Geçen Pazar (17 Aðustos), eðitim sütunumda “Dünya üniversiteleri, þirketler ve 21. Yüzyýl) baþlýklý bir yazý yayýnladým.
Temel konu, Þanghay’da bir üniversitenin yayýnladýðý dünya üniversiteler akademik sýralamasý ile dünyanýn en baþarýlý þirketleri arasýnda bir bað kurma çabam idi.
Ýznini alamadýðým için ismini vermekten imtina ettiðim bir üniversite öðretim üyesi, bir meslektaþ, Avustralya-Sydney’den, Sydney Üniversitesi’nden bana çok hoþ bir elektronik posta göndermiþ.
Bu mesleðin de en büyük keyfi bu galiba, bir þey yazýyorsunuz, bir tartýþma açmak istiyorsunuz, Avustralya-Sydney’den bir mühendislik öðretim üyesi bu tartýþmaya katýlýyor, görüþlerini gönderiyor, bir bölümüne katýlýyorsunuz, bir bölümüne katýlmýyorsunuz ama her þýkta bir parça da bir þey öðrenmiþ oluyorsunuz.
Meslektaþýma çok teþekkür ediyorum.
Aþaðýda bu meslektaþýmýn elektronik posta mesajýný aynen size sunuyorum, ismini iznini almadýðým için kullanamýyorum ama mesajýnýn sonundaki “bu konuya deðinirseniz sevinirim” ifadesine dayanarak postayý aynen yayýnlýyorum.
“Sayýn Karakaþ,
Yazýlarýnýzý ilgi ile okuyorum. Son makalenizde ele aldýðýnýz üniversiteler sýralamasý hakkýndaki analizlerinize katýlýyorum.
Yalnýz ülkenizde (bu bir yazým hatasý deðil bu tabiri kullanmak zorundayým çünkü hayatýný ve kariyerini kendi ülkesinde deðil de baþka bir ülkede kazanmak zorunda kalan biz göçmenler ötekileþtirildiðimiz için bu sýfatý taþýyoruz) yaþadýðým ülke Avustralya’da her eyalete en fazla 2 ya da üç üniversite düþmekteyken ve geçmiþi köklü üniversiteler olan Sydney, Melbourne üniversiteleri býrakýn liseden öðrenci kabul etmeyi bunu yakýn bir zamanda durdurup sadece araþtýrmaya dönük üniversiteler olmayý hedefleyen eðitim kurumlarý.
Yani sadece master veya doktora yapmak isteyen öðrencileri kabul edecekler.
Gelelim Türkiye’ye. Beyaz show’da bunu çok net gördüðümden dem vuruyorum. Programýn her açýlýþýnda Beyaz’ýn ülkenin dört bir yanýnda bakkal þubesi gibi açýlmýþ üniversitelerin öðrencilerini sýralamasý gerçekten utanç verici. Bir ülkede bu kadar çok sayýda üniversite olmasý eðitim standardýný dünyadaki rakipleri ile baþ edemeyecek bir seviyeye düþürür. Mezunu olduðum üniversite Sydney mühendislik fakültesi olarak bir tek ODTÜ ve Bilkent’i tanýyor ve bu üniversitelerden mezun olup gelmiþ öðrencilere en fazla 2 sene kredi veriyor. Yani mezun olmuþ bir öðrenciyi 3. sýnýftan baþlatýyor.
Bir sonraki yazýlarýnýzda bu konuya da deðinirseniz sevinirim.
Teþekkür ederim ve çalýþmalarýnýzda baþarýlar dilerim.
A. U. Sydney Üniversitesi Elektrik & Elektronik Müh. Fakültesi”
Sayýn meslektaþýmýzýn görüþlerine tam katýlmýyorum ama çok önemsiyorum.
Lisans diplomasý ama bir tür genel eðitim, temel eðitim modelli üniversitelerin sayýsýnýn çoðalmasýnda bir sakýnca görmüyorum, hatta büyük fayda mülahaza ediyorum.
Mesele lisansüstü öðretimin kalitesinde ve temel sorun da burada düðümleniyor.
Ülkemizde açýlan her üniversitenin bir sosyal bilimler enstitüsü, bir fen bilimleri enstitüsü açmasýnýn tuhaf, hatta komik olduðu ortada, sonuçlar, doktoralarýn düzeyi, niteliði de bunu zaten gösteriyor.
Lisans ve lisansüstü aþamalarý birbirinden ayýracak, temel kalite arayýþýný lisansüstüne býrakacak bir modelin düþünülmesine acil ihtiyacýmýz var gibime geliyor.