Yazarlar

Selahattin DÖNMEZ

Selahattin DÖNMEZ

sdonmez@sdonmez.com

Tuzu azaltmanın 4 sihirli formülü

Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) günlük tuzu en fazla 2 silme çay kaşığı veya 1 silme tatlı kaşığını geçmeyecek kadar tüketmenin sağlık açısından risk yaratmayacağını bildiriyor. Oysa, araştırmalar birçok ülkede günlük tuz tüketiminin 1 yemek kaşığı olduğunu gösteriyor. Ülkemizde Türk Hipertansiyon ve Böbrek Hastalıkları Derneği’nin yaptığı ‘SALTürk’ araştırması sonuçları, kişi başı tuz tüketimimizin günde 18 gram yani önerilenin 3 katı kadar yüksek miktarlarda olduğunu ortaya koydu.  DSÖ toplum sağlığının korunması açısından sofradan tuzlukların kaldırılmasınının altını çiziyor.  Peki neden tuzu azaltmalıyız? Birçok araştırma besinlerin doğal yapısının dışında fazla tüketilen tuzun birçok kişide kan basıncının artmasına hipertansiyon hastalığının oluşmasında birincil etken olduğunu, özellikle kemik yoğunluğunun azalmasına kemikteki kalsiyumun çekilmesine olanak sağladığını gösteriyor. Sonradan kazandığımız tuzlu yeme alışkanlığından kurtulmanın 4 adımını izleyin.

-1. Daha az tuzlu besinleri hazırlamayı öğrenin. Örneğin makarna, pirinç, tahıllar ve sebzelerin pişme suyuna tuz ekleme zorunluluğundan kaçının. Sodyumu azaltmak için en kolay yol budur. 

-2. Market alışverişlerinizde dikkatli olun. Turşu, konserve tüm besinler, hardal, zeytin, soya sosu, tuzlu kraker ve bisküvilerin tuz içeriği çok fazladır. Ancak besin endüstrisinin sunduğu her yiyecek yüksek tuz içermez. Buna en güzel örnek paket çorbalardır. 

-3. Bol baharat kullanın. Sağlıklı beslenme planımızda baharatları besinlerin görünüşünü güzelleştirmek, tat ve kokusunu arttırmak amacı ile kullanabilirsiniz. Kurutulmuş veya tane olarak; kırmızıbiber, paprika, kekik, nane, anason, kimyon, maydanoz, defne, sumak, biberiye, mercanköşk, sarımsak tozu, hardal, tarçın, karanfil, yenibahar, anason, çemen otu, vanilya, zencefil, zerdeça ve safranı serbest olarak beslenmenizde yer verebilirsiniz.

-4. Potasyum klorür içeren tuz çeşidini kullanın. Besin endüstrisi hipertansiyon problemi olan hastalar için kan basıncını yükselten sodyum klorür yerine tansiyonu düzenleyen potasyum klorür içeren tuzları da tüketicilyle buluşturmuştur. Günlük sağlık önerileri kadar potasyum klorür içeren tuzlardan kullanmaya özen gösterin.