Selim ATALAY
Selim ATALAY
http://www.selimatalay.com
Tüm Yazýlarý

‘Ülkem Türkiye’ye benzesin’ diyenler artýyor

Arap dünyasýnda yapýlan anket: 15 ülkede yapýlmýþ, Arap gençliðine sorulmuþ: Ey gençler  hayatýnýz nasýl, gidiþat nasýl? Yüzde 76 ‘En iyi günlerimiz gelecekte bizi bekliyor’ diyor... Gayet iyimser bir hava. Arap Uyanýþý-Arap Baharý gençleri daha iyimser ve gururlu yapmýþ. Kimliklerinden memnunlar, daha rahat ve daha güzel günlere inanýyorlar.  

Çok soru sorulmuþ, bir de -Hangi ülke sizin için çekici?- diye sorulmuþ. Yüzde 31, -Birleþik Arap Emirlikleri- diyor. Dubai, Abu Dabi, Þarjah ve diðer emirlikler... Ýkinci sýrada yüzde 18 ile Fransa var. Üçüncü sýrayý yüzde 16 ile Türkiye ile ABD paylaþmýþ. Fransa galiba standart refleks cevap, kültürel önyargýlar var. Ancak Türkiye hemen üçüncü ve ABD ile ayný sýrada.

Bir baþka soruda 15 ülkeye -Ülkeniz hangi ülkeye benzese?- diye sorulmuþ. Yüzde 31, yine BAE demiþ. Yüzde 17 Fransa. Yine üçüncü sýrada Türkiye ile ABD var, oran yüzde 16.

-Çalýþmak için en iyi yer?- sorusuna yüzde 47 -Körfez- diyor. Ýkinci sýrada Avrupa var, ama oran düþük: Yüzde 24. ABD ise yüzde 10 ile üçüncü sýrada.

Türkiye’nin çekim merkezi - cazibe merkezi olarak etkisini artýrmasýnýn bölgesel etkileri böyle yeniden hatýrlanabilir. Türkiye’nin daha da ilerleme sorumluluðu var. Bu sorumluluk hem kendi halkýna hem de bölgesine...Yani Türkiye’nin Ortadoðu halklarýna karþý da sorumluluðu var. Evin içi düzgün olacak, dýþarýdan gelmek isteyenler artýyor.

Yaratalým ve ekonomi büyüsün

 Dünyada alýþýlmýþ ekonomiler dýþýnda bir de ‘Yaratýcý Ekonomi’ var. Bilgi, enformasyon, sanat, teknoloji üzerinden geliþtirilen ekonomi.

Bu ekonomide kültür, sanat, medya ve dizayn çizim var... Kültürde: El sanatlarý, folklor-festival ve turizme kadar gidiyor. Sanat var: Müzik, resim, heykel, fotoðrafçýlýk, hatta antikacýlýk ve sirk iþletmek bile var. Sirk deyip geçmemek lazým: Hayvanlar boðaz tokluðuna çalýþþalar da, sirk geniþ bir kitleye istihdam saðlar... Sonra yaratýcý ekonomide medya var, her türlü yayýncýlýk, radyo-tv, matba, dijital ürünler, yazýlým ve video oyunlar. Dizayn deyince de mimariden modaya, dekorasyondan mücevher-taký yaratýcýlýðýna kadar geniþ bir alan. Yaratýcý düþünceden yola çýkýyor ve düþünceyi ekonomik deðer haline getiriyor. Ortaya çýkan ürünü pazarlýyor, satýyor, kiralýyor. Yani önce fikir olacak, yaratýcý düþünce olacak, düþünce þirkete dönüþecek. Þirket büyüyecek, baþarlý olacak ve ekonomiye katýlýp artý deðer yaratmaya baþlayacak.

Asya’da hemen herkes yaratýcý ekonomiyi istiyor, benimsiyor. Ancak Kore daha bir fazla ilgili. Kore’de yeni cumhurbaþkaný Bayan Park’ýn temel hedeflerinden biri, yaratýcý ekonomide ilerlemek.

Ve de Kore düþünce kuruluþlarý yaratýcý ekonomi endeksi yapmýþlar. Endeks 34 OECD ülkesinin verileriyle yapýlmýþ. Kore listede 25. Türkiye 24. Çin 22. sýrada... Listenin baþýnda ABD var. Türkiye’nin Kore’den bir basamak önce olmasý, olumlu bir sürpriz.

Öte yandan Türkiye’de ‘Yaratýcý Ekonomi’ alanýnda yapýlmasý gereken çok þey var. En önemlisi de galiba hukuk. Ayrýca rekabet kanallarýnýn açýk ve eþit olmasý gerekiyor. Bu da hukukla ilgili. Listede Japonya’nýn sondan ikinci sýrada yer almasý gayet þaþýrtýcý. Dünyanýn en büyük üçüncü ekonomisi bu durumda yaratýcý deðil. Büyük ekonomi olmak için yaratýcý ekonomide de öncü olmak gerekmiyor. Ama yaratýcý ekonomi de iþ ve aþ demek. Türkiye olarak bu yaratýcý ekonomiye biraz daha eðilsek, fena olmayacak. Bu ekonomilerde de iþ ve ekmek var. Ancak bu ekonomi eðitim, öðrenim düzeyi gerektiriyor...Ve fikri haklarýn, yaratýcýlýðýn hukuken korunmasý þart. Aklýmýza þarkýlar ve TV dizileri de gelsin.

twitter.com/selimatalayny