“Welcome to Turkey”

Yýl 1985 Japonya’nýn NHK televizyon kanalýnda, “Project X” adlý bir program yayýnlanýyor. Programda Ýran-Irak savaþýndan söz ediliyor ve SadamHüseyinin 18 Mart 1985 günüIrakýnÝrana hava saldýrýsýbaþlatacaðýbildiriliyor. DahasýIrak sivil yolcu uçaklarýnýda vuracaðýnýýklýyor! Birçok devlet el verdiðince hýzlýbir biçimde vatandaþlarýnýÝrandan tahliye etmeye baþlamýþ. Ancak Tahrandaki Nissan Otomobil fabrikasýndaçalýþan BaþmühendisJanichi Numato’nun sorumluluðunda çalýþan 215 Japon mühendis ve teknik personel Tahran’dan çýkmayý baþaramamýþ!

Japon Büyükelçisi Yutaka NamuraDýþiþlerindenözel bir uçak ister. Ancak Japon havayoluþirketleri, IraklaÝranýn ortak güvencesi olmadanuçnayý kabul etmez. Bunun üzerine Nomura, yakýn dostu Tahran’daki Türk Büyükelçi Ýsmet Birsel’i arar va THY’nin özel bir sefer düzenlemesini rica eder.

Birsel konuyu hemen dönemin Baþbakaný Turgut Özal’a iletir. Tam bu sýrada, Ýtochi firmasýnýn genel müdürü ve eski dostu Takaþi Morinaga da Özal’ý arar. Ve Baþbakan saldýrýnýn baþlamasýna 25 saat kala düðmeye basar.

Ankara’dan Tahran’a gidecek, Japonlarý alýp Türkiye’ye getirecek THY’nin bu Özel SeferindeHava Kuvvetlerinden  THY’ye geçen Pilot Ali Özdemir ve MÝT/Özel Kuvvetlerden sekiz kiþilik bir grup iþ baþýndadýr. Özdemir ve arkadaþlarý önce Tahran’daki Türk özel kuvvetlerini arayarak iniþten 20 dakika sonra havalanmak zorunda olduklarýný anlatýr ve Japon yolcularýn, toplu olarak apronda beklemelerini ister.

Uçak Ýran hava sahasýna girdiði an nereden atýldýðý bilinmeyen uçaksavar füzeleri výzýr výzýr,  uçaðýn yakýnýndan geçmeye baþlar. Uçak güç bela alana iner, kurtarýlmayý bekleyen  Japonlar, çoluk çocuk uçaða doluþur ve THY iniþten 15 dakika sonra kalkýþa hazýrdýr. Saddam’ýn saldýrýsýna 3 saat kala uçak yeniden havalanýr.

Toplam 9.5 saat süren yolculuðun ardýndan Kaptan Pilot Özdemir’in yaptýðý “WELCOME TO TURKEY” anonsu Japonlarý sevince boðar. Japonlar ülkelerine döner dönmez Baþbakan Özal’a bir teþekkür mektubu gönderirler.

Bu olay hiç bir zaman unutulmaz ve 14 yýl sonra 1999’da Gölcük depreminde uçakta bulunan Numato, depremzedeler için acele 5 milyon Yen toplayýp Ankara’ya gönderir. Bu kurtarma harekatý Baþbakan Juniciro Koizumi’ninTürkiye ziyaretinde de gündeme gelir. Baþbakan  emekliye ayrýlmýþ Kaptan Pilot Ali Özdemir’i evinde ziyaret ederek milletinin teþekkürlerini iletir. Ve Türk-Japon dostluðunun, tarihsel geliþim süreci içinde Ertuðrul Firkateyinden sonra , Japon yolcularýn Tahran’dan kurtarýlmalarý, en önemli olaylardan biri olarak tarihte yerini alýr. KoizumiTürkiyeden ayrýlýrken, Japon gazetecilere döner ve“Olacaksa Türk Gibi Dostun Olsun!”  der ve bu sözleri bir sonraki gün  Japon gazetelerine baþlýk olur!

(Meraklýsýna Not: Ali Kuzu-Pandora’nýn Kutusu Sayfa 254-257Kariyer Yayýnlarý)