Yükseköðretim konularý bugünlerde herkesin dilinde. Akademik yýlýn baþlamasý vesilesiyle düzenlenen törenlerde önemli mesajlar veriliyor.
CumhurbaþkanýTayyip Erdoðan, üniversitelerin açýlýþ toplantýlarýna katýlarakyükseköðretimin geleceðiyle ilgisini açýkça ortaya koyuyor. Baþbakan Ahmet Davutoðlu üniversitelerde hem baþbakan hem bir hoca olarak iþin ne kadar içinde olduðunu ve olacaðýný belirtmekle kalmýyor özlük haklarý baþta olmak üzere yeni düzenlemelerin de müjdesini veriyor. YÖK Baþkaný Gökhan Çetinsaya kalýcý düzenlemeler için çýrpýnýrken özellikle öðretim üyesi yetiþtirmek için yeni arayýþlar pesinde olduðunu gizlemiyor. Vakýf üniversitelerinin öðretim üyesi yetiþtirmeye fiili ya da mali katký yapmalarý gerektiðine burada daha önce iþaret etmiþtik.
Bütün bunlar yükseköðretim camiasýnda yeni umutlar yeþertiyor.
Bir önceki hafta sonu Abdullah Gül Üniversitesi'nin akademik yýl açýlýþ törenine katýldým. AGÜ, bir devlet üniversitesi. Açýlýþta konuþan Abdullah Gül, bu üniversitenin belli alanlarda öne çýkmasý için büyük gayret gösteriyor. Arama konferanslarýyla nasýl bir üniversite ve nasýl bir oluþum sorusuna cevap aranmasý da O'nun fikri idi. Bu çýrpýnýþlara Kayserililer de duyarsýz kalmadýlar. Bir vakýf kurarak üniversiteye destek olmaya karar verdiler. Ben de bu Vakfýn Mütevelli Heyet üyesi olarak geliþmeleri yakýndan takip etmeye çalýþýyorum. Vakýf, öðrencileri destekliyor. Burs veriyor, öðrenci köyünde onlara imkanlar yaratýyor, bilgisayar veriyor, yabancý dil bilgilerini pekiþtirmek için yurt dýþý imkanlar saðlýyor. Öðretim üyelerini destekliyor. Öðretim üyeleri için AGÜ'yü tercih edilebilir bir üniversite haline getirmek kolay deðil. Onlar için maddi destek ve kalacaklarý ev temin etmek, üstelik çocuklarý için kampüste okul öncesinden baþlayarak liseye kadar eðitim tesisleri kurmak Vakfýn neredeyse tamamlamak üzere olduðu iþlerden bazýlarý. Vakfýn mütevelli heyetindeki ve yönetimindeki isimleri görmek için internet sitesini ziyaret ederseniz nasýl bir çeþitlilik arz ettiðini anlarsýnýz. Burada fazla detaya giremem. Üç yýl içinde Vakfýn baðýþlarla 50 milyon lira gelir elde ettiðini, yukarda saydýðýmýz iþler için 40 milyon lira harcama yaptýðýný söylemekle yetinelim. Gayrimenkul baðýþlarý ve gelir paylaþýmý yoluyla elde edilecek diðer gelirlerin yukardaki rakamlara dahil olmadýðýný söylemem gerekiyor. Bütün bunlarýn altýnda yatan sýr ne mi? Þehrin belediye baþkanlarýyla, iþ adamlarýyla ve tüm varlýðýyla bu iþe sahip çýkmasý. Sanýlmasýn ki daha önce Erciyes Üniversitesi için ayný sahiplenme duygusu yoktu.
Sözü þuraya getireceðim. Üniversiteler için yeni modeller ararken bu yarý devlet yarý vakýf üniversite modelini göz ardý etmemeliyiz. Her þeyi devletten bekleyen, oradan para gelirse bina yapan gelmezse aðlayan anlayýþtan kurtulmalýyýz. Buna dair iyi örnekler var Türkiye'de, ancak çoðu kiþisel desteklerin ötesine geçemiyor.
Ýzmir'de bu konuda yapýlacak çok iþ var. Ýzmir'in büyük potansiyeli ile üniversiteleri buluþturmak gerekiyor. Belki bir farkýndalýk çalýþmasý yapmalýyýz. THK Üniversitesini de sayarsak Ýzmir'de 10 üniversite var. Ýzmir iþ âleminin ve baþta Büyükþehir olmak üzere Belediyelerin üniversitelerimize daha çok sahip çýkmasý gerekmez mi?
Dokuz Eylül ve Ege Üniversitesi bunca mezun verdi, Türkiye'ye nice deðerler kazandýrdý. Hem bu üniversitelerimizin mezunlarla iliþkilerini gözden geçimeleri gerekiyor, hem de mezunlarýn üniversitelerine ilgi göstermesi icab ediyor. Kim öncülük edecek peki? Bana göre Üniversite yönetimleri...
Ýzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü, gittikçe yüksek lisans ve doktora eðitimine önem veren bir yapýya doðru ilerliyor. Belli ki Enstitü kendi bünyesine uygun model arayýþýný sürdürüyor. Rektör Prof. Dr. Mustafa Güden'in bu stratejisi ve Enstitüyü getirdiði nokta gerçekten takdire þayan.
Ýzmir Katip Çelebi Üniversitesi'nin de belli alanlarda seçkin bir üniversite olacaðýna dair kanaatim gün geçtikçe pekiþiyor. Kýsa zamanda Kampüsün geldiði durum, öðretim üyesi ve öðrenci sayýsýndaki geliþme benzerleriyle mukayese edilince hayranlýk uyandýrýyor. Rektör Prof. Dr. Galip Akhan'ýn mütevazý kiþiliði, þamatasýz iþ yapma prensibi ve çalýþkanlýðý, uzun süren baþhekimliðindeki gibi Rektörlüðünde de kendini göstermiþ. Ýkinci döneminde fiziksel yapýlanmanýn çoðunu bitirmiþ olarak gücünü bölümlerin kuvvetlenmesine harcayacaðýný söyleyebiliriz.
Kuruluþunda öðretim üyesi olarak çalýþtýðým Celal Bayar Üniversitesinde ilginç bir Rektörlük yarýþý var. Þimdiki Rektör Prof. Dr. Mehmet Pakdemirli benim davetimle gelmiþti Makina Mühendisliði Bölümüne. Onun Celal Bayar Üniversitesindeki geliþmede çok emeði olduðunu biliyorum. Prof. Pakdemirli, kendisine yapýlan ithamlarýn aksine iradesini hiç bir yapýya teslim etmeyecek kadar saðlam bir karaktere sahiptir.
Allah, emeklerin boþa gitmeyeceðini vaad ediyor. Çalýþan eninde sonunda kazanýyor.