Türkiye Ortadoğu’nun turizm penceresi

Ülkemiz turizmin her birimiz gönüllü turizm elçileri olmalıyız. Turizmde tanıtım, fuar, kongre, organizasyon, zirvelerle yoğun bir ay geçiriyoruz. Benim gözlemlediğim şu ki yapılan tüm çalışmalar ülkemiz turizmi ve ekonomisi adına ülke menfaatine dönüştürülmesi çok ama çok önem arz etmektedir yoksa kişilerin cebini doldurmaktan öteye geçemeyen günlük çözümlerle sağlıklı yol almamız mümkün değil. Bu hususta çok ama çok dikkatli olup herkes üzerine düşeni yapmak zorundadır. Bu hafta sizler için OTSAD Başkanı Hüseyin Kırk’a Türk turizmi için hedefledikleri misyon, vizyon ve projelerini sordum. Hüseyin Kırk’ın cevapları şöyle:

“Ortadoğu Turizm ve Seyahat Acenteleri Derneği (OTSAD), 15 Temmuz 2015 tarihinde kurulmuş bir dernek. Ortadoğu ülkelerinden turizm potansiyelini ülkemize getirmeyi amaç edinmiş, konaklama, seyahat, emlak, her türlü gezi, sağlık turizmi segmentlerinde üst düzey harcama yapan turistlere, nitelikli bir hizmet sunan seyahat acenteleri ve turizm firmalarının bir araya geldiği önemli bir kurum.

OTSAD, Ortadoğu ve Türkiye’yle bağlantı kuran tek dernek. 2002 yılındaki siyasi dönüşüm sürecinden sonra çok şeyler değişti. 13 yıllık dönemde çok ciddi bir Ortadoğu turizmi patlaması yaşandı. Dubai, Kuveyt, Bahreyn, Suudi Arabistan gibi ülkelerden gelen ve çok ciddi döviz bırakan turistlerin sayısı giderek arttı. Ülkemizdeki siyasi istikrarı, refah düzeyini ve Ortadoğu ülkeleriyle kurulan sıcak siyasi temasları gören Arap turistler, özellikle son yıllarda hem sağlık, hem gayrimenkul satın alımı için ülkemizle çok ciddi ilişkiler kurdular. Gayrimenkul piyasasına Ortadoğu’dan giriş yapan döviz miktarı 3.5 milyar doları buldu. OTSAD üyelerinin Suudi Arabistan ve Dubai’de yapılan ululararası fuarlara ücretsiz katılması için çalışmalar yapmaktadır. Yani her OTSAD üyesi seyahat acentasının yılda en az 1 kez bir turizm fuarına ücretsiz katılımı önemli projelerimizden biri.”

Kırk, seyahat acentalarının fuarlara katılarak reklam yaptığını, Türkiye’nin genel görünümünün, siyasi istikrarın cezbedici olduğunu, ama Endonezya’nın bile bu tür fuarlarda kendilerinden çok daha büyük standlarda tanıtım yapmasının turizm açısından üzücü olduğunu belirterek, “Bu noktada Turizm Bakanlığı’nın desteklerini alarak, çok daha nitelikli, kaliteli ve her şeyiyle referans alınacak bir tanıtım organizasyonu yapmak en büyük dileğimiz. Bakanlık bu noktada bizlere destek olmalı ve ülkemizi canla başla tanıtmaya çalışan acentelerimizin önünü açmalı” diye konuştu.

HIZMET KALİTEMİZİ ARTTIRDIK

Son yıllarda Avrupa’yı sarsan küresel kriz, Rusya’daki ekonomik darboğaz ve Uzakdoğu ülkelerindeki sıkıntı dolayısıyla Ortadoğu’dan gelen nitelikli turistin öneminin daha da arttığına vurgu yapan Kırk “Artık Arap turistleri ağırlama noktasında belirli algılar oluşmaya başladı. Çok değil belki 5 yıl öncesine kadar Arap turistleri kabul etmeyen oteller vardı şimdi ise odalarda kıbleyi gösteren işaretler ile birlikte Arapların hoşuna gidecek, kültürlerine yönelik materyallere dikkat ediliyor. 5 yıldızlı otellerde yaşanan konaklama sıkıntısı, Arap turistleri ağırlama yönünde rezidansların daha da artmasına yol açtı. Artık Arap turistler hem ülkemizin gayrimenkul piyasasına doğrudan para bırakıyorlar, hem de sağlık turizmi için tercihlerini kullanıyorlar. Tarih, kültür, coğrafi güzellik, Osmanlı’nın bakiyesi bir turizm potansiyelini yansıtan değerleriyle Türkiye, Ortadoğu’nun turizm penceresi olma yolunda hızla ilerliyor” dedi. Kırk “Ortadoğu’dan gelen misafirlerimizi ağırlayan acenteler olarak, kaliteli, nitelikli, kalifiye bir hizmet standardını sunmaktan büyük memnuniyet duyuyoruz. Üst düzey ve nitelikli olarak ülkemize gelen Ortadoğu kökenli turistler yerine göre günlük bin 500 dolarlık harcama yapabiliyor. Birinci sınıf otellerde, restoranlarda, kafelerde yiyip içen ve konaklayan bu turistlerin takdir edersiniz ki, en üst segment araçlarla taşınması ve ulaşımının sağlanması gerekir” dedi.

Kırk “Aileleriyle birlikte ülkeye gelen, yeri geldiğinde 30 bin-40 bin dolar para harcamayı göze alan bir turisti, sıradan minibüslere, okul taşıtlarına veya belediye otobüslerine bindirerek ulaşımını sağlamanız, ülkemizin imajına vurulacak en büyük darbedir Bizim bu noktadaki müşteri taşıma fonksiyonumuzun incelemesi ve denetlemesi gereken tek kurum TÜRSAB ve Turizm Polisi olmalıdır. UKOME’nin almış olduğu bazı kararlara destek verebiliriz fakat keskin ve anlamsız direkt seyahat acentalarına zarar verecek kararların mutlaka gözden geçirilmesi ve fikrimizin alınması gerekmektedir” dedi.

Kırk şunları söyledi: “OTSAD olarak Türk turizminin dünyaya en güzel tanıtma yollarından birinin spor, özellikle de futbol olduğunun bilincindeyiz. Bu konuda yönetim kurulumuz ile beraber başta Türkiye Futbol Direktörümüz Fatih Terim olmak üzere, gerek federasyon gerekse de şampiyon kulüplerimiz ile dirsek temasındayız. Geçen ay gerçekleştirdiğimiz Bursaspor-Al İttihad futbol maçı Arap dünyasında büyük yankı uyandırdı. Bu bilinçle en büyük arzumuz her yıl Türkiye’de bir OTSAD Futbol Turnuvası düzenleyerek şampiyon Arap ülke takımlarını kendi şampiyon takımlarımız ile oynatmak, her bir turnuvada en az 50 bin Arap turisti ağırlamak olacak.”