Matbaanýn keþfi öðrenme ve bilginin yayýlýmýný deðiþtirmiþti. Daha yüz yüze olan eðitim daha metin eksenli hale geldi. Ýnternet ile birlikte öðrenme ve bilginin yayýlmasý açýsýndan yepyeni bir aþamaya girmiþ olduk. Artýk öðrenme þekillerine uzaktan ve dijital yol da eklenmiþ oldu.
Ýnternet ortamý kiþinin kendisini geliþtirmesi ve öðrenme açýsýndan hem büyük imkanlar hem de riskler içeriyor. Bu sebeple interneti doðru veya yanlýþ kullanmak meselesi önem kazanýyor. Artýk internetsiz bir dünya düþünemeyiz. Hatta internet okuryazarý olmamak riskli bir durum.
Ýnternetin eðitim açýsýndan riskleri ve imkanlarý: Risklerden biri internetin öðrenmeden çok eðlence yönünün ön plana çýkarýlmasý. Bazý insanlar interneti oldukça kýsa videolar üzerinden eðlenceli vakit geçirme olarak kullanýyorlar. Veya internet oyun oynamaktan ibaret olabiliyor. Diðer bir risk bireylerin tek baþýna klavye karþýsýnda kalarak veya sadece sanal arkadaþlýkta kalarak “sosyal izolasyona” uðramalarý. Yüz yüze iliþkilerden kopup, sanal bir kimlik inþa edip, sahici iliþkiler kurmamak gerçekten de ruh saðlýðýmýzý olumsuz etkiliyor.
Ama internet ortamý risklerinden daha fazla imkanlar saðlýyor. Ýnternet oldukça nitelikli bir öðrenme mecrasý. Üniversitelerin derslerini, organizasyonlarýn konuþmalarý, bireylerin kendi eðitim materyallerini internet ortamýna yüklediði bir dünyada, internet öðrenmenin önemli kaynaklarýndan biridir. Ýnternet sayesinde bilgiye daha kolay, daha ucuz ve uluslararasý düzeyde ulaþmak mümkün hale geldi.
Kendini yetiþtirme açýsýndan internet: Ýnternet yalnýz kurumsal diploma ve sertifika eðitimlerimizi desteklemiyor. Ayný zamanda entelektüel arayýþlarý olan bir bireyin kendini yetiþtirmek için de büyük imkanlar oluþturuyor. Örneðin evinizden Oxford Üniversitesi’nde yapýlan bir tartýþmayý izleyebiliyorsunuz. TED konuþmalarý dinleyerek, farklý fikirler arasýnda gezinebiliyorsunuz. Yale Üniversitesi’nden Paul Bloom’un Psikolojiye Giriþ Dersini, o sýnýftaymýþ gibi, dinleyebiliyorsunuz. Dünyanýn öbür ucundaki birinin düþüncelerini YouTube üzerinden takip edebiliyorsunuz.
Uzaktan eðitim platformlarýnýn üç türü: Uzaktan eðitimde kabaca üç ayrý model var. Birinci modelde üniversiteler kendi uzaktan eðitim sistemlerini oluþturuyorlar. Bazý derslerin internet ortamýndan alýnmasýný saðlýyorlar veya bazý diploma ve sertifika programlarýný internetten veriyorlar. Ýkinci modelde, “Coursera” gibi eðitim platformlarý üniversitelerle anlaþarak sertifika programlarýný kendi platformlarýnda veriyorlar. Üçüncü model ise “Udemy” gibi platformlar tarafýndan sunuluyor. Bu modelde eðitici bireyler kendi eðitim materyallerini bu platforma yüklüyorlar. Bu materyaller daha kýsa ve sertifika yerine kiþiyi geliþtirmeyi hedefliyor.
Sonuç olarak, internet ve internet yoluyla uzaktan eðitimi iyi ve pozitif bir öðrenme mecrasý olarak görmek mümkün. Ben internet ortamýnýn eðitim açýsýndan imkanýnýn riskinden fazla olduðu ve diðer eðitim mecralarýný tamamlayýcý bir etkisi olduðu kanaatindeyim.