‘TIK’ meselesi

Yazýlý basýnýn iyiden iyiye can çekiþtiði, görsel medyanýn yeni format arayýþýnda olduðu bir dönemden geçiyor konvansiyonel medya. Dijital platformlarýn her geçen gün aðýrlýðýný arttýrdýðý bir döneme girdik. Tüm dünyada olduðu gibi bizde de yeni düzene göre herkes vaziyet alma uðraþýnda.

Bu köþede defalarca dile getirdim. Türkiye’de klasik medya yanlýþ standartlarla ve yanlýþ ilkelerle kuruldu. Hem televizyon hem de gazeteler Batý’nýn ‘bulvar’ tarzýný örnek almayý tercih etti. Onun için de on yýllardýr kalitesiz ve vasat bir medyaya mecbur olduk.

Onun için buradan bir çaðrýda bulunuyorum. Gelin dijital düzene geçerken kurallarý ve standartlarý iyi koyalým. “TIK” uðruna yeni medya sistemini vasatlýða teslim etmeyelim. Tüm haber sitelerinin varý yoðu bu üç harf: T-I-K!

Kimse haber vermekle ilgilenmiyor. Asýl dert okuyucuyu sayfaya bir þekilde çekerek REKLAM göstermek. Bunun için de olmadýk her yola baþvuruluyor.

Diyelim ki bir þekilde bu TIK tuzaðýna düþtünüz ve siteye girdiniz. Bitti mi hayýr!

Siteye girdiðinizde sizi foto galeriler karþýlýyor. Amaç TIK sayýsýný artýrmak. Siz habere ulaþmak isteyip TIK’ladýkça sayaç çalýþýyor. Her fotoðraf bir sayfa yaratýyor. Geri dön tuþuna bastýðýnýzda bir önceki fotoðrafa gidiyorsunuz. Böylece bir kiþiye gösterilen sayfa sayýlarý artýrýlýyor.

Foto galeri arasýna reklamlar ekleniyor. Yanlýþlýkla TIK’larsanýz reklamý verenin sayfasýna gidiyorsunuz. Video izlemek ise neredeyse imkansýz. Video baþlarken bir türlü geçemediðiniz reklam baþlýyor. Ortalarýnda bir reklam daha.

Bitti mi? Tabi ki hayýr!

Sayfaya girdiðinizde çoðu zaman sizi “pop-up” reklamlar karþýlýyor. Onu kapatmadan bir haber okumanýz imkansýz. Haberi okumaya baþladýktan kýsa süre sonra sayfa otomatik yenileniyor. “Pop-up” reklam yeniden açýlýyor. Siz kaldýðýnýz yeri bulmak için aþaðýlara doðru tekrar kaydýrmak zorunda kalýyorsunuz sayfayý. Böylece sayfada geçirdiðiniz süre uzadýkça hem her seferinde yeniden TIK’lamýþ oluyorsunuz, hem de reklam çok kez gösteriliyor.

Yani anlayacaðýnýz, haberi okuyup anlamak yerine bu saçmalýklarla cebelleþiyorsunuz. Unutmayýn size sunulan hiçbir þey karþýlýksýz deðildir. Hele haber gibi pahalý ve kýymetli bir þeyi kimse size ücretsiz sunmaz.

Benim itirazým habere neden reklam alýnýyor deðil. Elbette haber gibi maliyeti son derece yüksek olan bir ürüne reklam alýnýr. Ama reklam için haber yapmayalým, sahte TIK almak için bilgiyi manipüle etmeyelim. Manipülatif davranarak kýsa vadede kazanabilirsiniz ama emin olun uzun vadede bu tip platformlar kaybetmeye mahkumdur. Benden söylemesi.