Sayýn Baþbakan’ýn “velev ki” ile baþlayan cümlesini ve arkasýndan yaþananlarý, Hürriyet gazetesinin “Kaosa kalkan 410 el” manþetini, Anayasanýn 10. ve 42. maddelerinin genç kýzlarýn öðrenim hakký için deðiþtirilme gayretini, AK Parti’yi kapatma davasýna kadar giden süreci hepimiz hatýrlýyoruz.
Aradan zaman geçti, bu süreçte Sayýn Baþbakan’ýn haklý bir pozisyon aldýðý bugün daha net anlaþýlýyor.
Demokratikleþme sürecinin ülkemizde toptan deðiþikliklerle ilerlemesi arzumuz ama olmuyor.
Ýngilizlerin “piecemeal” dedikleri, bizde de þimdi ismini hatýrlayamadýðým bir felsefecinin “lehimci usulü” diye tercüme ettiði yöntem, yani parça parça ilerleme galiba bizde zorunlu olarak uygulanacak yöntem.
Keþke türban meselesinde Anayasa Mahkemesi o kötü kararý vermese idi ve kýzlarýn türban sorunu yasal, anayasal düzeyde çözülmüþ olsa idi.
Gelelim günümüze.
Sayýn Cemil Çiçek bile teslim oldu, yeni bir anayasa yapma süreci, birinci en iyi çözüm idi, çýkmaza girdi.
Bu aþamada en berbat maddeleri fýrsat bulup tek tek deðiþtirmek, bu tekil ayýplardan kurtulmak muhtemelen bu gün ikinci en iyi çözüm.
Türkiye’nin içine yuvarlandýðý hukuk krizinde gündemde olan deðiþiklik Anayasanýn 159. maddesi yani HSYK’yý düzenleyen madde idi.
Sayýn Cumhurbaþkaný inisiyatif aldý, partilerle tek tek görüþtü ama anlaþýlan bu da imkansýz þu aþamada.
HSYK ya da hukuk krizinin en hareketli günlerinde bir de Genelkurmay Baþkanlýðý Askeri Savcýlýðý’nýn çok çirkin bir kararý yayýnlandý.
Karara itiraz da Hava Kuvvetleri Askeri Mahkemesine (???) yapýlabilecek imiþ.
Bu kez de bendeniz bir “Madem ki” ile baþlayan bir cümle kurmak istiyorum.
Madem ki, Sayýn Cumhurbaþkaný parti liderlerini toplayýp Anayasa 159’u deðiþtirmek için bir giriþimde bulunabiliyor ve meselede bir noktaya kadar geliniyor, neden Anayasanýn baþka maddeleri için Sayýn Gül ayný inisiyatifi koymasýn?
Anayasanýn HSYK’yý düzenleyen 159. maddesini beðenir ya da beðenmezsiniz, bu baþka bir mesele, zaten üç buçuk sene önce yüzde 58 oyla kabul edilen bir referandumla deðiþmiþ idi, ama bu maddenin Anayasanýn en ayýplý maddesi olduðunu söylemek kolay deðil.
Sayýn Gül, neden ivedilikle ve öncelikle, Uludere kararý bunu bir kez daha gösterdi, Anayasanýn çift baþlý yargý çirkinliðini ortadan kaldýrmak için 156 ve 157. maddeleri kaldýrmak için bir hamle yapmýyor?
Meselelere günlük krizler üzerinden deðil de anayasal çirkinlikleri ortadan kaldýrma, gerçek bir hukuk devleti inþaasý üzerinden bakarsak acaba daha fazla mesafe alýr mýyýz?
Anayasanýn 117 (havada duran bir Genelkurmay Baþkaný),118 (MGK), 156 (Askeri Yargýtay), 157 (Askeri Yüksek Ýdare Mahkemesi), 66 (herkes türktür), vs. Kenan Paþa Anayasasýnýn ayýplý, çok ayýplý maddeleri.
Önce bunlarý deðiþtirsek belki 159’u deðiþtirme ihtiyacý da azalýr zira daha gerçek bir hukuk devleti oluruz.
Yukarýdaki maddeler bazýnda bir anayasa tadilatý siyasi ortamý da deðiþtirir, AK Parti’ye de büyük siyasi yarar saðlar kanýsýndayým.
Madem ki Sayýn Gül 159 (HSYK) için bir giriþimde bulunabiliyor, kanýmca baþka ayýplý maddelerin, konjonktürden baðýmsýz olarak, önceliði olmalý.