Türk seyircisinin alýþkanlýklarý

Tpsos OTX 20 ülkede 15.551 denekle televizyon seyretme alýþkanlýklarý araþtýrmasý yapmýþ. Denek sayýsý 20 ülke için fazla deðil belki ama araþtýrma çok þey söylüyor. Sonuçlarýn en çarpýcý yaný yaþ daðýlýmýlarý ve internet üzerinden televizyon seyretme alýþkanlýðýmýz. 

Masaüstü veya dizüstü bilgisayardan TV izleyenlerin yaþ gruplarýna göre daðýlýmý: 35 yaþ altý %35; 35-49 yaþ arasý %25; 50-64 yaþ arasý %1 Yani giderek klasik reyting ölçümleme sistemi devre dýþýna çýkacak. Bunun yerine çok daha ölçülebilir olan internet oranlarý gelecek. Tek sýkýntý internet seyircisinin demografik yapý olarak daha belirsiz kalmasý. Eðitim, gelir grubu nedir, reklam hedef kitlelere nasýl ayrýlacak orasý çok belli deðil...

***

Araþtýrma sonuçlarýnda dikkat çeken bir nokta daha var. Üstelik bu sonuç sadece televizyonlarý deðil Gsm þirketlerini de alakadar ediyor. Mobil cihazlardan TV programý seyretmeyi seven ülkeler arasýnda Türkiye üst sýralarda., Güney Kore %26, Çin %25, Hindistan %21 ve Türkiye %20 ile sýralanmýþ. Bu oran 4G teknolojisinin yayýlmasýyla birlikte daha da aratacaktýr, bu da Gsm þirketlerini alakadar eder ama televizyonlarýn çýkarmasý gereken payý da es geçmeyelim.

Daha çok insanýn ekran baþýnda olduðu prime-time yakýn bir gelecekte deðil ama orta vadede kiþisel hale gelecektir. Yani yayýnlar ulaþýlabilir oldukça, insanlar kendi müsait saatlerine göre kendi programlarýný oluþturacaklar. 

***

Daha çok platformlarda yer alan video on demand yani isteðe baðlý dizi ya da film seyretme alýþkanlýklarýnýn en düþük çýktýðý ülkelerden birisi de Türkiye. Ortaya çýkan tablo çok þaþýrtýcý deðil zira bu bu özellikle hem her kutuda yok hem de içerik istenildiði kadar zengin deðil.

Buna karþýn internetten televizyona video akýþý (streaming) yöntemi yüzde 44 ile en yaygýn Türkiye’de kullanýlýyor. Seyircinin yeniliklere ne kadar açýk ve bu iþ için geliþen teknolojilere para ayýrdýðýný gösteren önemli bir veri bu. Ayný zamanda kanallara da yayýnlarý internette bulundurma konusunda önemli mesajlar veriyor. 

***

Sonuçlarý toplayýnca yüzde 100’ün bölümleri olmadýðýný görüyorsunuz. Zira seyirci genellikle birden fazla yöntemi kullanýyor. Ama sonuç olarak günümüz teknolojisi, klasik yayýncýlýk anlayýþýný, ölçümlemeyi deðiþtirmeye baþlamýþ bile.

Eskiden vericilere yatýrým yapýlýrdý þimdi internet ve mobil uygulamalara yatýrým daha önemli hale geldi. Televizyon seyretme alýþkanlarýmýz deðiþiyor ama deðiþmeyen televizyon yayýnlarýna duyduðumuz ilgi.