Turizmde geçmiþe özlem geleceðe güven

Taþ demir, çimento, tuðla... Ne yaparsanýz yapýn, iþin özü insan kaynaðý. Söz konusu turizm olduðundaysa akla gelen ilk ve en önemli unsur turizm çalýþanlarýmýz.Türk turizminin geleceði ve yükseliþinde arzu ettiðimiz maddi manevi hedeflerimize ulaþmak için en önemli kriterlerimizi oluþturan faktörlerin baþýna insan kaynaðýmýzý koymamýz gerekiyor. Neden derseniz, dünya turizm endüstrisinde deülkeler arasýnda kýyasýya bir rekabet var. 

Türk turizminin en önemli avantajý ve farký efsanevi Türk misafirperverliði. Bu avantajý farkýndalýða turizmin her alanýnda çalýþan milli ve yerli duygularla beþ duyuyu harekete geçiren profesyonel turizm çalýþanlarýný Türkiye’nin babayiðit evlatlarýný turizm sektörünün acilen sürdürülebilir þekilde kazanmasý adeta turizmde insan kaynaðý seferberliði baþlamasý Türk turizminin geleceðinin teminatý olacaktýr. Bu doðrultuda yurtiçi ve yurtdýþýnda 25  yýldýr kalifiye turizm insanlarýnýn turizm iþletmelerine kazandýrýlmasýnýn ne kadar önemli olduðunu mesleki tecrübeleriyle anlayan öðretici bir turizm profesyoneli olan Port Cratos Yiyecek Ýçecek Müdürü ErolKaraduman ile bu hassas konuyu deðerlendirdik.“Geçmiþe özlem duyuyoruz Alper Bey” diyerek biraz ver yansýn biraz da öz eleþtiriyle turizmde geleceðe güven için görüþ, öneri ve tecrübelerini objektif bir þekilde bakýn nasýl dile getirdi: 

 

YABAN ELLERE BIRAKIYORUZ 

"Özlüyoruz, inanýn turizmin  geçmiþ dönemlerini çok özlüyoruz. Bahsettiðimiz özlenen süreç yaklaþýk 25 yýl. Bu güne kadar turizm üzerine yazýlmýþ, tespiti yapýlmýþ, birçok  anekdot ortaya konabilir. Bu doðrularýn uygulama aþamasýndaki tutarsýzlýðý sebebiyle askýda kalmýþ, kararý verilmemiþ bir çok alt yapýsal konunun üzerini daha ne kadar örtecek ve görmezden geleceðiz. Her ne kadar yeterli potansiyelde turist misafir sayýsý olduðu söylense de etkili ve yetkili ve uzman turizm otel çalýþaný bulmanýn  samanlýkta iðne aramak haline geldiði bu dönemlerde çok þükür ki imdadýmýza bazý ithal ülke vatandaþlarý yetiþti ki sormayýn gitsin. Milli olacaðýz derken milli turizmimizi yaban ellere býrakýyoruz. Peki  hep övündüðümüz konu neydi 'Turkish Hospitality’. Türk misafirperverliðini yaban ellerden umut edersek, doðru bir yapýlanma olmayacak ve yýllar sonra ne derece yanlýþ hamleler yaptýðýmýzýn acýsýný hep birlikte yaþayacaðýz. Turizm otelcilikten umudunu kesmiþ üstatlar ve erdemliler birliði  yedek kulübesindeki 10 numara kývamýnda kenarda beklemektedirler. Mutlaka turizm camiasýnda çevrenizde bu niteliklere uygun kimseleri tanýyor veya anýmsýyorsunuzdur." 

 

PEKÝ NEDEN KENARDA BEKLÝYORLAR 

"Çünkü 25 yýl öncesinde bu meslek tamamý ile profesyonelce ve büyük bir disiplin içerisinde yapýlýrdý, þu anda birçok iþletmenin kurmaya ve oluþturmaya çalýþtýðý (SOP)  standart operasyon prosedürleri o dönemlerde çalýþan karakterlerin meslek anlayýþýnda doðal olarak vardý. hepsi tepeden týrnaða prosedür idi çünkü mesleklerinin en iyileri ve idol kiþilerdi. Onlarýn bu  mesleðe bu derece profesyonel yaklaþmalarýna temel sebepler neydi diye sorarsanýz: Yaptýklarý iþte kendilerini mesleðe adamýþlar ve  bir yaþam biçimi olarak kabul etmiþlerdi.Peki þimdi , Þimdiler de  bir çok kiþi için hobiden öteye geçmiyor, geçemiyor hiçbir standardý bünyesinde kabul etmiyor ,edemiyor. Çünkü bu meslekte kendisi için  gelecek göremiyor, gelecek göremediði için gereksiz bilgi olarak nitelediði bir çok prosedürü balýk hafýzasý lobuna atýyor. Dolayýsý ile turizm camiasý içerisinde yer eden bu kiþiler ilerleyen yýllar için eðitilemiyor ve üzerine yatýrým yapýlamýyor. Lafý çok uzatmadan sadede gelelim isterseniz aslýnda ne olmasý gerektiðine  ve ne yapýlmasý gerektiðine .Konu  aslýnda çok basit  bahsi geçen 25 yýl öncesinde bir iþçinin oðlu  muhterem babasýnýn o dönemlerde kazandýðý paranýn stajyer komi vasfýyla tam 3 katýný kazanýyordu ise durumun vahametini siz anlayýn." 

 

DAMGAMIZI VURALIM 

Diyeceksiniz ki bu problemin hepimiz farkýndayýz çözüm nedir? Yüzde 10  Service Charge (garsoniye) sistemini geri getirelim. Hatta bunu devlet eli ile anayasa kitapçýðýna alalým ve insanlar bu meslek üzerinde bir ömür geçirebilecek hayaller ve umutlar beslesin. Kýsa ve orta vadeli çözüm arýyor isek mesleðe taze kan pompalamak icap ediyorsa durum tamda bahsettiðim üzeredir. Ulusal turizm politikamýzda acentelere saðladýðýmýz kiþi baþý destekler, vergi indirimleri, havalimaný ve uçuþ desteklerini yapabiliyor isek Turizmin aort damarý olan personellerimiz için de   ilerleyen yýllara daha güvenli bakmalarýný saðlayabiliriz. Çünkü  on yýllarda geçse de turizmin merkezinde hep insan vardý ve var olacak. Lafýn özü, haydi gelin insana yatýrým yapalým ve geleneksel Türk misafirperverliði ile dünya turizminin geleceðine damgamýzý vuralým.