21-23 Mayýs tarihlerinde Ensar Vakfý, Dem, Istanbul Tasarým Merkezi, University of Nebraska, Journal of Religion and Film ve Istanbul Büyükþehir Belediyesi, Kültür Daire Baþkanlýðý tarafýndan Uluslararasý Sinema ve Din Sempozyumu düzenlendi. Özellikle Yard. Doç. Dr. Bilal Yorulmaz’ýn çabalarýyla kotarýlan ve sinemanýn birçok veçhesine temas eden tebliðlerin sunulduðu sempozyumda, Ýslamýn yanýsýra mevcut dinler, tanrý anlayýþý, dinsellik baðlamýnda sinema çalýþmalarý üzerinden ve teorik yaklaþýmlarla deðiþik görüþler sergilendi. Daha çok akademik çerçevede cereyan eden sunumlarýn niteliði genel olarak yüksekti ve yakýndan takip edenler için gerçekten önemli kazanýmlar oldu. Ancak akademyanýn dýþýnda sinema eleþtirmeni ve araþtýrmacýlarýnýn da bulunmasý sempozyuma daha bir zenginlik katabilirdi. Ayrýca belki de Ýslam dünyasýnda din ve sinema baðlamýnda ilk fikri çalýþmalarýn yapýldýðý MTTB Sinema Kulübü faaliyetlerinin belki bir özel oturumla gündeme gelmesi-ki katýlýmcýlarý önemli ölçüde hayattadýr-bir renk olabilirdi.
Sempozyumda sunulan kimi baþlýklara bir göz attýðýmýzda, sinema ve din çerçevesinin çizildiði önemli çalýþmalar görülebilecektir. Ukranya, Evangelical Theological Seminary’den Denys Kondyuk’un ‘Tanrýnýn Farklý Ýmajlarý: Andrey Zvyyagintsev ve Pavel Lungin Filmlerinin Tanrýbilimsel ve Estetik Deðerlendirmeleri’, ABD, Malcolm X College’dan Misbahuddin Olabiyi Ahmed Rufai’nin ‘Nollywood (Nijerya Sinemasý) Filmlerinde Din Üzerine Karþýlaþtýrmalý Bir Çalýþma’, Marmara Üniv.’nden Erdoðan Baþ’ýn ‘Kur’an Kýssalarý ve Sinema’, Eskiþehir Osmangazi Üniv.’nden Fatma Asiye Þenat’ýn ‘Filmi Tefsir Ekolünün Ýmkaný Üzerine’, Bosna, Uluslararasý Sarajevo Üniv.’nden Mesut Ýdris ve Abdülhamit Bolat’ýn ‘Malay Sinemasýnda Dini Referansla Meydan Okumalar’, Pamukkale Üniv.’nden Fatih Ýbiþ’in ‘Bir Ýbadet Biçimi Olarak Sinema: Tarkovski Örneði’, Dokuz Eylül Üniv.’nden Husam Abdulcelil’in ‘Mýsýr Sinemasýnda Dini Filmler’, Beykent Üniv.’nden Yüksel Balaban’ýn ‘Miyazaki Sinemasýnda Þintoizm Göstergelerinin Sunumu’, Ýngiltere, Univ. of Leicester’dan Clive Marsh’ýn ‘Filmler, Deðerler, Mutlaklýk: Teolojik Film Okumalarý Manevi ve Siyasi Açýdan Neden Önemlidir?’, F. Sultan Mehmet Üniv.’nden Serdar Demirel’in ‘Hadislerin Ýnþa Ettiði Kültür ve Sinema’, MSGSÜ’nden Kamil Engin’in ‘Baþlangýcýndan Bugüne Azerbaycan Sinemasýnda Din Olgusunun Ýþleniþ Biçimi’, Marmara Üniv.’nden Samiha Khalifa’nýn ‘Magrip Sinemasýnda Din ve Ahlak Problemi’, Kanada, Montreal Üniv.’nden Diana Dimitrova’nýn ‘2000’li Yýllarýn Hint Sinemasýnda Hinduizm ve Ötekiler’, Hindistan, Jawaharlal Nehru Üniv.’nden Muinuddin A. Jinabade’ýn ‘Baðýmsýzlýk Öncesi ve Sonrasý Anaakým Hindistan Sinemasýnda Ýslam ve Ýslami Ýdeolojinin Temsili’, Istanbul Üniv.’nden Þükrü Sim ve Ist. Ticaret Üniv.’nden Hasan Ramazan Yýlmaz’ýn ‘Politikadan Poetikaya Türk Sinemasýnda Din’, Marmara Üniv.’nden Ýsmail Taþpýnar’ýn ‘Katolik Kilisesi ve Sinema’, Bozok Üniv.’nden Mehmet Kalkan’ýn ‘Hollywood Sinemasýnda Yahudi Ýmajý, Yahudilik Temasý ve Soykýrýmý’, Marmara Üniv.’nden Ahmet Güven’in Postmodern Dönemde Neopagan Düþünce ve Sinema’, ABD, Augustana College’dan Cyrus Zargar’ýn ‘Mecidi’nin Filmlerinde Belirsizlik ve Alegori: Anlamýn Tanrýbilimi’, Ýngiltere, Edinburgh Üniv.’nden Nesim Pak-Shiraz’ýn ‘Ýran Sinemasýnda Kur’an Kýssalarý’, Hollanda, Groningen Üniv.’nden Stefania Travagnin’in ‘Konfüçyüs Filmleri: Eski Çin Deðerleri ve Yeni Çin Halkýný Markalaþtýrma’, Katip Çelebi Üniv.’nden Murat Soydan’ýn Sahip Çýkýlmayan Sinema: Milli Sinema’, ABD, Stanford Üniv.’nden Gregory Watkins’in ‘Metafizik Sonrasý Dönemde Sinemanýn Nesnesi Olarak Zaman’, Erciyes Üniv.den Mehmet Köprü’nün ‘Düþünsel Yoðunlaþma Aracý Olarak Duraðan Çekimin Tefekkür Sinemasýndaki Yeri ve Yusuf Üçlemesi Örneði’.
Bu önemli kavramsal iliþki
hususunda etraflý bilgilenme sanýrýz tebliðlerin basýmýyla gerçekleþecektir.