduðu faaliyet belgesi vb. belgeler verilmiyor.
Elbetteki yýllardýr devam eden sistemlerin kökten deðiþtirilmesi bir an içinde mümkün olmuyor ama bu sorunlarýn ivedilikle tespit ve çözüme kavuþturulmasý gerekiyor.
Ýþ dünyasýný, tüccarý, sanayiciyi, çiftçiyi rahatlatmak ve yatýrýmlarýn önünü açmak için mutlaka odalar tarafýndan alýnan munzam aidatlar kaldýrýlmalýdýr.
Engelli, yaþlý ve evde bakým kriterleri deðiþmeli!
AK Parti hükümetleri döneminde baþta yaþlýlar, engelliler olmak üzere toplumun yoksul kesimlerine ciddi kaynak transferleri yapýldý.
Engelli haklarý üst seviyede gündemde tutularak yasal mevzuatta deðiþiklik yapýldý,
- 1 evi olan engelliden emlak vergisi alýnmamaya baþlandý,
- Engelliler için araç-gereçte KDV muafiyeti getirildi,
- Engelli çalýþtýrmaya teþvik getirildi,
- 450 bin engelli için 4.5 milyar TL evde bakým parasý veriliyor.
- 280 bin dul kadýna aylýk 250 TL ödeniyor. 65 yaþ ve engelliler için 3.9 milyar TL maaþ ödeniyor. Temmuz ayýndan sonra 65 yaþ aylýðý 200 TL’ye çýkýyor. Tüm bunlara raðmen bir kýsým vatandaþlarýmýz muhtaç olmasýna raðmen deðerlendirme kriterleri nedeniyle aylýk ve yardýmlardan faydalanamýyor. Özellikle akrabalarý tarafýndan bakýlan yaþlý ve engellilerin deðerlendirme kriterlerinin esnetilmesinde büyük bir fayda var.
Ailenin gelirine bakýldýðýnda sorunlar yaþanýyor. Önemli olan engelli ve yaþlýnýn gelirinin olmamasýdýr. Bu yönde mevzuatta esnekleþtirici düzenlemeler yapýlmalýdýr.