Yavaþ yavaþ üniversite tercih dönemine yaklaþýyoruz. Tercih yaparken dikkat etmeniz gereken bazý hususlar var. Öncelikle kataloglara sakýn aldanmayýn. Bir üniversite katalogunun iyi olmasý onu hazýrlayan reklam ajansýnýn iyi olduðu hakkýnda fikir verebilir, üniversitenin deðil.
Maalesef pek çok üniversitemiz Slav ýrkýndan mankenler getirtip çimlere yayýlmýþ ders çalýþan öðrenci pozu verdirterek kataloglara koyuyor. Binlerce masum liseli de bu fotoðraflara aldanýp o üniversiteleri tercih ediyor. Ama okula gelip o kýzlarý bulmak istediklerinde hüsrana uðruyorlar çünkü onlar muhtemelen o sýrada baþka bir üniversitenin katalog çekimlerinde.
Zaten dikkatli bakarsanýz o resimlerdeki inanýlmaz mantýk hatasýný görebilirsiniz. Güzeller güzeli bir kýz elinde deney tüpü güya laboratuvar dersinde... Böyle bir þey mümkün mü? O güzellikte bir kýz deneyle falan uðraþmaz, sýnýftaki herhangi bir erkeðe “Caným þu deneyi halledebilir misin, benim ojelerimi tazelemem gerekiyor” demesi yeterlidir. Ben yýllarca çok sayýda kýzýn ödevini, projesini yaptým, yeri geldi hocalara onlar adýna not için yalvardým. Ama karþýlýðýnda hiçbir þey alamadým. Hiçbirine hakkýmý helal etmiyorum, beni çok üzdüler.
Gelelim hangi bölümü seçeceðinize. Aþaðýdakileri okumadan bölüm tercihi yapmayýn.
FELSEFE
Bunlarýn okula baþladýktan bir iki sene sonra devreleri yanýyor. Birlikte misket oynadýðým, komþunun bahçesinden erik çaldýðým çocukluk arkadaþým yýllar sonra bana evde salçalý tost yaparken “Acaba dünya diye bir yer aslýnda yok mu, ya bütün bunlar zihnimizde yarattýðýmýz bir yanýlsamaysa” dedi. “Dünya var” dedim. “Kanýtýn ne?” dedi. “Tost yanýyor” dedim. “Bu bir kanýt mý sence?” dedi. “Abi tost yanýyor” dedim. Ve tost yandý. Saçmasapan bir soru yüzünden yemeðimizden olduk.
MÜHENDÝSLÝK
Bu bölümde kýz öðrenci sayýsý sýfýr ile bir arasýnda deðiþiyor. Bunu bile bile mühendislik seçmek nasýl bir mantýktýr anlamýþ deðilim. Üniversiteye niye gidiyorsun ki o zaman? Erkek liselerinde bile daha fazla kýz oluyor.
ULUSLARASI ÝLÝÞKÝLER
ÝSMÝ gerçekten çok havalý. Ama duraðan bir sektör olduðunu da kabul etmek gerekiyor. Diplomat olma hayalleriyle bölüme gelenler mezun olduklarýnda genelde babalarýnýn iþine geri dönüyor. Bunun sebebi gayet net: Yeni ülkeler kurulmuyor. Elbette zahmetli bir iþ, bunun bayraðýný milli marþýný ayarlamak gerçekten kolay deðil. Çok az insan yeni bir ülke kurmaya giriþiyor.
Tabiatýyla uluslararasý iliþkiler mezunlarý boþta kalýyor.
HEMÞÝRELÝK
EN çok istediðim bölümdü. Öðrencilerin tamamýna yakýný kýz oluyor. Eðer akrabalar “Hangi bölümde okuyorsun?” diye sorduklarýnda biraz utanmayý baþtan kabul edersen güzel bir eðitim hayatý seni bekliyor. Elbette mezun olduktan sonra hemþirelik yapmak zorunda deðilsin. Erkekten hemþire olmaz. Geçen ay hastaneye yattýðýmda bana erkek bir hemþire verdiler, yemin ederim týptan soðudum.
PSÝKOLOJÝ
Bu bölümü seçeceklere tavsiyem önce bir psikologa görünmeleri. “Her þey aslýnda sende bitiyor” cümlesini kurmak için dört sene dirsek çürütmeniz gerekmediðini oracýkta anlayabilirsiniz.
ÝÞLETME
TIBBI bitirdiðinizde doktor, mühendisliði bitirdiðinizde mühendis, eczacýlýðý bitirdiðinizde eczacý, iþletmeyi bitirdiðinizde ise mezun oluyorsunuz. Mezun olmak da son yýllarda tek baþýna yeterli gelen bir vasýf deðil. Ýþletme öðrencileri genellikle giriþimcilik kulübü kurarlar ve çoðunun eðitim hayatý boyunca yaptýðý tek giriþim bu olur.
COÐRAFYA
BÝR grup coðrafya hocasýnýn iþsiz kalmamasý adýna coðrafyanýn hala bilimden sayýlmasý beni üzüyor. Ben bu kadar yerinde sayan, geliþime kapalý bilim görmedim. Diðer bilimlerde bir buluþ, bir beyin fýrtýnasý olur ama coðrafyada deðiþen bir þey yok. Karadeniz’de daðlar denize yýllardýr paralel, Ege hala girintili çýkýntýlý ve Ýtalya sakin bir þekilde çizmeye benzemeyi sürdürüyor. Yani coðrafyada hiçbir þey deðiþmiyor ama coðrafya hocalarýnýn maaþlarý sürekli deðiþiyor. Bugün 2 bin liraya yakýn maaþ alýyorlar. Çok yazýk.