Bu hafta vizyona giren ‘Hayat’ son dönemin elit bilimkurgularýnýn izinden gidiyor. Diðer bilimkurgulardan farký ise aradýðýmýz uzaylýlarýn bizim düþmanýmýz olabileceði gerçeðine biraz kanlý bir parmak basmasý.
Bilimkurgu kendi içinde deðiþime uðrayan bir tür. 1930’dan 1950’lerin sonuna kadar daha fazla politik göndermeleri olan, özellikle 1980’lerin baþýna kadar Soðuk Savaþ’ýn etkilerinin görüldüðü bir tür. 1980’den sonra gerilim, korku ve aksiyon türlerinin gölgesinin altýnda kaldý. ‘Alien’, ‘Event’ ‘Horizon’, ‘Terminatör’ gibi filmleri örnek verebiliriz. Ayrýca dünyadaki yaþamý ve toplumsal yapýyý uzaya taþýyan ‘Star Wars’, ‘Star Trek’ ve ‘Dune’ gibi caf caflý ama çok da yeni bir þey söylemeyen bilimkurgularý da anmamýz gerekir. 2000’lerden sonra ise bilimkurguda yaþanan deðiþim Gravitiy ve Martian ile zirve yaptý. Gerçekten NASA ile baðlantýsý olan bu filmler hem konularý hem de sinemasal anlatýmlarý açýsýndan daha gerçekçi yapýmlardý. Uzayýn bilinmezliði ve insanoðlunun fiziki yetersizlikleri yüzünden riskli bir mücadele verdiði uzay araþtýrmalarý bu filmlerde anlatýlýrken doðal olarak gerilim ritmi yüksek öyküler seyrettik. Ama bu gerilimi Alien’daki dehþet ile karýþtýrmayalým. Bu filmlerin gerilimi hiç abartýlmamýþ, uzayýn karanlýðýnýn taþýdýðý gerçek bir gerilimdi. Bu hafta vizyona giren Life’ta ise bir adým daha atýlmýþ. Dýþarýdan baktýðýnýzda neredeyse bir Alien hikayesi diye tanýmlayacaðýnýz filmin öyküyü ele alýþ biçimi Gravitiy ve Martian’ýn devamý aslýnda. Böyle olunca Alien’daki bütün Hollywood tarzý abartmalarý benliðinden söken ve hikayeyi size çok daha gerçek bir þekilde ulaþtýran bir yapýmla karþý karþýya kalýyorsunuz. Nasýl Martian-Marslý filminde gerçekten bir astronot Mars’ta yalnýz kalsa hayata tutunmak için yapmasý gerekenler mantýklý bir þekilde anlatýlýyorsa Hayat filminde de Mars’ta bulunmuþ neredeyse fosil þeklindeki bir tek hücrenin uzaydaki bir istasyonda hayata kazandýrýlmasý ama oynanan kumarýn büyük felaketlere yol açmasý konu ediniliyor. Yönetmen Daniel Espinosa’nýn ilk bilimkurgu filmi bu. Daha önce Safe House ve Child 44 ile hatýrlayacaðýmýz Espinosa bu filmlerinde gerilimi nasýl anlatmasý gerektiðini bildiðini bize kanýtlamýþtý. Bu sefer yeni tür bilimkurguya ne kadar yatkýn olduðunu da gösterdi. Onun sayesinde Hayat filmi Gravitiy ve Martian’dan sonra üçüncü film olarak bir üçleme oluþturdu diyebilirim. Tabii bu tür filmlerin oyunculuklarý da çok önemli. Martian, Matt Damon olmasa bu kadar etkileyici olabilir miydi? Ayný þekilde Gravity’de Sandra Bullock’un performansýný hatýrlayalým. Life’ta ise böyle tek büyük bir performans görmüyoruz. Yönetmen kalabalýk sayýlacak bir kadroya kýsa sürelerde bu filmlerdeki gibi tekli performanslar gösterebilecekleri bir sistem yaratmýþ. Açýkçasý oyuncularda verilen bu penaltýyý gole çevirmiþler. Jake Gyllenhaal, Rebecca Ferguson, Ryan Reynolds, Hiroyuki Sanada, Olga Dihovichnaya, Ariyon Bakare öykünün içinde konunun odaðýný nöbetleþe bir þekilde üstlenerek filmi kotarmýþlar. Çok kýsa sürede hem kendi enerjileriyle filmi zenginleþtirmiþler hem de yönetmenin filmi çekerken NASA’da gerçek bir çalýþma yapar gibi kullandýðý sinemasal dile zarar vermemiþler. Buna örnek olarak Ryan Reynolds’u verebilirim. Onun sempatikliði, espritüel yapýsý bu öyküye zarar verebilirdi. Ama yönetmen sayesinde ve Reynolds’un iyi bir oyuncu olmasý sebebiyle hiç göze batmýyor hatta büyük deðer katýyor. Ayný þeyi Rebecca Ferguson için de söyleyebiliriz. Filmin odaðýndaki asýl oyuncu ise Calvin adlý Marslý yaratýk. Gerçekten mükemmel bir çalýþma yapýlmýþ. Fiziði ve yaptýklarýnýn arkasýndaki hayatta kalma güdüsü o kadar doðru verilmiþ ki Alien’daki kötücül Hollywood yaratýðý yerine gerçekten Mars’ta bulunabilecek ve insanlarýn canýna ot týkayabilecek bir yaratýk var karþýmýzda. Üstelik filmin finalini de düþünecek olursak bu yapým gerçeðe uygun olarak biraz karamsar da kabul edilebilir. Evrenin iþleyiþini öðrendikçe, kurallara ve varoluþun gereklerine baktýkça iyi kalpli uzaylýlar safsatasýnýn bir Hollywood uydurmasý olduðu gerçeðini kabul etmeliyiz. Uzaylýlar eðer varlarsa bizi sömürmek için gelirler veya dünyaya ortak olmak için. Bu film bütün bunlarý düþündürüyor.
VÝZYONDAKÝLER
Beyaz Balina
Hayatlarý Anadolu’nun bir köyünde kesiþen Ali ve Vahap’ýn samimi hikâyesi. Film, anne ve babasýný kaybettikten sonra büyük þehirden dedesinin köyüne gelen Ali ile Vahap’ýn nasýl bir dostluk kurduklarýný anlatýyor. Ali’nin okumaya baþladýðý ama bitiremediði Moby Dick romaný bu ikilinin ortak tutkusu olur. Fakat kitabý bulmak ve okumak hiç de kolay deðildir.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Yönetmen: A. Uygur Öztürk
Senarist: A. Uygur Öztürk
Oynayanlar:Efe Karaman, Kaan Ürkmez,
Erden Alkan, Umut Karadað
Yapým: 2017, Türkiye
David Lynch: Yaþam Sanatý
Film, dört Oscar adaylýðý bulunan efsanevi yönetmen David Lynch’in Amerika’nýn küçük bir kasabasýnda baþlayan çocukluk hayatýndan sanatla tanýþma dönemine kadar olan hayatýný anlatýyor. Kült yönetmenin bilinmeyen anlarýna tanýklýk ettiren film, ileride imza atacaðý unutulmaz büyük ve kült eserlerinin ilham kaynaklarýný keþfetmemize imkan saðlýyor.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Filmin orijinal adý: David Lynch: The Art Life
Yönetmen: Jon Nguyen, Rick Barnes,
Olivia Neergaard Holm
Oynayanlar:David Lynch
Yapým: 2017, ABD, 90 Dk.
Otoban
Casey soyguna bulaþýr ve iþler ters gider. Çete lideri Hagend’dan kaçmaya baþlayan Casey’ýn eski patronu Geran’ý aramak dýþýnda bir çaresi kalmamýþtýr. Ancak Geran’ýn baþý daha da büyük bir belaya girer. Hayatýnýn aþký Juliette’i Hagend’ýn tehdidinden korumaya çalýþýrken kendini otobanda bir kovalamacanýn içerisinde bulur.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Filmin orijinal adý: Collide
Yönetmen: Eran Creevy
Senarist: F. Scott Frazier
Oynayanlar: Nicholas Hoult, Felicity Jones,
Ben Kingsley, Anthony Hopkins
Yapým: 2017, Ýngiltere, Almanya, 99 Dk.
Power Rangers
Beþ genç, yaþadýklarý kasabanýn ve tüm Dünya’nýn bir uzaylý tehdidinde olduðunu öðrendiklerinde, olaðanüstü deðiþime uðrarlar ve gezegeni kendilerinden baþkasýnýn kurtaramayacaðýný anlarlar. Ancak bunu yapmak için, gerçek hayattaki bütün sorunlarýný çözmeleri gerekecek ve Power Rangers olarak bir araya geleceklerdir.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Yönetmen: Dean Israelite
Senarist: John Gatins
Oynayanlar: Dacre Montgomery, Bill Hader,
Naomi Scott ile Ludi Lin
Yapým: 2017, Kanada, ABD, 124Dk.
Sonsuz Aþk
Birbirinden farklý iki insanýn ezber bozan aþk hikâyesi. Filmde Fahriye Evcen; kardeþiyle yaþayan Zeynep rolünde, Murat Yýldýrým ise genç yaþta profesör olan cerrah Can karakteriyle izleyicisiyle buluþacak. Hiçbir ortak noktalarý yokmuþ gibi görünen, Can ve Zeynep beklenmedik bir þekilde birbirlerinin hayatlarýna dahil olduklarýnda, engelleri de beraberinde getiren sonsuz bir aþkýn içine düþerler.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Yönetmen: Ahmet Katýksýz
Senarist: Deniz Akçay Katýksýz
Oynayanlar:Fahriye Evcen, Murat Yýldýrým,
Fatih Al, Filiz Ahmet
Yapým: 2017, Türkiye