Türkiye'nin TTIP Anlaþmasý'na taraf olmasý için ilk adým Brüksel'de atýldý

1 Ocak 1996 da yürürlüðe giren Gümrük Birliði  Ortaklýk Konsey Kararý  belki o zamana uygun ancak,  2015 Türkiye'sine dar gelen bir uygulama... Bu uygulamanýn temelleri Ankara Anlaþmasý ve katma protokollarýyla atýldý. Ankara Anlaþmasý Türkiye'nin AB'ye tam üyelik hedefiyle 12 Eylül 1963'te imzalanmýþ ve bir sene sonra 1 Aralýk'ta yürülüðe giren bir anlaþma. Katma deðer protokolü ise 1973 te yürülüðe girdi...

Bizim Avrupa Birliði'ne ( o zamanki adýyla Avrupa Ekonomik Topluluðu) ilk baþvurumuz bundan tam 56 yýl önce 1959'da üyelik baþvurusunda bulunmuþtuk.                                                             

Tabi ki o zamanýn Türkiye'si için belki birçok kazanýmlarý olan bu Gümrük Birliði 1/95 sayýlý Ortaklýk Konsey Kararý bu zamanýn Türkiye'sine ayaðýna bað olduðu kesin.

Bu konuyla ilgili bir iki rakam verirsem resim daha net çýkacaktýr.1996 da 11.760 olan dýþ ticaret açýðý 2010'de 19.460, 2011'de 28.850 2012'de 28.260 2013'te 29.420 milyon dolar seviyelerine çýkmýþtýr.Geçen sene artan ihracat rakamýmýzla dýþ ticaret açýðýmýz 20.265 milyon dolara gerilemiþ.

Uzun zamandýr 24 ekranlarýnda sýk sýk gündeme getirdiðim gümrük birliði ve ABD ile AB arasýnda imzalanmasý beklenen ( belki yýllar alacak) TTIP (trans atlantik ticaret ve yatýrým ortaklýðý ) Anlaþmasý ikileminin önümüzde ki senelerde önümüzde büyük bir engel olacaðýný belirtiyorduk. Çoðu uzmanda bugünkü durumuyla Gümrük Birliði uygulamasýnýn Türkiye'nin aleyhine iþlediðini belirtiyordu.

Ancak bugün tarihe tanýklýk ettik belki de. T.C Ekonomi Bakanlýðý, Dýþiþleri Bakanlýðý ve Avrupa Birliði Bakanlýðý'nýn beraber yürüttükleri sessiz diplomasý ile Gümrük Birliði'nin güncellenmesi kapsamýnda müzakere adilecek olan alanlarý belirleyen bir rapor hazýrlandý.27 Nisan tarihinde teknik görüþmeleri tamamlanan bu çalýþma bugün kamuoyuna duyurularak resmileþti. Ekonomi Bakanýmýz Nihat Zeybekçi ve ve AB'nin ticaretten sorumlu komiseri Cecilia Malmström Gümrük Birliði'nin güncellenmesi ile ilgili siyasý iradeyi dünyaya ve kamuoyuna duyurdular.

Peki bundan sonra ne olacak?

Hem Türkiye'nin ve AB'nin iç iþtiþare ve deðerlendirme süresinin yaklaþýk 1 sene sürmesi bekleniyor. Amaç Gümrük Birliði uygulamasýnýn asimetrik olan taraflarýnýn dengelenmesi ve serbest ticaret anlaþmalarýnýn Türkiye tarafýndan da üstlenilmesine sair bir mekanizmanýn geliþtirilmesi

Buradan tabi ki dünya ve Türkiye için hayati önem taþýyan TTIP Anlaþmasýna geliyoruz,Türkiye'nin TTIP'e taraf olabilmesi için gereken ilk adým bugün atýldý. Büyük bir adým. Çünkü bu anlaþma yeni ekonomik düzeninde ilk fasýlý...


Bugün Ekonomi Bakaný Nihat Zeybekçi ve AB'nin Ticaretten Sorumlu Komiseri Cecilia Malmström'ým yaptýklarý ortak basýn toplantýsýnda katýlým geniþti.Uluslararasý basýnýn yoðun ilgi gösterdiði basýn toplantýsýnda Bakan Zeybekçi AB ile Türkiye arasýnda çok güzel bir bað oluþturulduðu ve Türkiyenin amacýnýn AB'nin 3. ülkelerle yapmýþ olduðu serbest ticaret anlaþmalarýna (STA) taraf olunmasý veya anlaþma yapýlan ülkelerle paralel setbest ticaret anlaþmalarýný yapýlmak olduðunu ifade etti.

Yapýlan ortak basýn toplantýsýnda Bakan Zeybekçi  AB'ye tam üyelik konusunda Türkiye'nin var olduðunu ancak mevcut Gümrük Birliði uygulamasýnýn eski ve sürdürelemez olduðunu söyledi.

Gümrük Birliði'nin güncellenmesi kapsamýnda müzakere edilecek olan konularý belirleyen yol haritasý niteliðinde ki raporun kabul edildiði ve resmi olarak duyurulduðu toplantýda, Zeybekçi, AB'nin 3. Ülkelerle yapmýþ olduðu serbest ticaret anlaþmalarýnýn Türkiye'nin taraf olmamasýnýn kabul edilebilir olmadýðýný söyledi.

Müzakerelerin baþlamasý noktasýnda 1 yýllýk sürece ihtiyaç duyulucaðýný belirten Zeybekçi, en önemli diðer hedefimizin TTIP anlaþmasýna dahiliyet sürecidir olduðunu vurguladý.


Hazýrlanan mutakabat raporunda Gümrük Birliðine tarým,hizmetler ve kamu alýmlarýnýn dahil edilmesinde anlaþýldý.Ayrýca Türkiye'nin de karar mekanizmalarýnda yer almasý için çalýþmalar yapýlacak.

Bir yýl içinde 3. Ülkelerle yapýlacak Serbest Ticaret Anlaþmalarýna Türkiye'nin otomatik olarak taraf olunmasý, muafiyet ve kota avantajlarýnýn elde edilmesi konusunda çalýþýlacak.