Yazarlar

Selahattin DÖNMEZ

Selahattin DÖNMEZ

sdonmez@sdonmez.com

Vitaminler buhar olup uçmasın

Yemeğe sağlık ve lezzet katan vitaminlerin, minerallerin birçoğu pişirme sırasında besinden kayboluyor. Bu kayıpları minimize etmek için buharda pişirmek ve buğulama yapmak en ideal yöntem. Bu şekilde yemeklerin dokusu daha belirgin hale gelir.

Buharda pişirme en sağlıklı pişirme yöntemidir. Yemeğin içindeki tüm malzemeler et, balık, meyve ve sebzenin kokusu, lezzeti, rengi ve lifleri buharda pişirildiğinde kızartma veya haşlama tekniklerine göre daha iyi korunur. Ek bir malzeme eklenmediğinden yiyeceklerin dokusu daha belirgin hale gelir kalorisi düşüktür. Paslanmaz çelikten altı delikli bir taban tencereye yerleştirilir. Tabanın altında kalan bölüme su konur. Delikli tabanın üzerine buharda pişirilecek yiyecekler yerleştirilir. Kabın üzeri bir kapakla örtülür. Altta yanan ateş ile kabın içindeki su, buhara dönüştürülerek pişirme sağlanır.

Kavurmada besin kaybı var

Buharda pişirme tekniklerini düşük ve yüksek basınçta buharla pişirme olarak ikiye ayırabiliriz. Düşük basınçta pişirme tekniklerine buhar makinesi ya da tencere içinde buharda pişirmeyi örnek verebiliriz. Yüksek basınçta buharda pişirmek için en uygunu düdüklü tencedir. Düdüklü tencerede besin kaybı minimumdadır.

Sindirim için buğulama

Buğulama ise besinlerin su buharı yardımıyla pişirilmesidir. Buğulama sırasında yağ kullanmanız gerekmez. Balık pişirirken sıklıkla kullanılan bir pişirme şeklidir. Haşlama yönteminde yemeklerdeki vitamin ve minerallerin suya geçerek kaybolması söz konusuyken buğulama da bu durum söz konusu değildir. Buharda pişirme yöntemi balıklar ve sebzeler için kullanılabilecek en sağlıklı pişirme tekniklerinden biridir. Buharda pişirme ile besin içeriğindeki nişasta yumuşar ve sebzelerin yumuşak hale gelmesi sağlanır, böylece sindirim kolaylaşır, besinin rengi, dokusu, görünümü, kokusu değişmez, çözünebilir besin öğeleri kaybı en aza indirgenir, besin değeri korunur.

Sebzelerin değerini koruyun

Karnabahar, havuç, pazı, enginar, bezelye, patates, fasulye, bakla, börülce, kabak, domates, gibi sebzelerin tamamı buharda pişirme için uygun sebzelerdir. Balıkları buharda pişirme hem besin kayıplarını önlemek hem de tat, doku ve renk koruma açısından en uygun yöntemlerden biridir.