Bütün dünyada olduðu gibi ülkemizde de piyasa kurallarý çok hýzlý deðiþmektedir. KOBÝ’lerimizde rekabet güçlerini korumak için kurumsallaþma, üretim, pazarlama ve markalaþma stratejilerini gözden geçirirken rekabet güçlerini korumak için bu deðiþime uyum saðlamaya çalýþýyor.
Türk halkýný giriþimcilikte ve giriþimcilik cesaretinde Avrupa’dan daha ileride görüyorum. Türkiye’de KOBÝ’lerle ayný þartlara sahip olan AB iþletmeleri Türkiye’de yine ayný þartlar ile faaliyet gösterseler AB KOBÝ’leri ülkemizin þartlarý ile kesinlikle rekabet edemez. Bu kadar zor þartlara raðmen Türkiye’de KOBÝ’ler müthiþ bir deðiþim ve geliþim gösteriyor. Türkiye’de ekonomide belirleyici güç KOBÝ’ler oldu.
KOBÝ’ler bugün küresel ekonominin en önemli büyüme gücü olarak kendini gösteriyor. Türkiye’de de ekonominin can damarý KOBÝ’lerdir. Ülkemizde toplam iþletmelerin yüzde 99’u KOBÝ ölçekli þirketlerden oluþmaktadýr. TÜÝK verilerine göre Türkiye’de 2.600 bin KOBÝ faaliyet gösteriyor. TÜÝK’in 2013 verilerine baktýðýmýzda ihracatýn yüzde 62,6’sý, ithalatýn yüzde 38,5’i KOBÝ’ler tarafýndan gerçekleþtiriliyor.
KOBÝ’ler toplam giriþim sayýsýnýn yüzde 99,9’unu, istihdamýn yüzde 76’sýný, maaþ ve ücretlerin yüzde 53’ünü, cironun yüzde 63’ünü, faktör maliyetiyle katma deðerin yüzde 53,37ünü ve maddi mallara iliþkin brüt yatýrýmýn yüzde 53,7’sini oluþturuyor.
Coðrafi daðýlýmýna baktýðýmýzda Türkiye’de toplam KOBÝ’lerin yüzde 65 gibi bir oraný Marmara ve Ýzmir’de faaliyette iken, yüzde 20’sin ise, Doðu ve Anadolu bölgelerinde faaliyet gösteriyor.
Bilindiði üzere KOBÝ’ler 2012 yýlýnda tüzüklerde yapýlan deðiþikliklerle yeniden tanýmlandý.
Bu tanýmlara göre 1-249 arasýnda çalýþana sahip olan ve yýllýk net satýþ hasýlatý veya mali bilanço büyüklüðü 40 milyon TL’yi aþmayan iþletmeler KOBÝ tanýmýna giriyor. Buna göre 10 ve altýnda kiþi çalýþtýran yýllýk net satýþ hasýlatý veya mali bilançosu 1 milyon TL’yi aþmayan iþletmeler mikro, 50’den az kiþi çalýþtýran ve net satýþ hasýlatý veya mali bilançosu 8 milyonu aþmayanlar küçük, 250 kiþinin altýnda çalýþaný olan ve satýþ hasýlatý veya mali bilançosu 40 milyon TL’yi aþmayanlar orta büyüklükte KOBÝ olarak tanýmlanýyor.
KOBÝ’lerin ekonomide ki bu kadar özgül aðýrlýðýna karþýn Banka kredilerinden sadece yüzde 25 pay alýyor olmasý düþündürücüdür. Diðer taraftan KOBÝ’lere yönelik ilginin artmasý sonucu olarak kredi pastasýndan aldýðý payýn artmasý bu rakamlarýn son yýllarda yüzde 5’lerden çift haneli rakamlara ulaþmasý yeterli olmasa da sevindirici bir geliþmedir.