Bundan üç sene öncesinin rakamlarýna göre, Ýstanbul’da yaþayanlar, bir yýlýn yaklaþýk 12 gününü trafikte geçiriyorlar. Düþünsenize bir yýl çalýþýp kazandýðýnýz izin 14 gün, trafik sýkýþýklýðýnda harcadýðýnýz zamansa 12 gün.
Hemen her hafta, gazetelerin internet sitelerinde, “Ýstanbul’u kilitleyen kaza” ya da “Ýstanbul kilit” diye haberler görüyoruz ama normal sýkýþýklýklara dair tek bir haber okumuyor,izlemiyoruz.
Oysa,enerjide dýþa baðýmlý bir ülkenin, on milyonlarca dolarý trafik sýkýþýklýðýnda havaya savurma lüksü yoktur. Oysa, trafikte kaybedilen iþ gücünün hesabýný birilerinin mutlaka yapmýþ olmasý gerekir.
Oysa, yürümeyen trafik demek havaya savrulan binlerce ton zehirli ve zararlý gaz demektir. Oysa, medya, Suriye sorununu çözemez ama doðru tespitlerle insanlarýn hayatýný kolaylaþtýracak adýmlarýn atýlmasýný saðlayabilir.
***
Ýstanbul’da kalabalýk yerlerdeki otobüs duraklarý artýk trafik sýkýþýklýðýnýn bir numaralý sebebi oldu.
Minibüs ve taksiler iþgal ettiði için duraða yanaþamayan otobüsler yolun en az bir þeridini kapatýyor. Buna en basit örnek neresi derseniz 4. Levent duraðýnýn çevresinde akþamlarý bir 10 dakikanýzý geçirin derim.
Sonra Ýspark alanlarý çevresindeki beklemeler.... Haftanýn her hangi bir günü Þiþli’den, Abide-i Hürriyet Caddesi üzerinden Kurtuluþ’a bir gidin. Yolun 2 tarafý Ýspark alaný, bir de çýkanýn yerine girmek isteyenlerin en az 1 þeridi kapattýðýný düþünün 4 þeritli yol tek þeride düþmüþ.
Bitti mi derseniz bitmedi elbette... Boðaz hattýnda, özellikle Emirgan’daki cafelerin valeleri, otobüs duraðýný bile kapatýyorlar park ettikleri arabalarla. Sonra þehrin her yerinde çekilen diziler.
Bu hafta Nispetiye Caddesini tek þeride düþüren set araçlarý vardý mesela, arkasýndaki kuyruk Etiler’e kadar uzamýþtý. Belediyenin izin vermiþ olmasý sonucu deðiþtirmez, izin vereceksen git pazar sabahý 07.00 ile 10.00 saatleri arasýnda ver.
Mecbur muyuz birileri para kazanacak diye vatandaþ olarak biz dert çekmeye?
***
Sonra Ýstanbul trafiðinde dolaþan üç kaðýtçýlar... Trafik kanunu çok net,olaya gittiðini gösterir sirenini çalmýyorsa polis ya da itfaiye araçlarýnýn bile geçiþ üstünlüðü yok. Mesela yanýnda mavi þerit olan ambulanslar hasta nakil aracýdýr ve ölümcül derecede hasta taþýmazlar ama ciyak ciyak siren çalarak gidiyorlar bir yerlere... Hiç hak etmediði halde bir sürü adamýn arabasýnda çakar ve siren var...
Bunlar arasýnda en garibime giden üniversite rektörü olmuþ profesörler... Þehir trafiðine girme izni alan dev hafriyat kamyonlarýna sanki tüm kurallarý çiðneme izni verilmiþ.
Dünyanýn hangi metropolünde hafriyat kamyonlarý bu kadar çok üst geçit yýkmýþtýr acaba?
Daha bir sürü örnek sayabilirim size.... Haberleri yapýlsa denetim artacak, önlemler alýnacak ve iþ bir miktar düzene girecek ama kimse dönüp bu iþlerin yüzüne bakmýyor. Medya yasa çiðneyenleri görmezden gelmez, yasalarýn çiðnenmesini kanýksamýþ bir tavýr sergilemez...
***
Ýstanbul’da su yolu kullanýmý eskiden yüzde 2 seviyesindeydi þimdi yüzde 10’lara yaklaþtý ama halen yetersiz. Zamanýnda metrobüse karþý çýkanlar þimdi çok kalabalýk diyorlar , tünellerle dalga geçenler buralar da sýkýþtý diye dert yanýyorlar. Toplu taþýmayý sevemedik, hadi onu geçtim servis araçlarý çalýþmadýklarý saatlerde yollarda þerit kapatýyorlar.
Ve tüm bunlar medyanýn gözleri önünde oluyor ve medya görmezden geliyor. Ýþ biraz çözülse belki 12 deðil de 10 günümüz gidecek trafikte.
Biri çýkýp insanlarýn ömrünü 2 gün uzatacak formülü buldum dese haber olur, milyonlarca insanýn ömrünü 2 gün uzatacak bir alaný görmezden geliyoruz. Pes bize....