Bu köþeden birkaç aydýr vergi barýþý, SGK ve Vergi borçlarýnýn yapýlandýrýlmasý, kasa affý, matrah artýrýmý gibi talepleri dile getirmekteydik.
Basýna yansýyan görüþmelerde kamuya olan borçlarýn yapýlandýrmasý ile matrah ve vergi artýrýmý, kasa-ortaklar cari hesap düzeltmeleri, stok düzeltme gibi düzenlemeleri içeren önergelerin yer aldýðý ve Bakanlarýn uygun görüþ verdiði düzenlemelerin sayýn Cumhurbaþkaný’na sunulduðu ve sayýn Cumhurbaþkanýmýzýn da baþta iþ dünyasý ve STK’lardan gelen yoðun talepler nedeniyle sýcak baktýðý görülüyor.
Özellikle pandemi sürecinin de yoðun þekilde etkilediði ekonominin toparlanmasý için bu düzenlemeye büyük bir ihtiyaç vardý. Yaklaþýk 4-5 milyon kiþinin faydalanacaðý ve 500 milyar TL civarýndaki borcu yapýlandýracak torba yasanýn ekonomiye katkýsý yanýnda kamuya da ciddi tutarlarda bir kaynak giriþi saðlayacaðý görülüyor.
Esasen sadece borç yapýlandýrmasý olarak öngörülen torba yasada toplumsal taleplerin önemli bir kýsmýný oluþturan matrah artýrýmý, kasa affý, ortaklar cari hesap düzeltmeleri, stok düzeltme gibi konular eklenerek Ýþsizlik Sigortasý ile Bazý Kanunlarda Deðiþiklik Yapýlmasý Hakkýnda Kanun Teklifi (Torba Kanun) ile kapsamlý bir vergi ve SGK barýþý getirilecek gibi görünüyor.
Önceki vergi barýþý düzenlemelerinde olduðu gibi vergi ve vergi cezalarý, idari para cezalarý, trafik para cezalarý, ecrimisil ile öðrenim ve katký kredisi gibi bazý kamu alacaklarý, gümrük vergileri, sigorta primleri, iþsizlik sigortasý primi, sosyal güvenlik destek primi, Belediyelerin idari para cezalarý ile su, atýk su, katý atýk ücreti alacaklarý, büyükþehir belediyelerinin katý atýk ücreti alacaklarý ile büyükþehir belediyelerine baðlý su ve kanalizasyon idarelerinin su ve atýk su bedeli alacaklarý ile bu alacaklara iliþkin her türlü faiz, zam, gecikme cezasý ve gecikme zammý, gecikme faizi, cezai faiz, gibi fer’i alacaklar yapýlandýrma kapsamýna alýnacak.
500 milyar TL civarýndaki borcun yeniden yapýlandýrýlmasýnda pandemiden dolayý yaþanan olumsuzluklarýn ödeme planlarýný etkilememesi için ilk altý aylýk bir ödemesizlik süresi ve sonrasýnda 60–72 aylýk uzun bir taksitle ödeme imkaný getirilecek.
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda görüþülmeye baþlayan ve kýsa bir süre içinde TBMM Genel Kurulu’na gelmesi beklenen Torba Yasanýn yürürlüðe girmesi ile birlikte kasa ve stok affý, matrah artýrýmý ile önemli avantajlar saðlanacak, bu mükellefler için ilgili dönemlerde vergi incelemeleri ve tarhiyat yapýlmayacak.
Kasa mevcudu ve ortaklardan alacaklar hesaplarý geçmiþ vergi barýþlarýnda olduðu gibi yüzde 3 ödenerek düzeltilecek.
Matrah artýrýmý iþletmelere bir nevi güvence saðlýyor. Gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri; yýllýk beyannamelerinde beyan ettikleri matrahlarýný, torba kanunla belirlenecek 2015, 2016, 2017, 2018 ve 2019 matrah artýrým oranlarýndan az olmamak üzere artýracaklardýr.
Matrah ve vergi artýrýmý düzenlemesi 2015-2019 yýllarý için geçerli olacak. Bu artýrýmlarýn 2015, 2016, 2017, 2018 ve 2019 yýllarýna iliþkin olarak gelir ve kurumlar vergisi ile KDV ve bazý gelir ve kurumlar vergisi stopajlarý için yapýlmasý düþünülüyor.
Matrah artýrýmýnda bulunulan yýllar için yýllýk gelir ve kurumlar vergisi incelemesi ve bu yýllara iliþkin olarak bu vergi türleri için daha sonra baþka bir tarhiyat yapýlmayacaktýr.
Torba Kanunun yasalaþmasý sonrasýnda faaliyetlerini vergi dairesinin bilgisi dýþýnda býrakan veya hiç beyanname vermeyen ya da zarar beyan eden gelir vergisi ve kurumlar vergisi mükellefleri asgari matrahlardan az olmamak üzere matrah artýrýmýnda bulunabilecekler.
Matrah artýrýmýnda bulunulan yýl için daha sonra vergi incelemesi ve cezalý tarhiyat yapýlmayacak. Artýrýmýnda bulunulan yýllara ait zararlarýn yüzde 50’si silinecek.
Yapýlacak düzenleme ile iþletmede mevcut olduðu halde kayýtlarda yer almayan emtia, makine, teçhizat ve demirbaþlar, kayýtlarda yer aldýðý halde iþletmede bulunmayan mallar, kayýtlarda yer aldýðý halde iþletmede bulunmayan kasa mevcudu ve ortaklardan alacaklarýn fiili duruma uygun hale getirilmesi imkâný saðlanacak.