Eðitim bir þeylere yaramalý. Ve bu “iþe yarama” bir biçimde yurttaþlarýn refahýna yansýmalý.
Eðitim de, hukuk gibi, orta vadede ortalama vatandaþýn refah seviyesini yukarý çekmiyor ise bir iþe yaramýyor demektir.
ABD’de son günlerde çok ilginç bir geliþme yaþanýyor.
Facebook WhatsApp’ý satýn aldý.
Satýn aldý ama verdiði para tam 19 milyar dolar.
WhatsApp dediðiniz þirket ise bedava telefon konuþmasý olanaðý saðlayan ve kýsa mesaj üreten bir þirket.
Bilebildiðim kadarýyla þimdilik reklam geliri elde etme olanaðý da pek yok.
Bir dolara, evet bir dolara bir tür üyelik söz konusu.
Ama, daha þimdiden, WhatsApp’ýn üye sayýsý beþ yüz milyonu aþmýþ durumda.
Ülkemiz Türkiye’de toplam piyasa deðeri 19 milyar dolarý aþan þirketimiz var mý, bilmiyorum.
Garanti Bankacýlýk bile galiba toplam piyasa deðeri (12 milyar dolar dolayýnda) olarak WhatsApp’ýn çok altýnda.
WhatsApp gibi bir þirket üretmek için büyük bir sabit sermaye yatýrýmýna da gerek olmadýðý açýk.
Peki biz neden WhatsApp türü, sabit sermaye yatýrýmý bile gerektirmeyen bir þirket üretemiyoruz hala?
Bu konunun sermaye nedreti ile bir iliþkisi olamayacaðýna göre yukarýdaki sorunun cevabý nedir?
Bu sorunun cevabýnýn bizim eðitim-öðretim sistemimizin derinliklerinde bir yerde gizli olduðu aþikar.
Orta vadede bizim de bir WhatsApp ya da benzeri bir yüksek teknoloji ürünü üretmemiz isteniyor ise eðitim-öðretim sistemimizin yeniden düþünülmesi lazým.
Finlandiya soðuk savaþ senelerinde kapalý bir siyasal rejim ve kereste ihracatçýsý bir ülke iken 1990 sonrasý bu ülkede ilginç þeyler yaþandý.
Finlandiya hem eðitim sisteminde hem de yüksek teknolojide büyük bir hamle yaptý.
Finlandiya’nýn Nokia üretimi ve hamlesi iþte bu eðitim hamlesinin bir ürünü.
Türkiye’nin de eðitim sistemini yeni Nokia’lar üretmek üzere yeniden dizayn etmesi þart.
Eðitim-öðretim sistemi zaten bir yerlerde mevcut bilginin aktarýmý üzerine deðil, yeni bilgi üretme kavramý üzerine inþa edilecek.
Bu iþ kolay mý?
Hiç de kolay görünmüyor.
Ýlk yapýlmasý gereken WhatsApp gibi bir þirketin küresel piyasalarda 19 milyar dolara nasýl alýcý bulduðunu düþünmek.
Onlar neler yapmýþlar, biz neler yapmak zorundayýz?
Daha anaokulundan baþlayarak doktora aþamasýna kadar eðitim-öðretim süreçlerinde nasýl deðiþiklikler gerekiyor?
Aile ortamlarýna kadar inersek projektörleri nerelere tutmak gerekiyor?
Ýþin hiç de kolay olmadýðýný bilelim, görelim ama yýlmayalým.
Baþta türlü ne cari açýkla mücadele, ne sürdürülebilir büyüme mümkün olmayacaktýr.