‘TIK’ meselesi

Yazılı basının iyiden iyiye can çekiştiği, görsel medyanın yeni format arayışında olduğu bir dönemden geçiyor konvansiyonel medya. Dijital platformların her geçen gün ağırlığını arttırdığı bir döneme girdik. Tüm dünyada olduğu gibi bizde de yeni düzene göre herkes vaziyet alma uğraşında.

Bu köşede defalarca dile getirdim. Türkiye’de klasik medya yanlış standartlarla ve yanlış ilkelerle kuruldu. Hem televizyon hem de gazeteler Batı’nın ‘bulvar’ tarzını örnek almayı tercih etti. Onun için de on yıllardır kalitesiz ve vasat bir medyaya mecbur olduk.

Onun için buradan bir çağrıda bulunuyorum. Gelin dijital düzene geçerken kuralları ve standartları iyi koyalım. “TIK” uğruna yeni medya sistemini vasatlığa teslim etmeyelim. Tüm haber sitelerinin varı yoğu bu üç harf: T-I-K!

Kimse haber vermekle ilgilenmiyor. Asıl dert okuyucuyu sayfaya bir şekilde çekerek REKLAM göstermek. Bunun için de olmadık her yola başvuruluyor.

Diyelim ki bir şekilde bu TIK tuzağına düştünüz ve siteye girdiniz. Bitti mi hayır!

Siteye girdiğinizde sizi foto galeriler karşılıyor. Amaç TIK sayısını artırmak. Siz habere ulaşmak isteyip TIK’ladıkça sayaç çalışıyor. Her fotoğraf bir sayfa yaratıyor. Geri dön tuşuna bastığınızda bir önceki fotoğrafa gidiyorsunuz. Böylece bir kişiye gösterilen sayfa sayıları artırılıyor.

Foto galeri arasına reklamlar ekleniyor. Yanlışlıkla TIK’larsanız reklamı verenin sayfasına gidiyorsunuz. Video izlemek ise neredeyse imkansız. Video başlarken bir türlü geçemediğiniz reklam başlıyor. Ortalarında bir reklam daha.

Bitti mi? Tabi ki hayır!

Sayfaya girdiğinizde çoğu zaman sizi “pop-up” reklamlar karşılıyor. Onu kapatmadan bir haber okumanız imkansız. Haberi okumaya başladıktan kısa süre sonra sayfa otomatik yenileniyor. “Pop-up” reklam yeniden açılıyor. Siz kaldığınız yeri bulmak için aşağılara doğru tekrar kaydırmak zorunda kalıyorsunuz sayfayı. Böylece sayfada geçirdiğiniz süre uzadıkça hem her seferinde yeniden TIK’lamış oluyorsunuz, hem de reklam çok kez gösteriliyor.

Yani anlayacağınız, haberi okuyup anlamak yerine bu saçmalıklarla cebelleşiyorsunuz. Unutmayın size sunulan hiçbir şey karşılıksız değildir. Hele haber gibi pahalı ve kıymetli bir şeyi kimse size ücretsiz sunmaz.

Benim itirazım habere neden reklam alınıyor değil. Elbette haber gibi maliyeti son derece yüksek olan bir ürüne reklam alınır. Ama reklam için haber yapmayalım, sahte TIK almak için bilgiyi manipüle etmeyelim. Manipülatif davranarak kısa vadede kazanabilirsiniz ama emin olun uzun vadede bu tip platformlar kaybetmeye mahkumdur. Benden söylemesi.