Rusya sýnýrlarý içinde akraba olduðumuz topluluklarýn bulunduðu coðrafyalar son yýllarda önemli uluslararasý film festivallerine sahne oluyor. En sonuncusu 9-12 Aralýk tarihleri arasýnda Baþkurdistan’ýn baþkenti Ufa’da gerçekleþtirildi. 2. Gümüþ Akbuzat Film Festivali, adýný Türk mitolojisinde uçan kanatlý at figürü boz attan alýyor. Milli ve etnik sinema festivali olarak gerçekleþen organizasyona bu yýl mevcut konjonktürden ötürü Türkiye’den yapýmlar kabul edilmedi. Festivalde Büyük Ödül, En Ýyi ödülleri, Jüri Özel Ödülü, Seyircinin Tercihi Ödülü gibi kategorilerin yanýnda, Amir Abdurrezakov Milli Ruh Ödülü ve Gilvan Amirov En Ýyi Görüntü ödülü veriliyor.
24-29 Kasým tarihlerinde Ýnguþetya’da, 2. Uluslararasý Altýn Kule Film Festivali yer aldý. Geçen yýl uluslararasý yarýþma jüri üyesi bulunduðum Yakutsk Film Festivali, bu yýl üçüncü olarak 1-5 Eylül tarihleri arasýnda gerçekleþti. Bu yýlki festivalde onur konuðu, ayný zamanda da bir masterclass gerçekleþtiren ünlü Polonyalý yönetmen Krzysztof Zanussi oldu. Bu coðrafyadaki bir diðer festival, yine geçen yýl jüri üyesi olduðum Uluslararasý Kazan Müslüman Film Festivali bu sene 5-11 Eylül tarihlerinde yapýldý.”Medeniyetler Diyaloðundan Diyaloglar Medeniyetine” sloganýyla onbirinci kez düzenlenen festivalde,En Ýyi Film ödülünü Kýrgýzistan’dan Sadýk Þir-Niyaz’ýn Kurmanjan Datka (Daðlarýn Kraliçesi) filmi alýrken, En Ýyi Yönetmen ödülü Ýran’dan Amirhüseyin Askeri’nin Sýnýrsýz, En Ýyi Senaryo ödülü Irak’tan Þahavan Ýdris’in Külün Yüzü ile Tacikistan’dan Nasýr Saidov’un Öðretmen, Uluslararasý Türk Kültürü Teþkilatý (TÜRKSOY) ödülü de Tataristan’dan Ferit Devletþin’in Rudolf Nureyev Rudik baþlýklý eserleri aldý.Ayrýca kýsa film, belgesel ve animasyon dallarýnda da deðiþik çalýþmalar ödüllere layýk görüldü.
Rusya Federasyonu’nun Batý’da Tataristan’dan güneyde Daðýstan ve Kafkasya’ya, doðuda Sibirya ve Altaylar’da yaþayan Türk topluluklarýna ilaveten, Kazakistan (Avrasya Film Festivali), Özbekistan (Taþkent Altýn Leopar Film Festivali), Kýrgýzistan(Sanat Sinemasý Festivali) ve Azerbaycan’da (Þark-Garp Film Festivali) hayata geçirilen film festivalleriyle, materyalce zengin bir sinema müktesebatýyla karþý karþýya bulunuyoruz. Bunlara Çin Uygur Özerk Bölgesi ve Ýran’da Tebriz çevresi sinema faaliyetlerini ve Bosna, Kosova ve Arnavutluk’taki çalýþmalarý da eklediðimizde geniþ bir coðrafyada ortak kültürel varlýðýn potansiyel verimlerinin ortaya konduðu bir yekun görmekteyiz.
Bu denli zengin bir sinema varlýðýnýn Türkiye merkezli bir koordinasyon yönetiminin sözkonusu olmasý düþünülebilir. Böylece oluþturulan bir að, ortak film festivalleri, belki ortak bir ticari daðýtým, film marketler, matbu ve sanal yayýncýlýk, televizyon kanallarýnda tematik sinema kuþaklarý ve ortakyapýmlara önayak olabilir. Akraba topluluklarla kültürel iliþkilerde sinemanýn yaratacaðý güçlü köprü ve baðlar, iktisadi ve siyasi iliþkiler denli bir önem ve aðýrlýk arzedecektir.