Yasemince, Aslý ile Kerem, Bu Sayýlmaz gibi birçok dizide yer alan, Meg Ryan ve Goldie Hawn gibi Hollywood ünlülerini hep onun sesiyle tanýdýðýmýz Ruhsar Gültekin geçenlerde vizyona giren Organik Aþk filminde oynadý. Biz de merak ettiklerimizi ona sorduk...
Senaryo size geldiðinde sizi etkileyen þey ne oldu?
Organik Aþk’ýn senaryosunu ilk okuduðumda beni en çok etkileyen; sevginin, doðallýðýn, hoþgörünün ve paylaþýmýn iþlendiði keyifli bir romantik komedi olmasýydý.
Rolünüzü biraz anlatabilir misiniz?
Alaturka bir anneyi canlandýrdým. Oðluna düþkün, sevimli, çýlgýn ve zenginliðin þýmarttýðý oynamasý keyifli bir karakterdi.
Hollywood’ta komediyi üstünde taþýyan ve güzel kadýn portresine de uyan isimler var. Mesela Meg Ryan, Goldie Hawn gibi. Türkiye’de özellikle komedide kadýnlarýn beyazperdede geri plana itildiðini düþünüyor musunuz?
Meg Ryan, Goldie Hawn yýllarca seslendirdiðim ve benim sesimle özdeþleþmiþ oyuncular. Kadýnlarýn bizde geri plana itildiklerini düþünmüyorum. Romantik komedi sanatçýlarýnýn (baþrol kadýn oyuncularýnýn) yaþ almasý sinema ve dizi sektöründe sorun olabiliyor. Halbuki iyi eðitimli bir oyuncu ister komedi ister dramda yaþýnýn karþýlýk bulduðu bütün rolleri baþarýyla seyirciyle buluþturabilir. Oyuncunun yaþý olmaz. Ama tabii sinema sektörü buna pek izin vermiyor sanat filmleri dýþýnda…
Komedinin oyunculuk açýsýndan diðer türlerden farký nedir?
Kendime komedyen demem. Konservatuvar mezunu bir tiyatro oyuncusu olarak okul hayatýmda dahil kendimi daha çok fars sitcom’da buldum ve olmaktan mutluluk da duydum. Komedinin diðer türlere göre en büyük farký zamanlamanýn önemidir.
Bazý rollere hazýrlanýrken (Tarihi karakterler veya kör bir kýz) gözlem ve araþtýrma gerekir. Halbuki bazý roller sizin biriktirdiklerinizden ortaya çýkar. Peki siz bu role kendinizden ne gibi katkýlar yaptýnýz?
Elbette bazý roller araþtýrma yapmadan (dönem ya da saðlýk sorunu olan tiplemeler) oynanamaz. Oyuncu farkýnda olmadan sürekli gözlem yapar ve karakterler biriktirir. Filmde oynadýðým karakter de günlük hayatýmýzda çok rastladýðýmýz karakterlerden biri aslýnda. Ýþ, onu biraz daha absürt hale getirmekti.
Türk sinemasýnda etkilendiðiniz kadýn oyuncular kimlerdir?
Demet Akbað, Yasemin Yalçýn hayranlýkla izlediðim, birlikte okuduðum ve çalýþtýðým iki dev oyuncu. Ýkisiyle de birlikte çalýþtýðýmýz projeler oldu. Yasemin’le Yasemince, Demet’le de Sen Harikasýn dizilerinde birlikte rol aldýk.
Sinemamýzda son dönem oyuncularýn daha çok dizilerden geldiðini görüyoruz. Bu anlamda sinema ve dizi oyunculuðunun farklarý olduðunu düþünüyor musunuz?
Sinema ve dizi oyunculuklarýnda teknik olarak fark göremiyorum. Tiyatroyla tabii ki fark var; televizyon sinema oyunculuðunun daha ekonomik olmasý gerekiyor... Artýk olmazsa olmaz sinemada ve tiyatroda; “inandýrýcýlýk”týr... Türk sinemasý da son yýllarda oldukça baþarýlý. Türkiye’de çok ciddi bir eðitim sorunu var. Oyunculukta da böyle. Güzel, genç, yakýþýklý olmak prim yapýyor. Televizyon bir þov dünyasý elbette ama bu þov dünyasý halkýn maalesef tek beslendiði yer. Bu da halkýn geliþiminde sýkýntý yaratýyor. Okumayan, tiyatroya sinemaya gitmeyen insanýmýz için ‘televizyon dünyasý’ büyük bir tehlike oluþturmuþ oluyor. Kolay beðenen, kolay alkýþlayan, sorgulamayan bireylere dönüþüyoruz.
Sizin köken olarak tiyatroyu tercih ettiðinizi biliyoruz. Dikkat edilirse komedi türüne yatkýn kadýn oyuncularýn neredeyse hepsinin kökeni tiyatro. Bunun sebebi sizce nedir?
Tiyatro eðitimi almýþ oyuncular genelde iþin matematiðini iyi bilir. Oyunculuk da matematik iþidir...
Kamera arkasýna veya senaryo yazýmýna ilginiz var mý?
Senaryo yazmak baþlý baþýna bir yetenektir. Tekniðini iyi bilmek gerekir. Özellikle sinemada senaryonun önemi çok büyüktür. Senaryo yazým kýsmýnda merakým olmadý açýkçasý. Ama resim ve tasarým yapmayý (ayakkabý, kýyafet, mobilya) hobi olarak çok seviyorum. Sanata yatkýnlýðý olan bir insanýn, yeteneðini baþka dallarda da kullanabildiðini düþünüyorum.
Son dönemde senaryolarýn 60 dakikadan fazla yazýlmamasý yönünde eylemler var. Siz buna katýlýyor musunuz? Bir oyuncu olarak uzun süreli dizilerin size verdiði zarar nedir?
Sitcom 24 dakika, drama 45 dakikadýr, nokta! Onun için dizilerde kalite sorunu yaþanýyor. Senaristler, oyuncular, set ekipleri, yönetmenler zamanla yarýþ içinde. Uykusuz ve yorgun geçen saatler… Her hafta bir film çekiliyor dizilerde. Akýllara ziyan! Kalite beklemek mümkün mü?! Seyircinin dikkatini ortalama 24 dakika canlý tutabilirsin. Derhal normal sürelere dönülmelidir. Burada en çok baþrol oyuncularýna iþ düþüyor. Ve tüm oyuncular artýk buna bir dur demeli. Oyunculuða, saðlýða, zamana, kalemlere çok ama çok zarar veriyor. Kaliteyi elimizin tersiyle itiyoruz. Yönetmenlere, set çalýþanlarýna, yazarlara, yapýmcýlara ve oyunculara yazýk ediyoruz. Maalesef ki vasatý beðenir olduk...
Ne zaman oyuncu olmaya karar verdiniz? Türkiye’de oyunculuk sizce profesyonel bir þekilde yapýlabiliyor mu?
Annem emekli öðretmen ve sanata çok düþkündür. Beþ yaþýnda Lale Oraloðlu Tiyatrosu’nda eðitime baþladým. Sevdam hâlâ devam ediyor. Profesyonel olarak yapýlamýyor tabii. Konfor da saðlanamýyor haliyle, bu hýzda ne beklenirki?!
Oyuncu olarak sinemadan uzak durduðunuz görünüyor ama seslendirme sanatçýsý olarak sinemayla iç içesiniz. Goldie Hawn gibi oyuncularý sizin sesinizle tanýdýk. Bir oyuncuyla bu kadar iç içe olmak seslendirme sanatçýsýný nasýl etkiler? Sinema dili olarak etkilenme söz konusu olabilir mi?
Seslendirdiðin kadýn olacaksýn, üstüne ilave olmayacak. Sesim güzel çýksýn, þöyle yorumlayayým diye bir lüksün olamaz, olmamalý da. Aksi taktirde sýrýtýr. Meg Ryan’ý çok konuþtuðum için (bütün filmlerini) nerede ne yapacaðýný bilirdim. Çok da keyif aldým, seslendirdiðim yetenekli oyunculardan.
"Televizyon bir þov dünyasý elbette ama bu þov dünyasý halkýn maalesef tek beslendiði yer. Okumayan, tiyatroya, sinemaya gitmeyen insanýmýz kolay beðenen, kolay alkýþlayan bireylere dönüþüyor."