Amerika’da, Washington Eyaleti, kasým ayýnda yapýlacak baþkanlýk seçimleri için Facebook üzerinden seçmen kaydý yapýlabilmesine izin verdi. Cumhuriyetçi Parti Baþkan Adayý’nýn ‘With Mitt’ adlý i-phone uygulamasýnda ‘America’ yerine ‘Amercia’ yazýnca kýyamet koptu, bir uygulamada ülkesinin adýný doðru yazamayanlara oy verilir mi tartýþmasý baþladý...
Peki bu hafta biz sosyal medyada neyi tartýþtýk? Kimin uydurduðu belli olmayan ama bir anda çýð gibi yayýlan “Dilan’a ne oldu?” iddiasýný. Birileri fena halde sinirlerimizle oynuyor, acý bir olaydan baþka ve iðrenç dramlar çýkarmaya çalýþýyor...
***
ABD’nin Norteastern Üniversitesi milyonlarca twitter kullanýcýsý arasýndaki iletiþimi inceleyerek Dunbar teorisini doðruladý. Dunbar’a göre, bir kiþinin belirli bir yakýnlýk düzeyinde tutabileceði insan sayýsý 150’yi geçmiyor ve bu durum sosyal medyada da ayný. Harvard Üniversitesi’yse Facebook verilerinden yararlanarak moda, zevk ve trendin nasýl yayýldýðýný araþtýrdý. Araþtýrma sonuçlarý, internet ve sosyal medyanýn belli trendlerin hýzla yayýlmasýnda etkili olduðu yönündeki teoriyi çökertti. Almanya’daki Hannover Üniversitesi uzmanlarýysa salgýn hastalýklarla mücadele için sosyal medya kaynaklarýndan beslenen bir erken uyarý sistemi geliþtirdi. Peki bizde ne oldu? Gaziantep’teki terör saldýrýsýnýn ardýndan önce olmayan bir ikinci bomba patlatýldý, sonra sahte bir doktor “Ölü sayýsý çok fazla, ameliyata giriyorum” twiti attý. Afyon-Karahisar’da meydana gelen cephanelik patlamasýnýn ardýndan yaþanan da bir baþka garabetti. Yine sahte bir doktor “Þehit olanlarýn cesetleri eskiye benziyor” gibi provakasyon kokan bir twit attý. Aradaki fark çok üzücü deðil mi?
***
Lady Gaga twitter’da takipçisi sayýsý 20 milyonu geçen ilk insan oldu. Lady Gaga’yý 18 milyonla Justin Bieber, 15,7 milyonla Katy Perry ve 14,5 milyonla Shakira izliyor. Bu isimlerin her biri sosyal medyayý yaptýklarýný duyurmak, kariyerlerini parlatmak için kullanýyor. Bizim ünlüler ise belki de çok þey yapmadýklarý için sýk sýk twitter üzerinden kapýþarak gündeme gelme çabasý gösteriyorlar...
***
Facebook 2004’te kuruldu, üye sayýsý 845 milyonu aþtý. Twitter 2006’da yayýna baþladý, üye sayýsý 140 milyonu aþtý ama yarattýklarý etki bu sayýlardan çok daha fazla. Ýþin kötü ve can sýkan tarafý þu, Amerika ya da Avrupa’da iþe yarayan sosyal medya nedense biz de provakasyon aracý haline geldi. Aradaki fark maalesef bir utanç aynasý gibi...