Ülkemizin dünyada en fazla bilinen markasý Türk Hava Yollarý (THY) ateþ hattýnda. Rakip firmalar, Türkiye’yi çekemeyen devletlerin propaganda araçlarý saldýrmýyor THY’ye, hayýr; kendi ülkemizin en kýskanýlan markasýný yaralamak için hiçbir fýrsatý kaçýrmýyan bizim medya...
THY ülkenin en fazla medya reklâmý veren firmalarýnýn ilk sýralarýnda yer aldýðý halde hem de...
Gazetelerin reklam bölümleriyle haber merkezlerinin birbiriyle ilintisi bulunmadýðýndan söz edilir ya, bunun doðru (!) olduðunu ispatlýyor THY’ye saldýrýlar...
Ya da bir baþka þeyi...
Son saldýrýlar iki alanda yoðunlaþýyor: Uçakta hizmet sunan personelin yeni kýyafetleriyle ilgili çalýþmalar... Bazý hatlarda alkol sunumunun kaldýrýlmasý...
Hosteslerin etekleri uzatýlýyor, baþlarýna fes geçiriliyor, sýrtlarýna da kaftan giydiriliyormuþ... “Ýþte fotoðrafý” diye ‘yeni kýyafet’ olduðu öne sürülen görüntüler sunuluyor... Kýyafetleri hazýrlamakta olan modacý, “Bunlar onlarca tasarýmdan sadece birkaçý, çok farklý tasarýmlarým da var” diyedursun, ilk görüntüler üzerinden son kararmýþ gibi yorumlar yapýlýyor...
Bazý hatlarda alkol sunumunun kaldýrýlmasý daha ciddi bir saldýrý konusu... Sanki dünyanýn bütün havayollarý her hatta alkollü içki sunuyor ve bir tek THY bu uygulamaya kýsýtlama getiriyor... Gürültüyü duyan böyle bir evhama kolayca kapýlabilir.
Kýyafet ve alkol kýsýtlamasý birarada Türkiye’nin farklý bir yöne doðru yol aldýðýnýn kanýtý olarak tartýþýlýyor. “Muhafazakârlaþýyoruz, hayat tarzlarýna müdahale THY’ye de sýçradý” deniliyor...
Acaba öyle mi? Acaba her havayolu þirketi alkol sunuyor mu yolcularýna? Yoksa THY, ismi önünde ‘Ýslâm cumhuriyeti’ sýfatý bulunan ülkelerin havayollarýnýn peþine mi takýlmýþ durumda?
Amerika’nýn iki büyük havayolu, US Airways ve United yolcularýna alkol ikram etmiyor; hem iç hatlarda hem de dýþ hatlarda... Air Canada, AirAsia, Austrian Airlines, Bangkok Airways, Egyptair, Finnair, Jetblue Airways, Royal Brunei Airlines, Spirit Airlines, Thai Airways de, kimi yalnýz iç hatlarda kimi hem iç hem de dýþ hatlarda, alkol ikramý yapmayan havayollarý...
Listeyi konuyla ilgili bir örgütün internet sitesinden aynen aldým. Görüldüðü gibi, tek bir mahallenin tercihiyle izahý zor bir durum söz konusu. Küçük bir araþtýrmayla, hava yolu þirketlerinin giderek yaygýnlaþtýrdýklarý ‘non-alcoholic beverages’ uygulamasýnýn, uçuþ güvenliðiyle ilgili olduðu anlaþýlýyor.
Neymiþ? THY’nin alkol servisinden vazgeçtiði hatlarda benzer bir uygulama baþka havayollarý tarafýndan yýllar önce baþlatýlmýþ... Baþta ABD ve Kanada gibi ülkelerin havayollarý tarafýndan...
Daha daha neymiþ? Uçuþ personeli üniformalarý için yapýlan hazýrlýk çalýþmasý henüz bitmemiþ; tasarýmý hazýrlayan modacý, kýyafetlere verilecek son þeklin, koparýlan gürültüyü hak etmeyeceðini söylüyor...
Öyle anlaþýlýyor ki, ortalýk yatýþtýðýnda, ülkemizin en bilinir markasýný kendi ellerimizle sakatladýðýmýz gerçeðiyle baþ baþa kalacaðýz. Baþka ülkelerde milli havayollarý birbiri ardýna iflâs ederken bayraðýmýzý dünyanýn dört bir tarafýnda þerefle dalgalandýran, yýllýk cirosu 5 milyar dolarý bulan, bu yýl 46 milyon yolcu taþýmayý hedefleyen THY’nin...
Vardýr bir sebebi... Ama ne?