Dünyanýn her yerinde dijital platformlar klasik medya için bir tehdit unsuru. Dijital alandan haber okumayý tercih eden kitlelerin yazýlý medyaya ya da konvansiyonel medyaya ilgisi giderek azalýyor.
Benim yýllardýr dile getirdiðim ve 1 yýldýr da farklý zamanlarda yazdýðým ‘dijital’ meselesini Türkiye’de medyanýn üst düzey yöneticilerinin de tartýþmaya baþlamasý olumlu bir þey.
Demirören Medya Grubunun tepe ismi Mehmet Soysal, birkaç zamandýr klasik medyanýn dijital dönüþümü baþaramadýðýný yazýyor. ABD ve Avrupa’daki medya kuruluþlarýnýn bu çaða nasýl ayak uydurduðunu da etraflýca ele alýyor. Soysal, özetle klasik medyanýn içerik üretiminin pahalý olduðunu ancak satýþýnýn ucuza geldiðini söylüyor. Yani, içeriklerin artýk ücretlendirilmesi gerektiðine dikkat çekiyor. Geç de olsa baþlatýlan bu tartýþma medyamýzýn içerik üretiminde dünya standartlarýna kavuþmasýný saðlayabilir.
Peki medyanýn mevcut düzeni ile dijital sürece saðlýklý geçilebilir mi? Hemen söyleyeyim: Hayýr. Mevcut medya yöneticilerinin çoðu doðal olarak statükoyu sürdürmenin derdinde. Birkaç yöneticinin dýþýnda hemen hemen hepsi; “ben emekli olayým da ne yaparlarsa yapsýnlar” havasýnda haber merkezlerini yönetiyor.
Dijital dönüþüm, ancak genç, gazeteciliðin çaðdaþ donanýmlarýna sahip ve idealist habercilerle mümkün olabilir.
Ýçerik üretirken, haber yaparken hiçbir kitleye, ideolojiye ya da herhangi bir güce angaje olmamak önemli. Çünkü yeni nesil tavýr gazeteciliðini sevmiyor.
Dijital okuyucu pasif tüketici olmaktan hoþlanmýyor. Kendisi de deðerlendirmek, yorumlamak istiyor olan biteni. Bu yüzden herkes cebinde taþýdýðý akýllý telefonlarýný çok önemsiyor ve seviyor.
Çünkü bütün dünyayý oradan takip ediyor. Hem mahallesinde, hem þehrinde hem de dünyada ne oluyor, ne konuþuluyor anýnda öðreniyor. Öðrenmekle yetinmiyor. Yorumluyor. Bazen kýzýyor, öfkeleniyor bazen de gülüp eðleniyor. Yani yeni nesil habercilikte interaktif bir kitleyle iþ yapmak zorundayýz.
Batý medyasý þu anda yaþananlarý 10 – 15 yýl öncesinden gördüðü için kendini ona göre konumlandýrdý. Ancak bizde düzeni sürdürmek isteyen medya yöneticileri ve medyayý sadece bir aparat olarak gören patronlar bir araya geldiði için bu konuda çok yol alamadýk. Þimdi medyada yeni bir düzen var. Bu dönüþüm için büyük bir fýrsat.
Peki hiç mi yol alýnmadý? Elbette alýndý. Birkaç medya kuruluþunun geleceðin haberciliðini öngörerek yýllar önce bu konuda hazýrlýk yaptýðýný þimdi de iyi yolda ilerlediklerini görüyorum. Darýsý tüm medyamýzýn baþýna inþallah.